العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > BMW

BMW رغم ما تعرضت له الشركة من ازمات كثيره اخرها ازمة شرائها لروفر الانجليزية الا انها مازالت تؤكد على ريادتها فلسلفتها الخاصة فى سيارتها التى تجمع بين الجمال متعة الاداء اشترت حقوق رولز رويس الانجليزية بالاضافة الى مينى ومن اشهر سيارتها BMW X5 X3 M6 M5 7 series - 5 series - 3 series

قديم 01-06-2016, 04:41 AM
C240 C240 غير متواجد حالياً

C240 is on a distinguished road
افتراضي مشكلة فى 1994 325 .. برجاء المساعدة قبل الترخيص

بداية الموضوع دا انا كتبته فى منتدى اخر بس لسه موصلتش لمساعدة واضحه فا قررت اكتبه هنا برضه لانى مستعجل و عايز رأى قبل معاد ترخيصى اللى خلاص قرب.

انا مش فى مصر ، و عندى هنا فى الترخيص فحص للعادم و لعلبة البيئه و مينفعش اشيلها .

الموضوع اهو
معايا 325I 1994
اوتوماتيك .. عامله 272.000 كيلو ، لسه شاريها.

دلوقتى انا جايب العربيه عشان اصلحها ، بس فى شوية مشاكل كدا عايز رأى الناس فيها لو تكرمتم . والموضوع و الله العظيم عاجل فعلاً لانى لازم ارخص خلال ايام ولو معدتش كشف العادم هبقى كدا فى مشكله كبيره .

دلوقتى الزيت تمام و الانتى فريز فى الريداتير تمام ( على وشه بس شوية مواد مش عارف هى ايه لانها شبه الزيت بس مش زيت ) .

الموتور بيدور بسهوله جداً ( و ثابت فى مكانه بنسبة 100% ) ، الايدل زى الفل و مش ناشف ، و الفتيس كويس بنسبه كبيره مش سىء اوى ، لكن المشاكل بقى هنا ...

1- الشكمان بيطلع يعنى حاجه زى الزفت ، ريحة بنزين نى كتير لدرجة انى لما قربت اشم دوخت و كنت هرجع ، و بيطلع هباب اسود بس مش دخان اسود .. الدخانه بيضه ( درجة الحراره فى حدود 11-12 خارج السياره ) .

2- لما بفتح التكيف سخن او ساقع بيطلع ريحة وحشه ، عاملة زى ريحة الانتى فريز لما بيكون محروق .. زى لما الريداتير يسرب و التسريب ينزل على حاجه سخنه ..

3- التكييف فى الساقع بيبقى سخن معظم الوقت و ساعات يسقع بمزاجه . و مش ساقعه اوى يعنى ، مع انى ببقى عامله عالاخر لحد اخر الازرق ، فهل دا مؤشر ان الهيتر كور يكون بايظ ؟ او فى تسريب ريداتير عليه ؟ .

4- حسيت انا و صاحبى بدوخه شويه ( مش عارف من الريحه اللى جوا العربيه و عشان شمينا الشكمان ، فانا خايف يكون فى كربون بيسرب جوا العربيه .. لكن مش عارف لو بيسرب هيكون منين ؟ ماهو المفروض قبل علبة الشكمان اللى فى النص ( الكاتالايتيك كونفرتور ) .. لكن حتى لو بيسرب منها هيجيلى ازاى من غير مافتح التكيف ؟؟ .

الحلول اللى انا اقترحتها على نفسى .. بما ان العربيه كدا مش هتعدى كشف العادم فى البلد اللى انا فيها .. فانا بفكر فى التالى ..

احط سى فوم ( علبه سائل بينضف الكربون الى حد ما من الموتور ) .. و احاول اعدى بيها الكشف و بعد كدا ربنا يحلها .

اغير سينسور الاوكسجين اللى فى بطن العربيه .

اروح اكشف على اى تسريب فى الشكمان

هغير البوجيهات كلها للبوجيهات دى .. NGK (2288) BKR6EK Standard Spark Plug, Pack of

هغير زيت لـ MOBIL 0W-40 و فلتر مان.

لو فضلت القصه كدا هضطر اغير الكاتليتيك كونفريتر مع انى مش عايز لانه بشع فى سعره عندى .

ارجوكم اى اقتراحات للاهميه .