العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT > 128 FIAT

قديم 31-08-2011, 02:09 AM
m.m. m.m. غير متواجد حالياً

m.m. will become famous soon enough
افتراضي رد: موسوعة اسئلة سيارة الشعب 128(لو عندك سؤال او مشكلة ادخل حطها وهنجوبك فى اسرع وقت)

الف شكر على الموضوع المفيد دة
كنت عايز اسأل على تكلفة الغاء الشراعة اللى فى البابين اللى قدام علشان يبقى زى 128 موديلات التسعينات وشكرا .
قديم 31-08-2011, 05:42 AM
joou joou غير متواجد حالياً

joou will become famous soon enoughjoou will become famous soon enough
افتراضي رد: موسوعة اسئلة سيارة الشعب 128(لو عندك سؤال او مشكلة ادخل حطها وهنجوبك فى اسرع وقت)

على فكره يا جماعه انا عندى مشكله فى 128 مجننانى وياريت من الخوه الافاضل ان يفيدونى وهو ان صوت العربيه بيعلى وانا ماشى معا انى لسه مغير الاسطوانه بتاعت الفتيس علشان كده ودلوقتى بقيت لما ادوش دبرياج وهى وقفه على السلنسيه ممكن العربيه تبطل وساعت لما اجى اغير وانا ماشى العربيه بتهدى قوى اول ما احط رجلى على الدبرياج مش عارف العيب فين ياريت حد من الاعضاء الافاضل يفدنى دى مشكله ايه باالظبط وخاصه الصوت العالى وعلى فكره صوتها وهى على السلانسيه هادى جدا وكل سنه وانتو طيبيين
قديم 31-08-2011, 06:43 AM
الصورة الرمزية sayed2077
sayed2077 sayed2077 غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مش فارس ولا فتى احلام انا زحمة وربكه وشغل جنان
التخصص العملى: طالب هندسة قسم اتصالات
هواياتي: الكمبيوتر و السيارات

sayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m.m. مشاهدة المشاركة

الف شكر على الموضوع المفيد دة
كنت عايز اسأل على تكلفة الغاء الشراعة اللى فى البابين اللى قدام علشان يبقى زى 128 موديلات التسعينات وشكرا .
بص يا اخى اعتقد علشان تعدل الابواب هيكلفك جامد ومش هيبقى زى الاصلى فالحسن تبيع البابين اللى عندك وتكمل على تمنهم وتجيب اتنين بتوع 128 معدل و السعر اعتقد من 500 وانت طالع للبابين والله اعلم
اخوك فى الله سيد
قديم 31-08-2011, 06:48 AM
الصورة الرمزية sayed2077
sayed2077 sayed2077 غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مش فارس ولا فتى احلام انا زحمة وربكه وشغل جنان
التخصص العملى: طالب هندسة قسم اتصالات
هواياتي: الكمبيوتر و السيارات

sayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة joou مشاهدة المشاركة

على فكره يا جماعه انا عندى مشكله فى 128 مجننانى وياريت من الخوه الافاضل ان يفيدونى وهو ان صوت العربيه بيعلى وانا ماشى معا انى لسه مغير الاسطوانه بتاعت الفتيس علشان كده ودلوقتى بقيت لما ادوش دبرياج وهى وقفه على السلنسيه ممكن العربيه تبطل وساعت لما اجى اغير وانا ماشى العربيه بتهدى قوى اول ما احط رجلى على الدبرياج مش عارف العيب فين ياريت حد من الاعضاء الافاضل يفدنى دى مشكله ايه باالظبط وخاصه الصوت العالى وعلى فكره صوتها وهى على السلانسيه هادى جدا وكل سنه وانتو طيبيين
بالنسبة لمشكلة الصوت ممكن يكون كذا حاجه ممكن يكون الزيت مش حلو او نوعيه مش كويسه او لو نوعيه كويس يبقى عمره انتهى خلاص وممكن مثلا لو كله مظبوط تكون طرمبة المياه بتشاور عقلها عندك علشان لما بتدوس بنزين والطرمبه خلاص قربت تبوظ بتلاقى فيه حشرجة جامده طالعه من الطرمبة

وبالنسبة لحوار ان العربيه بتبطل فده حلها ان حضرتك تروح عند ميكانيكى شاطر ينضفلك الكربورتير والاسبراتير ويظبطلك الكهرباء وتغير فلتر بنزين وان شاء الله مش هتبطل تانى الا بعد فتره وبيتنضفوا تانى وبردوا استشير الميكانيكى فى كل حاجه
والله اعلى واعلم
اخوك فى الله سيد
قديم 31-08-2011, 02:40 PM
Ala'a Eldin Ala'a Eldin غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مدرس لغة إنجليزية ثانوى
هواياتي: الكمبيوتر والأنترنت أفضل أن أقوم بالصيانة والإصلاحات البسيطة فى السيارة بنفسى

Ala'a Eldin is a name known to allAla'a Eldin is a name known to allAla'a Eldin is a name known to allAla'a Eldin is a name known to allAla'a Eldin is a name known to allAla'a Eldin is a name known to all

أنا فهمت من كلامك يا أخ Sayed إن المساعد اللى تم تركيبة إستيراد؟ صح كدة؟؟
وياترى أتأكدت بنفسك من المساعد قبل تركيبة أنه مكتوب عليه Made in Germany
لأنه لو بالسعر ده 140 يبقى كويس جدا جدا وبالتركيب كمان
أحنا عندنا فى الفيوم لو لقيت المساعد الإستيراد بيكون أغلى من الجديد يعنى بيصل لــ 250 جنية

هل الميكانيكى هو اللى اشترى المساعد بنفسه؟
ولو هشترى مساعد إستيراد أزاى أتأكد من حالته؟؟

وكل عام وأنت بخير