العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > تويوتا TOYOTA > Corolla

Corolla toyota corolla تويوتا كورولا

قديم 15-05-2009, 11:51 PM
الصورة الرمزية mokhtar872000
mokhtar872000 mokhtar872000 غير متواجد حالياً
من انا؟: Mokhtar Abas ELMalahy
التخصص العملى: Relationship officer-RAKBANK-Dubai-UAE
هواياتي: cars/internet/football

mokhtar872000 has a reputation beyond reputemokhtar872000 has a reputation beyond reputemokhtar872000 has a reputation beyond reputemokhtar872000 has a reputation beyond reputemokhtar872000 has a reputation beyond reputemokhtar872000 has a reputation beyond reputemokhtar872000 has a reputation beyond reputemokhtar872000 has a reputation beyond reputemokhtar872000 has a reputation beyond reputemokhtar872000 has a reputation beyond reputemokhtar872000 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اختبار قيادة : تويوتا كورولا 2008 المزودة بعلبة التروس الذكية

تقرير رائه يا استاذ فادى وفعلا الكورولا الجديده mmt مارتحتلهاش خالص مش عارف ايه الفتيس التعبان ده يعنى الخليجى تبقى افضل بكتير انما اروح اشترى عربيه ب 150000 وفى الاخر الفتيس يطلع اى كلام وبينتش وبطىء الاستجابه وانا فى وادى وهو فى وادى
قديم 16-05-2009, 12:32 AM
فادى فادى غير متواجد حالياً

فادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sam ram مشاهدة المشاركة

بس انا كنت عايز اسأل فادي على حاجه ..
او لو اي حد عنده علم بالنقطه دي ...
هل الفيتيس السكوينشال بتاع تويوتا بيعتمد نفس التكوين الميكانيكي لاوروبا ..
اللي انا فاهمه ان ال MMT فتيس مانيوال عادي جدا .. باسطوانه و وديسك و كل مكونات الفتيس المانيوال ... لكن كل اللي عملوه انهم شالو الدبرياج ... او بمعنى اصح .. لما الواحد يجي ينقل .. العربيه هي اللي بترفع الدبرياج بداله ... وده سبب البطء الشديد ... والارتجاج نتيجه وجوب رفع القدم عن البنزين لحين اتمام تعشيق التروس
الكلام ده طبعا غير اي فتيس سكوينشال او ترونيك ...
مش كده ولا ايه ؟؟
ارجو التوضيح
الفتيس ده بيسموه "سيكونشال", و هو بيعتبر فتيس مانيوال مش اوتوماتيك, لأن تركيبته مانيوال عادية لكن يتحكم به حاسوب الكترونى, يشغل روافع هيدروليكية لفصل و تعشيق الدبرياج عشان كده برضو بيسموه "ُElectrohydraulic manual transmission", و ده كان من تطوير شركة ماجنيتى ماريللى التابعة لفيات, و استخدم فى البداية فى سيارات فيرارى فى الفورمولا واحد, ثم نزل الى الطرقات مع الفاروميو 156 سنة 1999, و بعدها بدأت الشركات تطور نسختها الخاصة منه.
و فتيس تويوتا هو احدى هذه علب التروس المرتكزة على المبدأ نفسه.
و حاليا نزلت نسخة تانية من هذه التقنية تعتمد على اسطوانتين بدلا من واحدةTwin clutch transmission, و دى موجودة لدى فولكس DSG و فيات Dual Logic, و غيرهم من الشركات.
و زوردت بها الفيرارى كاليفورنيا الجديدة, و اللامبرجينى جاياردو, و البى ام دبليو ام 3. لكن لا تزال هذه التقنية مقصورة على السيارات الفارهة.
http://en.wikipedia.org/wiki/Sequential_manual_gearbox
http://en.wikipedia.org/wiki/Dual_clutch_transmission

أخر مواضيعى :
اختبار الفيات برافو 120 حصان تى جيت.

وداعا يا ايها الصقر الجسور
قضيت معكى أحلى ايامى.

فيات برافو مرحى مرحى
قديم 16-05-2009, 01:13 AM
sam ram sam ram غير متواجد حالياً

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute

بس اللي انا اعرفه ان الفتيس السيكونشال في الفيراري بينقل في جزء من الثانيه .. 1/60 من الثانيه و حاليا وصلو ل 1/100 من الثانيه ..

والهدف منه هو تقليل زمن النقلات للعربات الرياضيه ... وطبعا البدايه في الفورميلا وان ..
وموجود في الفا روميو كومبتيزيوني و مازيراتي و طبعا فيراري ...
فازاي يكون هو نفس التقنيه بتاعت فتيس الكورولا اللي لازم ترفع رجلك من على البنزين و تستنى 3 ثواني !!!! ptmnlo123per1106

من تواضع لله رفعه
The ultimate car
would be designed by Italians
engineered by Germans
built by Japanese &
قديم 16-05-2009, 01:46 AM
الصورة الرمزية mtema99
mtema99 mtema99 غير متواجد حالياً
من انا؟: history manic person
هواياتي: Science-Automobiles&Social Studies

mtema99 has a reputation beyond reputemtema99 has a reputation beyond reputemtema99 has a reputation beyond reputemtema99 has a reputation beyond reputemtema99 has a reputation beyond reputemtema99 has a reputation beyond reputemtema99 has a reputation beyond reputemtema99 has a reputation beyond reputemtema99 has a reputation beyond reputemtema99 has a reputation beyond reputemtema99 has a reputation beyond repute

1- هو فتيس واخد براءه اول ما نزل و جايزه

بس المشكله زي ما انا قلت

هما فيه نسخ مضروبه و نسخ لا بنسبه 10% من انتاج مصنع الفتيسات المشترك مع بيجو اللي في تشيك باين

و عشان كده لما جنوب افريقيا اخدت فيه حاجات طلعت معيوبه

و للاسف هنا التوكيل بينفض

بس الحكايه ديه اتصلحت مع انتاج فتيسات 2008 اللي المفروض نزلت مصر على الكورولا من مارس 2009

و ديه طبعا مش هيقولوا نسخه جديده او حاجه

بس تسارعها فعلا اتحسن

my best words:
1)ωнαт ∂σєѕη'т кιℓℓѕ уσυ мαкєѕ уσυ ѕтяσηgєя-
2)ιт'ѕ ησт нσω мαηу тιмєѕ уσυ ∂σωη'ѕ вυт нσω мυ¢н уσυ єαяη ƒяσм уσυя ∂σωη'ѕ

قديم 16-05-2009, 03:51 AM
الصورة الرمزية ayman abdelrazek
ayman abdelrazek ayman abdelrazek غير متواجد حالياً
التخصص العملى: sales director

ayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mtema99 مشاهدة المشاركة

1- هو فتيس واخد براءه اول ما نزل و جايزه

بس المشكله زي ما انا قلت

هما فيه نسخ مضروبه و نسخ لا بنسبه 10% من انتاج مصنع الفتيسات المشترك مع بيجو اللي في تشيك باين

و عشان كده لما جنوب افريقيا اخدت فيه حاجات طلعت معيوبه

و للاسف هنا التوكيل بينفض

بس الحكايه ديه اتصلحت مع انتاج فتيسات 2008 اللي المفروض نزلت مصر على الكورولا من مارس 2009

و ديه طبعا مش هيقولوا نسخه جديده او حاجه

بس تسارعها فعلا اتحسن

يعنى صديقى ده يكلوا قطر هو والعربيه يا محمد

ولا نروح نعملهم غاغه يمكن يغيروا الفتيس

أبو الفتوح رئيسأ