العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA

شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA شيري اسبرانزا CHERY SPERANZA شركة شيرى الصينية من اكبر الشركات الصينية بدات تستعين بتصميمات ايطالية وتقنيات متعددة لتقديم سيارات تجمع بين الاقتصادية والجمال تصنع بعض موديلاتها فى مصر تحت اسم اسبيرانزا ومن اشهر الموديلات اسبيرانزا تيجو - M11 - A516 - A620 -QQ - A11 - A15 -A3

قديم 15-04-2014, 06:40 PM
samaty samaty غير متواجد حالياً

samaty is just really nicesamaty is just really nicesamaty is just really nicesamaty is just really nicesamaty is just really nice
افتراضي تحويل شيري ايه 11 إلى سيارة خطوة بخطوة

تحويل شيري ايه 11 إلى سيارة خطوة بخطوة
كانت البداية لما اشتريت العربية اللي اسمها شيري ايه 11
بصراحة اشتريتها لان ما كانش فيه عربية سيدان مكيفة واتوماتيك بالسعر ده وانا بصراحة ما كانش معايا أكتر من تمنها يعني ما كانش ينفع أجيب حاجة أحسن منها
المهم
في الأول كان الموتور دايما بيرتعش وموال تنضيف حساسات وتغيير حساسات بدون فائدة وواحد في المنتدي عامل نفسه خبير كلمني وقاللي دا من عمود الكامة حدبة اصغر من التانية بمقدار ورقة واقسم بالله إنه هيمسح كل مشاراكاته وهيدفع التكاليف لو طلع كلامه غلط ومشيت وراه وتغيير عمود كامة وبلوف وبدون فايدة والآخر الكنترول باظ والشيخ طه اللي في الحرفيين رحتله معايا 1950 جنيه أشتري كنترول مستعمل أصر على 2000 جنيه
طب يا عم الحاج انا جاي من المنصورة وحرام أرجع علشان 50 جنيه ---- مفيش فايدة
رجعتله تاني بقى الكنترول ب 2500 وبرده ما كنتش عامل حسابي ورحت تالت مرة عامل حسابي انه هيقول 3000 ( 3000 جنيه في كنترول عربية صيني وكمان مش جديد ---- هعمل إيه العربية واقفة) المهم لقيته قاللي ب 4000 ومن غير فصال ولو أخدته للمنصورة ما يرجعش ------ اتخنقت وقولت سيبها مركونة – ورحت أجرت اوبل كورسا لغاية ما أشوف هعمل إيه ------ المهم فجأة قلت طب ليه ما أرجع الموتور لأصله قبل شغل الصين وفعلا مانفولد + كربيراتير + عمة فورد اسكورت 1600 تخيلو بكام 780 جنيه بس واسبيراتير الكتروني بتاع عربية شاهين وعدلته في المخرطة بعمود بيجو 504 واشتغلت العربية وابتديت شغل بقا ----- الرجة اللي في الموتور طلع الفلام فيه شرخ وغيرته بواحد جديد 350 جنيه وركبت انذار ووحدة رفع وشغلت التكييف على المفتاح لأنه كان شغال على الكنترول ---- لحد الطامة الكبرى النهارده ----- ماشي بالعربية ومعايا الاولاد الاقي العربية كل ما اسيب رجلي من على البنزين تبطل لحد ما وقف وماردتش تدور وألاقي ياعم الحرارة على الآخر والمياه بتغلي وبتفور والمروحة ما شتغلتش
طيب سبت العربية لما هديت شوية ونزلت شرطتين عن الآخر ورحت مدور وطالع على السريع وماشي 140 وبعدين جبت الفتيس على المور ( n) وسبتها تسحب وتقابل الهوا ---- بردت العربية نزلت أشوف فيه إيه لقيت المروحة مش عايزة تدور
ماشي ---- حتة سلك وتوصيلة مباشرة من البطارية على المروحة ورجعت البيت وسبت العربية لما بردت خالص ونزلت بقي أشوف الحكاية – لقيت سلك من كاتاوت المروحة مفصول ركبته ودورت رجعت المروحة تشتغل وتفصل
وبعدين بقى حكاية المروحة دي ------ كل ما سلك الكتاوت تفصل أو الساعة تبوظ أو تعلق نعطل ونشوف القرف دا كله
المصيبة الاكبر لو الميه فضيت من الرادياتير أو لو الرادياتير مسدود العربية تسخن والمراوح ما بتدورش
طيب أنا بقى هعمل شغل غير بتاع الخواجة اللي عندنا عقدة منه
المهم صممت دايرة الكترونية هتاخد قراية من الحساس بتاع الحرارة اللي في جسم الموتور ويشغل المراوح ( المروحتين ---- المروحة اللي على ساعة الحرارة والمروحة اللي على التكييف) وفيها مفتاح أضبط منه درجة الحرارة اللي انا عايز العربية عليها ( يعني هتثبت درجة حرارة قصوى للسيارة أول ما تتجاوزها المراوح تشتغل ---- وانا اللي هختار درجة الحرارة دي عن طريق المفتاح ------ شغل افتراء بقي ) هثبت درجة الحرارة على 85 وكفاية كدا 85.5 المراوح تشتغل 84.5 المراوح تقف
إيه بقى رايكم في الفكرة دي ( أظن تنفع أوي للأوبل وبالذات الفكترا ----- هتريح كتير من وش الدماغ )
وللحديث بقية
قديم 15-04-2014, 10:11 PM

