العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Hyundai Getz - جيتز

قديم 10-11-2010, 11:08 AM
sam ram sam ram غير متواجد حالياً

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute
افتراضي رد: محتاج اجابة عن الجيتز

10 لتر / 100 كم كتير الا اذا كنتي بتعلي الار اب اي على طول او قافله الاوفر درايف
الماتريكس نفس موتور و فتيس الجيتس واتقل منها .. و الاستهلاك اقل من كده
لكن لو بتعملي كيك داون كتير المعدل بيزيد و ممكن يبقى اكتر كمان من 10

من تواضع لله رفعه
The ultimate car
would be designed by Italians
engineered by Germans
built by Japanese &
قديم 10-11-2010, 11:53 AM
ahmed-casper ahmed-casper غير متواجد حالياً
من انا؟: ahmed yousri

ahmed-casper will become famous soon enoughahmed-casper will become famous soon enough

انا اسف يا جماعه انا ليا سؤال هو مش بخصوص الموضوع اللى بتتكلمو فيه بس انا ماصدقت لقيت حد معاه جيتز و يقدر يفيدنى
الجيتز مفهاش عداد حراره بس فيها لمبه بس اللمبه دى المفروض انها لو نورت يعنى الموتور سخن جدا و لازم اوقف العربيه بس طبعا مينفعش اعتمد على كده بس .
انا عايز اعرف انا اول ما ادور العربيه اعرف ازاى انها سخنت و اقدر امشى و و انا ماشى اعرف ازاى اذا كانت العربيه بتسخن بسرعه ولا بمعدل طبيعى . انا مش لازم استنى اللمبه لما تنور يعنى ...ارجوكو يا جماعه فيدونى فى الموضوع ده لأن كله بيفتى و هنا فى ناس معاهم جيتز يعنى اكيد هتفيدونى اكتر (اااااسف انى طولت)
قديم 10-11-2010, 12:17 PM
AHMED HALEEM AHMED HALEEM غير متواجد حالياً
من انا؟: استشارى مبيعات هيونداى
التخصص العملى: مستشار مبيعات هيونداى
هواياتي: ركوب الخيل

AHMED HALEEM is on a distinguished road

على فكرة انا قلت قبل كده ان استهلاك الجيتز
المانيول 6.3 لتر لكل 100ك
الاوتوماتيك 7.3
وهذا المعدل فى الظروف الطبيعيه على الطرق السريعه
بالنسبه لموتور الجيتز فهو ليس موتور ماتريكس
الجيتس 105HP
الماتريكس 104HP
قديم 10-11-2010, 12:46 PM
remomeme remomeme غير متواجد حالياً
من انا؟: A girl love to drive fast
التخصص العملى: Multimedia Designer
هواياتي: Graphics, touring the archeological places and internet

remomeme is just really niceremomeme is just really niceremomeme is just really niceremomeme is just really nice

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed-casper مشاهدة المشاركة

انا اسف يا جماعه انا ليا سؤال هو مش بخصوص الموضوع اللى بتتكلمو فيه بس انا ماصدقت لقيت حد معاه جيتز و يقدر يفيدنى
الجيتز مفهاش عداد حراره بس فيها لمبه بس اللمبه دى المفروض انها لو نورت يعنى الموتور سخن جدا و لازم اوقف العربيه بس طبعا مينفعش اعتمد على كده بس .
انا عايز اعرف انا اول ما ادور العربيه اعرف ازاى انها سخنت و اقدر امشى و و انا ماشى اعرف ازاى اذا كانت العربيه بتسخن بسرعه ولا بمعدل طبيعى . انا مش لازم استنى اللمبه لما تنور يعنى ...ارجوكو يا جماعه فيدونى فى الموضوع ده لأن كله بيفتى و هنا فى ناس معاهم جيتز يعنى اكيد هتفيدونى اكتر (اااااسف انى طولت)
انا زيك الموضوع ده كان مدايقني جدا بس انا سألت مهندس في التوكيل و قال لي ان النور ده مش هينور الا لو المتور سخن فعلا و لازم توقفي تزودي ميه او تشوفي المشكله فين، غير كده النور مش ينهور و مفيش أي مشكله علي العربيه .

انت انسي الموضوع تماما طول ما انت بتعمل صيانه و العربيه فيها ميه ديما مش هيحصل حاجه انشاء لله .
قديم 10-11-2010, 01:33 PM
sam ram sam ram غير متواجد حالياً

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed-casper مشاهدة المشاركة

العربيات الجديده دلوقتي مش بتتسخن زي زمان .. حضرتك بتدور العربيه وتسخنها دقيقه واحده بس و تبتدي تتحرك بيها براحه حتى لو الموتور صوته عالي و العربيه لسه بارده
ودي تعليمات المصنع وقريتها في كتالوج الماتريكس واعتقد حتلاقيها برضو في الكتالوج عندك
مؤشر الحراره بيبقى دايما ثابت في النص في مختلف ظروف التشغيل ... و معنى انه يتحرك ان في مشكله
وده سبب انهم لغوه وخلو مكانه لمبه ... لو نورت تعرف ان في مشكله ... وطالما مش منوره تبقى متطمن .. ويا رب عمرها ما تنور
وعلى الله مكونش بفتي

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AHMED HALEEM مشاهدة المشاركة

على فكرة انا قلت قبل كده ان استهلاك الجيتز
المانيول 6.3 لتر لكل 100ك
الاوتوماتيك 7.3
وهذا المعدل فى الظروف الطبيعيه على الطرق السريعه
بالنسبه لموتور الجيتز فهو ليس موتور ماتريكس
الجيتس 105HP
الماتريكس 104HP
العبره مش بقوه الموتور ... ده ممكن يتغير من عربيه للتانيه
الماتريكس نفسها من 2002 ممكن تلاقي كتالوج يقولك 103 حصان او 105 حصان
حضرتك بص على مواصفه الموتور في الكتالوج عندك
حتلاقيه 1.6 dohc الفا 2
الموتور ده موجود في الجيتس و الماتريكس والفيرنا و الالنترا 2006
طبيعي الشركه تستخدم نفس الموتور لموديلاتها المختلفه... مش معقوله تعمل لكل 1600 سي سي عربيه موتور مختلف !!
يعني حتلاقي الكيا كارينز و السيراتو و السول نفس الموتور برضو
دي حتى فيراري و الفا روميو و مازيراتي بيستخدمو نفس الموتور

من تواضع لله رفعه
The ultimate car
would be designed by Italians
engineered by Germans
built by Japanese &