العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT

فيات FIAT فيات FIAT الايطالية استطاعت ان تتجاوز ازماتها الماضية بعد فشل تحالفها مع جنرال موتورز عن طريق تقديم موديلات لاقت نجاحا كبيرا مثل جراند بونتو فيات 500 باليو سيينا ليينا بونتو

قديم 22-01-2013, 06:30 PM
black host black host غير متواجد حالياً

black host is on a distinguished road
افتراضي الرجاء من الخبراء عاوز اجيب موتور؟ مش لاقيه

انا كنت عاوز اجيب موتور فيات شينكو موديل 96 900سى سى ؟ مش لاقيه
اجيبه منين ؟
واركبه عند مين من الاسكندريه؟
قديم 23-01-2013, 04:38 PM
black host black host غير متواجد حالياً

black host is on a distinguished road
افتراضي رد: الرجاء من الخبراء عاوز اجيب موتور؟ مش لاقيه

مفيش اى حد عارف ولا ايه؟
قديم 23-01-2013, 04:44 PM
Sameh Ragih Sameh Ragih غير متواجد حالياً
التخصص العملى: أخصائي مشتريات - موبينيل

Sameh Ragih has much to be proud ofSameh Ragih has much to be proud ofSameh Ragih has much to be proud ofSameh Ragih has much to be proud ofSameh Ragih has much to be proud ofSameh Ragih has much to be proud ofSameh Ragih has much to be proud ofSameh Ragih has much to be proud ofSameh Ragih has much to be proud of
افتراضي رد: الرجاء من الخبراء عاوز اجيب موتور؟ مش لاقيه

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة black host مشاهدة المشاركة

مفيش اى حد عارف ولا ايه؟
يا باشا في إسكندرية صعب تلاقي ناس كتير تفيدك.. الأفضل تعمل مشوار لغاية الحرفيين في القاهرة تلم كل المعلومات المطلوبة و تنزل يوم تاني تنفذ. الميزة في الحرفيين إن كل حاجة موجودة من الإبرة للصاروخ
قديم 23-01-2013, 06:07 PM
cars admire
Guest

حصرى لو محرك اونو يبقى يفضل الكربراتير !!: الرجاء من الخبراء عاوز اجيب موتور؟ مش لاقيه

[QUOTE=black host;834433]انا كنت عاوز اجيب موتور فيات شينكو موديل 96 900سى سى ؟ مش لاقيه
اجيبه منين ؟
واركبه عند مين من الاسكندريه؟
المعلومات المتاحة بالكامل للقاهرة
الاجابة بالكامل فى الرابط للمحركات الفيات التى من الممكن تتركب على عربيتك !!
الرابط
http://www.fiatforum.com/cinquecento-seicento-faqs/93884-engine-swaps.html#post1014466

طيب لو موتور عربيتك مفوت ممكن يتصلح ويرجع كويس ولا هو اتكسر اصلا؟؟؟؟؟!!

1108cc Sporting engine for a 1242cc 8 valve Punto 60 engine
او 1400 CC

1301cc version used in the uno
لو محرك اونو يبقى يفضل الكربراتير !! نظرا لاءنك هتحتاج تغير كونترول المحرك الاصلى بتاع عربيتك+ضفيرة المحرك الجديد + ان محرك الكربراتير هتكون صيانته وظبطه اسهل لاءى ميكانيكى اكتر بكتير من الانجكشن!
يعنى زى كده يبقى ممتاز

طلمبة بنزين عادية واسبراتير وكربراتير !!!!!!!
لكن ده بقى نفس المحرك بتاعك

يعنى نبعد عن المشكلات اللى فى الفيديو ده نهائى
ohvfour-cylinder engine, which saw service in many small Fiat models, starting with Fiat 850. (This engine dates back to the initial 633 cc unit as introduced in the 1955 FIAT 600.) It was fitted with single point fuel injection and was the base engine in most markets. Due to fiscal limitations, the displacement of this unit was limited to 899 cc in 1993, with a slight reduction of output, now producing 39 PS (29 kW; 38 hp).[2][3] This engine is derived from that used in the Fiat 127. While it still retains OHV chain drive pushrod layout it now has hydraulic tappets. Also now uses twin coil distributorless ignition.

1108 cc SOHC FIRE 54 PS (40 kW; 53 hp) engine from the entry-level Punto of the same era, mated to a close-ratio gearbox. Other additions were a drop in standard ride height, anti-roll bars, 13" alloy wheels, plus colour coded bumpers and mirrors. The interior saw a tachometer added, along with sports seats, red seatbelts and a leather steering wheel and gear knob.
It is the Sporting model which gave birth to a rallying trophy and a Group A Kit-Car version

حضرتك بقى هتجيب موتور الاونو اللى شبه ده بس الكربراتير وليس الانجكشن !!

هزا فقط فى حالة لو لم يكن متاح اصلاح محركك القديم نهائى !!!!!!!!!!
محركات الاونو الكربراتير متوافرة وقطع غيارها موجودة اكتر من محركك !!!
1993 FIAT Uno engine
كربراتير

: 140109~347:
ستجد المحرك بالفتيس وادوات التغزية كامل ان شاء الله فى القاهرة عزبة شلبى او وكالة البلح او الحرفيين !لازم تاخود المحرك على التجربة على الاقل 15 يوم مش يشغلهولك على الارض 5 دقائق ويوقلك كده تمام!متشتريش من محل مواتيره مغسولة وبتلمع اشترى من محل مواتيره مشحمة ومزيتة! وتتاءكد من ورق الاعفاء الجمركى علشان الترخيص والمرور!ليس لدى فكرة عن الاسعار او اسماء المحلات !بالتوفيق!

التعديل الأخير تم بواسطة cars admire ; 23-01-2013 الساعة 06:14 PM
قديم 23-01-2013, 08:46 PM
cars admire
Guest

للاهمية رد: الرجاء من الخبراء عاوز اجيب موتور؟ مش لاقيه

eslamafify

R OSE4U:010104~ 171:F LASHCar