samaty is just really nicesamaty is just really nicesamaty is just really nicesamaty is just really nicesamaty is just really nice
افتراضي رد: تحويل شيري ايه 11 إلى سيارة خطوة بخطوة

طيب جتلي فكرة تانية
قاعد فاضي بقى
المهم
إيه رايكو لو أخلي المروحة تشتغل بسرعة متغيرة
يعني تاخد من حساس الحرارة وكل ما الحرارة تعلى سرعة المروحة تزيد ولما الحرارة تنزل سرعة المروحة تقل على حسب الحرارة مش سرعتين محددين
يعني باختصار نعمل المروحة cvt بدل الأتوماتيك العادي
بكلم واحد صاحبي في الموضوع بيقوللي مش المشكلة هتعمل إيه المشكلة هتعمله إزاي
قلتله للأسف الموضوع عندي بالعكس
انا أعرف أعمل إزاي بس مش عارف اللي هعمله بالظبط
ماشي بالعكس ( بس اوعى حد يقول للعسكري احسن انا مش حمل المخالفة)
قديم 15-04-2014, 10:15 PM

ممكن حد يقولي بتعرفو عدد المشاهدات إزاي
قديم 15-04-2014, 10:38 PM
الصورة الرمزية nktis
nktis nktis غير متواجد حالياً

من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: صيدلي
هواياتي: الصيد والتربيه

nktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond repute

هترجع خطوه لورا و تبقي في قسم شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA
و تحدد عنوان موضوعك و تبص في اخر مربع في الجدول هتلاقي ده عدد المشاهدات , و عامه هو لما شفته كان 32 مشاهده .

وأتت ملائكة النعيم كما روت*
روحي بطون أكفها خضراء*
صعدت بروحك والعبير يحفها*
والنور ترسم دربه الأنواء*

شرقت حشاشات النحيب وأينعت*

وشوى الأنين قلوبنا فتفطرت*خلف الجفون دموعنا الخرساء*
أكبادنا فبكاؤنا إيماء*
قديم 15-04-2014, 11:06 PM
الصورة الرمزية amr elsisi 1
amr elsisi 1 amr elsisi 1 غير متواجد حالياً

التخصص العملى: مفتش صيانة

amr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond repute

ربنا يعينك

]من اهم مواضيعي المصورة
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=90049 (كيف تتعرف علي قدرة المحرك)
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=111175 (كيف تعتني بدورة التبريد)
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=124669(شرح دورة الوقود وتنظيف الرشاشات)

{وَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَعَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ} [البقرة: 216]}.