العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > تويوتا TOYOTA > Corolla

Corolla toyota corolla تويوتا كورولا

قديم 04-07-2011, 02:08 AM
الصورة الرمزية mar mar
mar mar mar mar غير متواجد حالياً

مشرفة العام و منتدى البنات
من انا؟: :)
التخصص العملى: سكرتيره تحرير اب تيم
هواياتي: الشعر والكتابه عموما

mar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تقرير شامل و حصري لتويوتا كورولا عيون 1998 - 2000

تسلم تقرير مالوش حل

انا صوتي لخالد علي
http://www.youtube.com/watch?v=cPMgY...&feature=share
قديم 04-07-2011, 02:55 AM
hamaad hamaad غير متواجد حالياً
هواياتي: كرة القدم والقراءة

hamaad has much to be proud ofhamaad has much to be proud ofhamaad has much to be proud ofhamaad has much to be proud ofhamaad has much to be proud ofhamaad has much to be proud ofhamaad has much to be proud ofhamaad has much to be proud ofhamaad has much to be proud of

شكرا يا باشا على التقرير الجامد
قديم 04-07-2011, 02:59 AM
الصورة الرمزية Eng.Ahmed Wagdy
Eng.Ahmed Wagdy Eng.Ahmed Wagdy غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندس اتصالات
التخصص العملى: Communication Engineer

Eng.Ahmed Wagdy has a brilliant futureEng.Ahmed Wagdy has a brilliant futureEng.Ahmed Wagdy has a brilliant futureEng.Ahmed Wagdy has a brilliant futureEng.Ahmed Wagdy has a brilliant futureEng.Ahmed Wagdy has a brilliant futureEng.Ahmed Wagdy has a brilliant futureEng.Ahmed Wagdy has a brilliant futureEng.Ahmed Wagdy has a brilliant futureEng.Ahmed Wagdy has a brilliant futureEng.Ahmed Wagdy has a brilliant future

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mar mar مشاهدة المشاركة

تسلم تقرير مالوش حل

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hamaad مشاهدة المشاركة

شكرا يا باشا على التقرير الجامد
شكرا يا باشا
قديم 18-04-2012, 05:27 AM
MisterMaN MisterMaN غير متواجد حالياً

MisterMaN is on a distinguished road

السلام عليكم
انا معايا تويوتا عيون 98 1600 انجكشن عربية قوية ..تحس بفرق قوة موتورها عن الكريستالة بسهولة ..ثابته وبخاف اقول انها لحد 160 زى الفل احسن يقولوا انه بيشكر فيها وخلاص ..قطع غيارها متوفرة بس اغلى من ال 2007.. صالونها ضيق جدا دايما الى قاعد فى الخلف مش مرتاح ..ارتفاعها عن الارض كويس جدا ومساحات الرؤيا فيها سهلة العربية ملمومة جدا من ورا ومن الامام ..الفرامل بتاعتها مش بتعجبنى مش عارف اذا كان ده عيب فى اللى معايا بس ولا فيها عامة الفتيس الاوتوماتك بتاعها احلى من حاجات كتير 2012 انا عاوز اغير لصالون اوسع ومش عارف اجيب ايه فكرت فى الكورولا 2007 اللى سوقها ماشى جدا بس لما ركبتها حسيت انى راكب سفينة مش شايف اى حاجه ..انا كنت جايب ال 98 ب 50 وال 2007 عاملة 100 الف جنيه بس انا مش شايف الفرق اللى يخلينى ادفع 50 الف زيادة >>التابلوه هو نفسه (صدق او لا تصدق)الثبات فى ال 98 اعلى بس ال2007 شكلها الخارجى احلى بكتيير وصالونها اوسع بكتيير وقليلة الاعطال زى ال98
قديم 18-04-2012, 08:43 AM
ahmed el gendy ahmed el gendy غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مندوب دعايه طبيه

ahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond repute

طالما العربيه تحمل علامه تويوتا يبقي ده الدنيا وما فيها وتبقي عربيه جامده جدااا العيب الوحيد اللي انا شايفه فيها ويتميز فيه الموديل اللي قبلها عنه انها ضيقه من جوه ايوه ضيقه من جوه عكس اللي معايا ال 93 يركب 3 مستريحين جدااا وره بس طبعا الاتنين واطيين ع الارض يعني لو ركب واحد بس ورا هتحك ف المطبات بغبااااء
انا شفت واحده تقريبا 98 كانت كاربيراتير وقاعده اي عربيه كاربيراتير يتحط لها بنزين 80 عادي جدااا واي عربيه انجكشن يتحط لها بنزين 90 ع الاقل عشان الرشاشات
بالنسبه للشكل اللي من 92 لحد 97 اغلبه كاربيراتير واي عربيه هتلاقيها انجكشن مسقط موتور واغلبه 1300 سي سي وفيه ناس معاها 1600 حاجه من اتنين يا هي كانت 1300 وسقط موتور 1600 وف الحاله دي العفشه غالبا مغيرهاش يا اما هي 1600 من المصنع وف الحاله دي فيه حاجات ف العفشه مش هتلاقيها زي التنابير لان عفشه 1300 مختلفه عن عفشه 1600 واغلب الشائع 1300
وفيه مواتير 1500 ف بعض العربيات دي ابعد عنها خاااالص الموتور ده نادر ومش هتلاقي له قطع غيار
ده ف الشكل من 92 لحد 97 مش عارف العيون نفس الموتور ولا انجكشن
وفعلا التويوتا العيون اتظلمت جدااا ف مصر والناس مش بتقبل عليها ف حين انها بتقبل ع الاشكال اللي بعدها او اللي قبلها لكن عيون بيبعدوا شويه
حاجه اخيره اي عربيه تويوتا كورولا بتجيب 150 و 160 مستريحه جداااا وبتكون ثابته جدااا جدااا انا اغلب تنقلي بالعربيه بيكون ف قلب البلد لكن صدقوني مجرد ما مشيت ع الصحراوي اتفاجئت انها بتجيب 160 لوحدها ومش باكون حاسس انها جابت 160 غير من العدادات بس