العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Hyundai Veloster - فيلوستر

قديم 01-03-2013, 06:41 PM
Amir Hassan Amir Hassan غير متواجد حالياً

Sales Consultant
Huyndai GB AUTO

Amir Hassan has much to be proud ofAmir Hassan has much to be proud ofAmir Hassan has much to be proud ofAmir Hassan has much to be proud ofAmir Hassan has much to be proud ofAmir Hassan has much to be proud ofAmir Hassan has much to be proud ofAmir Hassan has much to be proud ofAmir Hassan has much to be proud of
افتراضي رد: مالك جديد لفيلوستر

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AbOnOrA مشاهدة المشاركة

الف مبروك ربنا يهبك خيرها ويكفيك شرها

بالنسبة للفيلوستار هى ستايل رياضى ظريف مفيش شك لعربية شبابى لكن متتوقعش منها اداء رياضى حقيقى وديه المشكلة اللى بتخلى شباب كتير يحبط بعد ما يجيبها

كمان فيه ناس كتير اشتكت من نشوفيه العفشه فعلاً واعتقد ممكن يكون الكاوتش متخزن وهتحتاج تغير الكاوتش بحاجة نظيفة وياسلام لو نقشه رياضى كمان ومقاس اعرض سنة ممكن تظبط معاك الثبات اكتر من الكاوتش الستوك

وبالنسبة للثبات عموماً والعربيات فى مصر فالبى ام دابليو بتحل المشكلة والموديلات كتير ومنتشرة فى مصر وليها عشاقها وكلها بلا استثناء هتديك ثبات اكثر من رائع هيفكرك على الاقل ان مكانش هينسيك ثبات ال س كلاس

لكن هل انسب ليك تجيب بى ام مستعملة وتعيش حوارات الصيانة وقطع الغيار برة التوكيل (لان اسعارة نااااااااار ) ديه حاجة ترجعلك طبعاً

انا رائى خد خير العربية واستمتع بيها ولما تيجى تغير فكر فى بى امات مستعملة او جولف لو عايز تستمتع بالسواقة بجد

وفى انتظار تقارير اكتر منك عن العربيه وتجاربك اللى اكيد هتنشط القسم وتحت امرك فى اى استفسار او مساعدة

تقبل تحياتى
الله ينور يا ابو نورا
بس عايز اعدل نقطه ان العربيه جديده وكاوتشها جديد ملحقش يتخزن
احنا بس كان فى جنط 18 بوصه بينزل والسكنس ( الارتفاع بي الجنط وحرف الكاوتش كان 40 ) وده رفيع اوى كان بيعمل دبدبه وبعد كده نزلنا استندرد الكاوتش ال17على 45 وده احسن من 18على 40 ومن ساعتها الدنيا تمام
انا برده معترض على الكاوتش قديم لييه
عشان كنت اعرف واحد صاحبي غير الكاتوتش من نفسع بعد 3000 تقريبا وجاب كاوتش جديد من السوق من بره التوكيل وكان المشكله زى ماهى لان الموضوع كله فى مقاس الكاوتش مش خامته
وحتى احنا فى عربيات عندنا جبنالها كاوتش من عندنا و برده نفس الموضوع
شكرا ابو نورا

AMIR HASSAN MAHMOUD
استشــــارى مبيــــعات غبور
01008557397
01111136233
01008557394
01281907773
0237830804
0237830804
قديم 19-05-2013, 07:36 PM
الصورة الرمزية 3bd0
3bd0 3bd0 غير متواجد حالياً

3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of

الف الف مبروك
ربنا يديك خيرها ويكفيك شرها

بالنسبة لموضوع السحب، فأكيد انتا اشتريت العربية وانتا عارف انها 1.6، هما مش عاملينها للجري خالص.
بس بقى في الثبات انا اختلف معاك، العربية عندي ثابتة جدا جدا لأبعد الحدود، فرق قليل اوي بينها وبين ال بي ام 730i 2007، بس ممكن يكون الموضوع ده بسبب ان الجنط عندك خلوه 17 والكاوتش 45 عشان يديك راحة اكتر في السواقة العادية

I love my MaDa
قديم 19-05-2013, 09:52 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة 3bd0 مشاهدة المشاركة

الف الف مبروك
ربنا يديك خيرها ويكفيك شرها

بالنسبة لموضوع السحب، فأكيد انتا اشتريت العربية وانتا عارف انها 1.6، هما مش عاملينها للجري خالص.
بس بقى في الثبات انا اختلف معاك، العربية عندي ثابتة جدا جدا لأبعد الحدود، فرق قليل اوي بينها وبين ال بي ام 730i 2007، بس ممكن يكون الموضوع ده بسبب ان الجنط عندك خلوه 17 والكاوتش 45 عشان يديك راحة اكتر في السواقة العادية
يا باشا مش للدرجة دى هتقارنها ببى ام والفئه السابعة كمان يعنى ده لو العفشه هى هى فى الاتنين مستحيل تبقى زيها ولا قريبه منها فى الثبات لاختلاف الوزن وتوزيع الوزن بين محورى العربيه امامى وخلفى
ولو حتى ينفع تتقارن بالفئه الاولى لان ديه دفع خلفى وديه امامى وبرضو توزيع الوزن فى البى ام مثالى 50:50

