العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Hyundai Excel - اكسيل

قديم 30-10-2012, 02:28 AM
الصورة الرمزية sayed2077
sayed2077 sayed2077 غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مش فارس ولا فتى احلام انا زحمة وربكه وشغل جنان
التخصص العملى: طالب هندسة قسم اتصالات
هواياتي: الكمبيوتر و السيارات

sayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ركبت بلية عجل امامى للاكسيل وصوته طلع بعد 100 كيلو مشى فقط اعمل ايه؟؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tarek/ مشاهدة المشاركة

'طبعا ده اكبر غلط التخشينه عمرها ماهتجيب المركزيه للبليه صح والشحط للبليه يعتبر شحط وهمى
الصح انك تجيب صره جديده وسبب تلف رولمان البلى الجديد ان ممكن يكون البليه بتلف على جسم الصره وده بيعمل تسخين واحتكاك زائد للبلى بيحرق الشحم الموجود فى البليه وبتبدأ البليه تأكل فى نفسها
نصيحه عند شراء البلى خذ رقم البليه واشتريها من محل بيع رولمان بلى ولا تشتريها من عند تاجر قطع غيار السياره
وتختار نوع skf ولو أمكن تقول له عايزها نفس الرقم وc3 وده رمز السرعات العاليه يبقى سره جديده وبليه ماركه محترمه وان شاء الله تنسى المشكله دى وما تتكرر
الف شكر ليك يا استاذ طارق على ردك السريع
وفعلا بكره هروح للميكانيكى تبعى ونشوف الموضوع ده ايه حله زى ما حضرتك قولتلى بالظبط واتمنى ميكونوش غاليين اووى السره بتاعت البلى ده طيب ايه حكاية C3 اللى حضرتك قولتلى عليها ديه لانى مش فاهمها الى الان

جروب رابطه هيونداى اكسيل على
Facebook
اضغط هنا
-------------------------
للبيع قطع غيار السيارة هيونداى اكسيل
وكل السيارات الكورى
اضغط هنا
--------------------------
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
اللهم اغفر للمؤمنين والمؤمنات والمسلمين والمسلمات الاحياء منهم والاموات

سيد عصام
قديم 30-10-2012, 02:30 AM
الصورة الرمزية sayed2077
sayed2077 sayed2077 غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مش فارس ولا فتى احلام انا زحمة وربكه وشغل جنان
التخصص العملى: طالب هندسة قسم اتصالات
هواياتي: الكمبيوتر و السيارات

sayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ركبت بلية عجل امامى للاكسيل وصوته طلع بعد 100 كيلو مشى فقط اعمل ايه؟؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد زكي مشاهدة المشاركة

بص يا استاز سيد انا الموضوع ده حصل معايا السنه الي فاتت اول مجبت الريو بتعتي هي 2002 وغيرت بلي مرتين والمرتين بيبوظ بعدها بيوم او اتنين بلكتير لحد مجبت جمبين استيراد للعربيه وسعتها كان العجل فيه بوش زي بتاع حضرتك كده بس انا معملتش بقي تخشينه انا بعد المرتين ال البلي باظ فيهم المكانيكي قلي تجيب جنبين استيراد احسن والعربيه اشتغلت تمام بقالي يومين بردو البلي قرفني وباظ تاني وخايف بردو من موضوع الجنبين ده لانهم غلين جدا بس المكنيكي قلي مفيش بوش في العجل يبقي هنجيب بلي بس ونركبو والاعضاء المحترمين قلولي علي نوع بلي اجيبو اسمو ksf وده في موضوع انا عملو من يومين اسمو مشكلة البلي في ريو ..... وربنا يكرمنا جميعا وعدلنا المشاكل دي علي خير
فعلا انا بكره ان شاء الله هشوف هعمل ايه وهبقى اكتب عملت ايه ان شاء الله لحضرتك باذن الله وفعلا ال SKF بلى محترم جدااااا غالى بس تمنه فيه كنت جيبته لل 128 فعلا بلى محترم جدااااااااااا فوق الوصف بمعنى الكلمه

جروب رابطه هيونداى اكسيل على
Facebook
اضغط هنا
-------------------------
للبيع قطع غيار السيارة هيونداى اكسيل
وكل السيارات الكورى
اضغط هنا
--------------------------
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
اللهم اغفر للمؤمنين والمؤمنات والمسلمين والمسلمات الاحياء منهم والاموات

سيد عصام
قديم 30-10-2012, 02:34 AM
الصورة الرمزية محمد زكي
محمد زكي محمد زكي غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مؤلف مسرحي
هواياتي: التمثيل والاخراج المسرحي

محمد زكي is just really niceمحمد زكي is just really niceمحمد زكي is just really niceمحمد زكي is just really nice

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sayed2077 مشاهدة المشاركة

فعلا انا بكره ان شاء الله هشوف هعمل ايه وهبقى اكتب عملت ايه ان شاء الله لحضرتك باذن الله وفعلا ال SKF بلى محترم جدااااا غالى بس تمنه فيه كنت جيبته لل 128 فعلا بلى محترم جدااااااااااا فوق الوصف بمعنى الكلمه
ان شاء الله خير انا كمان بكره هروح اعمل البلي بس انا هجيب 4 ورا وقدام بس هو ال skf عامل في حدود كام للعجله الواحده محدش يعرف

قديم 30-10-2012, 02:45 AM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute

ما هى أعراض تلف البلية فى العجل؟ وهل ممكن بالية واحدة بس تبوظ وتتغير والثانية تكون كويسة ام ان من العادة ان الاثنن بتغيروا مع بعض؟
قديم 30-10-2012, 02:50 AM
الصورة الرمزية محمد زكي
محمد زكي محمد زكي غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مؤلف مسرحي
هواياتي: التمثيل والاخراج المسرحي

محمد زكي is just really niceمحمد زكي is just really niceمحمد زكي is just really niceمحمد زكي is just really nice

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tham1010 مشاهدة المشاركة

ما هى أعراض تلف البلية فى العجل؟ وهل ممكن بالية واحدة بس تبوظ وتتغير والثانية تكون كويسة ام ان من العادة ان الاثنن بتغيروا مع بعض؟
الاعراض بتسمع زي صوت حكه او رفه في العجل ولا عادي ممكن واحده بس الي تبوظ مش شرط