العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT

رينو RENAULT RENAULT شريك اساسى مع نيسان اليابانية وتحتل المركز الرابع عالمياً تحت قيادة كارلوس غصن اشهر الموديلات سينيك كليو ميجان

قديم 02-09-2011, 12:14 AM
Andrew_97 Andrew_97 غير متواجد حالياً

Andrew_97 is a glorious beacon of lightAndrew_97 is a glorious beacon of lightAndrew_97 is a glorious beacon of lightAndrew_97 is a glorious beacon of lightAndrew_97 is a glorious beacon of light
افتراضي رد: سياسة الشعب المصرى فى شراء السيارات

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة syd_mahmoud مشاهدة المشاركة

زي ما اتفضل الاستاذ viva4ever ان معظم الناس بتمشي مع الهوجه من غير ما تفكر احتياجاتها الفعلية اه وفي عربيات انتشرت في السوق وبقى ليها بيع رغم انها متسواش بسبب الثقافة دي
فعلا يعنى عربية زى الهيونداى النترا 2008 ب 80,000 و مافيهاش ولا ايرباج ولا اى نوع من السفتى
قديم 02-09-2011, 07:18 AM
dr.wael7yran dr.wael7yran غير متواجد حالياً

dr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond repute

اهلا بيك في المنتدى
و صدقني هتستمع ...انا بدأت ابقى مدمن
انا عندي نظرية
الفقير مبذر
يعني من الاخر فوق ال 160 الف فيه ايه كوري او صيني بيتباع ؟

سوناتا ... اوبتيما ... و موش فاكر اسماء تانية
مفيش حاجة منهم بتتباع اصلا
كل الناس عارفة ان الاوروبي و الياباني و الامريكي (اللي موش عندنا اساسا) هي دي العربيات
بس بكااااااااااام ؟
اللي بيجرنا للكوري و الصيني السعر يا صديقي
يعني احنا هنعمل ايه ...اقعد احوش عشر سنين علشان اشتري اوروبي
و لا اروح اشتري واحدة اوروبي ب 100 الف مستعملة و يطلع فيها مقلب كبير و اقعد اعيط جنبها
انا ركبت ياباني و كوري و الماني
و الالماني لا يعلى عليه ...احسن عربية ركبتها في حياتي
بس انا بدور على عربية جديدة و امكانياتي لا تسمح لي الا بالكوري
انا عارف انه موش حلو بس هاعمل ايه...امكانياتي كده
و ده اللي بيمشي العربيات دي عندنا...و بلدنا هي السبب
من ناحية مواصفات الامان المفروض تبقى استاندراد عندنا ده احنا عندنا اكتر نسبة حوادث و انا طبيب و بقول يا جماعة الحاجات دي و الله بتفرق
و من ناحية تانية الجمارك فيها استعباط رسمي
و من ناحية تالتة الطرق و المرور بقت زبالة و مسمعناش و لا مرشح من بتوع الرئاسة في دماغه الموضوع من اصله و لا عايز يحله
و من ناحية رابعة جشع التجار و ضعف جهاز حماية المستهلك
و من ناحية خامسة احنا نفسنا فينا مشاكل كتير
انت هتجيب ااوكتافيا هتعيش مبسوط ومتكيف و متأمن كويس ...هتدفع كتير في قطعة الغيار بس هتعيش 3 او 4 مرات اد اللي عاشته الكوري
موش هتفكر في اعادة البيع الا لما يكون معاك تجيب حاجة اكبر (و وقتها موش هتنقى فارقة معاك )
بس الفكرة
معاك 150 الف جنيه ؟؟
و تقبل سلامي

Dr.wael el7yran
قديم 02-09-2011, 08:54 PM
Andrew_97 Andrew_97 غير متواجد حالياً

Andrew_97 is a glorious beacon of lightAndrew_97 is a glorious beacon of lightAndrew_97 is a glorious beacon of lightAndrew_97 is a glorious beacon of lightAndrew_97 is a glorious beacon of light

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr.wael7yran مشاهدة المشاركة

اهلا بيك في المنتدى
و صدقني هتستمع ...انا بدأت ابقى مدمن
انا عندي نظرية
الفقير مبذر
يعني من الاخر فوق ال 160 الف فيه ايه كوري او صيني بيتباع ؟