بصراحة انا مش مع حضرتك خالص هى عربيه جميلة وانيقة وكل حاجة بس فى الثبات متفرقش كتير عن اى عربيه كورى او اسياوى عموماً

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 20-05-2013, 12:13 AM
الصورة الرمزية 3bd0
3bd0 3bd0 غير متواجد حالياً

3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of

والله وانا بكتب المشاركة كنت هكتب ان ثبات الفيلوستر من ثبات ال بي ام
بس لما راجعت نفسي شوية، قلت لأ كتير اوي عليها المقام ده فكتبت انها بتنافسها (اقل منها يعني)

انا طبعا مقدر يعني ايه بي ام ويعني ايه الفئة السابعة، وطبعا كلمة ثبات خرافي قليلة عليها. بس والله كلامي ده من حكم تجربة شخصية بحتة، للعربيتين، فمشاوير كتيرة، وبسرعات مختلفة.
انا والله مكنتش مصدق اني حسيت بالثبات ده في الفيلوستر، واعدت اقارن كذا مرة بينهم.
طبعا ال بي ام تغلب في الاخر، بس انا لسة برضو شايف ان الفيلوستر كانت منافس قوي.

انا عندي كذا نظرية للموضوع ده:
- الفيلوستر ماتورها صغير، مفيش مجال تجرب الثبات اللي بجد على السرعات العالية (160 وفوق). طبعا في النقطة دي مفيش عربية تغلب الفئة السابعة، بس للأسف عشان كل مقارناتي كانت على 100 - 120 فممكن يكون ده خلي مستوى الفيلوستر قرب لمستوى ال بي ام
- ارتفاع الفيلوستر عن الارض زيها زي البي ام، اذا ماكنتش اوطى كمان + ارتفاع العربية بشكل عام (السقف) اوطى من البي ام + الكرسي بينزل معاك لحد ما تحس نفسك قاعد على الارض. أعتقد ده ليه دور انه بيخلي مركز الثقل اقرب للأرض من البي ام، وبالتالي ثباتها حلو بالطريقة دي
- الفئة السابعة فيها وزن محترم زيادة عن الفيلوستر، غير انها طبعا اطول، ممكن ده بيديني الاحساس انها عاوزة تعمل دريفت في الملفات (مع اني جربت عشان اشوف اخرها، معرفتش اخليها تعمل اي حاجة) بس انا بقول على الاحساس بس. الموضوع ده اقل في الفيلوستر و("يمكن") يكون هوا ده السبب
- النقطة اللي فاتت دي ممكن تكون بسبب تصميم كرسي السواق، في الفيلوستر الكرسي ناشف وعاملينلو اجناب محترمة، بيخليك تغوص جواه. على عكس البي ام اللي هيا معمولة عشان الرفاهية، كرسي ناعم + سهل الدخول والخروج منه. فممكن يكون ده برضو مساعد الفيلوستر شوية انها تديك احساس ثبات قريب (ولكنه أقل) من البي ام

أختلف معاك برضو في ان ثباتها زي اي عربية اسياوي
هيا ثباتها اقل من ال بي ام فعلا، بس انا ركبت عربيات اسياوي كتير مفتكرش حاجة كانت في مستوى ثباتها
وعن تجربة امتلاك شخصية، تغلب الكورولا 2003 والسيفيك 2002 واللكزس GS300 2001
وقبل ما نشتريها كنت بجرب عربيات كتير من نفس فئتها، ما فيش حاجة افتكر انها نافستها في الثبات الا يمكن السيراتو كوبيه، بس الفيلوستر تغلب برضو

وسامحني على الاطالة

I love my MaDa
قديم 22-05-2013, 06:56 PM
vigo600 vigo600 غير متواجد حالياً

vigo600 will become famous soon enoughvigo600 will become famous soon enough

بالنسبه لموضوع الثبات اغلب السيارات الألماني قوة ثباتها يعود لانظمة الامان المتعدده اللي فيها بس مجرد إنك تفصل الامان العربيات بتعوم جامد حتى الفيلوستر نسبة ثباتها أعلى بعد فصل الأمان من اغلب الألماني و التفوق كان لصالح الفا روميو و ده لينك يشرح كلامي بالفيديو ونسبة الثبات مع الأمان وبدون أمان
http://www.velosterturbo.org/forum/v...uspension.html

الكلمات الدليلية
veloster, فيلوستر, هيونداى, سيارات جديدة