سوناتا ... اوبتيما ... و موش فاكر اسماء تانية
مفيش حاجة منهم بتتباع اصلا
كل الناس عارفة ان الاوروبي و الياباني و الامريكي (اللي موش عندنا اساسا) هي دي العربيات
بس بكااااااااااام ؟
اللي بيجرنا للكوري و الصيني السعر يا صديقي
يعني احنا هنعمل ايه ...اقعد احوش عشر سنين علشان اشتري اوروبي
و لا اروح اشتري واحدة اوروبي ب 100 الف مستعملة و يطلع فيها مقلب كبير و اقعد اعيط جنبها
انا ركبت ياباني و كوري و الماني
و الالماني لا يعلى عليه ...احسن عربية ركبتها في حياتي
بس انا بدور على عربية جديدة و امكانياتي لا تسمح لي الا بالكوري
انا عارف انه موش حلو بس هاعمل ايه...امكانياتي كده
و ده اللي بيمشي العربيات دي عندنا...و بلدنا هي السبب
من ناحية مواصفات الامان المفروض تبقى استاندراد عندنا ده احنا عندنا اكتر نسبة حوادث و انا طبيب و بقول يا جماعة الحاجات دي و الله بتفرق
و من ناحية تانية الجمارك فيها استعباط رسمي
و من ناحية تالتة الطرق و المرور بقت زبالة و مسمعناش و لا مرشح من بتوع الرئاسة في دماغه الموضوع من اصله و لا عايز يحله
و من ناحية رابعة جشع التجار و ضعف جهاز حماية المستهلك
و من ناحية خامسة احنا نفسنا فينا مشاكل كتير
انت هتجيب ااوكتافيا هتعيش مبسوط ومتكيف و متأمن كويس ...هتدفع كتير في قطعة الغيار بس هتعيش 3 او 4 مرات اد اللي عاشته الكوري
موش هتفكر في اعادة البيع الا لما يكون معاك تجيب حاجة اكبر (و وقتها موش هتنقى فارقة معاك )
بس الفكرة
معاك 150 الف جنيه ؟؟
و تقبل سلامي
اولا مرسى على الاستقبال ثانيا فعلا انا متابع المنتدى من فترة و فعلا حبيتة و بقيت مدمن و فعلا العربيات الكورى و اليبانى الى بتعدى ال 200,000 ملهاش سوق لان الى معا فلوس يجيب حاجة احسن او لو استعمالة خفيف ممكن يجيب حاجة رخيصة يعنى الكيا سبورتتج و التويوتا كمرى و السوناتا مين هيدف فيهم كل دة لما ممكن يجيب حاجة احسن و طبعا الاوروبى و الامريكانى فى السفتى نمرة واحد و على فكرة فى عربيات رخيصة اوروبى زى ال الوجان ب 71,000 و فيها ايرباج و ثابتة و فيها امكانيات كويسة و شنطتها واااسعة و احسن عربية فى الفئة السعرية ناقصها تكون اوتوماتيك و هينزل منها اوتوماتيك قريب و طبعا متفق مع حضرتك فى نقطة استعباط الجمارك بيخلى سعر العربية ال 2000سى سى يضررب و العربية تخش فى فئة مش بتاعتها و
قديم 12-09-2011, 01:29 AM
alexawy alexawy غير متواجد حالياً

alexawy is on a distinguished road
رأى رد: سياسة الشعب المصرى فى شراء السيارات

اظن ان المشكلة اصلا في ثقافتنا عموما

احنا مش بنهتم بسلامتنا او بأشياء كتير بنشوفها ثانوية و مش مهمة "زي تلوث البيئة مثلا" مش في عربياتنا بس، لأ في مكان شغلنا و في بيوتنا برضه

عشان كده ناس كتير بتعتبر ان وجود وسادات هوائية في موديلات عربيات معينة شيئ سيئ!!!!! عشان لو "لا قدر الله" خبطت العربية الوسادات حتفتح!!!!!!! و حتتكلف مبلغ و قدره عشان تغير التابلوه مثلا

انما الكوري الله عليه، خبط و رزع في العربية و بملاليم ترجع شبه الفابريكة!!!!!! و يوم ما تيجي تبيعها حتلاقي كتير بيفكروا شبهك و حيخطفوها منك بسعر اكتر بكتير من التمن الطبيعي للعربية

انا شايف برضه ان القوانين و التشريعات و جمعيات حماية المستهلك ليها دور برضه، ليه من الاصل نسمح ببيع عربيات مافيهاش اي حاجة تأمن اللي راكبها غير يادوبك حزام؟؟؟؟؟ الكلام ده خلص في الدول المحترمة من فترة
قديم 12-09-2011, 02:35 AM
amro atif amro atif غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طبيب اسنان
هواياتي: السيارات

amro atif is a splendid one to beholdamro atif is a splendid one to beholdamro atif is a splendid one to beholdamro atif is a splendid one to beholdamro atif is a splendid one to beholdamro atif is a splendid one to behold

السيارات الاوروبي الى حد ما ممتازه بس بحدود بمعنى
الميجان وعن تجربه سياره حلوه وواسعه وفخمه وامكانيات جميله
بس اعطال كتيره جدا
سعر قطع خيار خرافي
سعر اعاده بيع بيوصل لنص سعر الجديده واقل بعد سنين استعمال
في المقابل اليابيني او الكوري
اعتماديه ممتازه
تجهيزات غزيره خصوصا اخر سنتين نزل موديلات ممتازه
سعر اعاده بيع ممتاز
قطع غيار متوفره وممتازه اسعار معقوله نسبيا خصوصا للكوري
دايما الاغلبيه على صواب في اي مكان ( شوف اعداد الاماني جنب الكوري والياباني )
بس بصراحه المنافسه تقلت جامد على الاوروبي وفي موديلات بدات تنقرض من الشوارع زي البيجو والرينو
وشكرا

عجبا للزمان في حالتيه وبلاء ذهبت منه اليه
رب يوم بكيت منـــــــه فلما تولى بكيت عليـه