العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Hyundai Excel - اكسيل

قديم 30-10-2012, 01:39 AM
الصورة الرمزية sayed2077
sayed2077 sayed2077 غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مش فارس ولا فتى احلام انا زحمة وربكه وشغل جنان
التخصص العملى: طالب هندسة قسم اتصالات
هواياتي: الكمبيوتر و السيارات

sayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond repute
افتراضي ركبت بلية عجل امامى للاكسيل وصوته طلع بعد 100 كيلو مشى فقط اعمل ايه؟؟

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

كنت زى ما انتم عارفين اثناء تركيب المساعدين اكتشفنا ان البلي الامامى امام الراكب الامامى بايظ بس مكنش بيطلع صوت ابدا بس العجله كانت بتلوق (لو هزيت فرده الكاوتش لبره وجوه هتلاقيها بتتهز ) المهم روحت جبت بليتين كورى الاتنين ب 65 جنية وجينا نركبهم اكتشفنا ان مكانهم فى السره واسع فعملنالها تخشينه ب صفيح وركبوا كبس كان المكان مش واسع ولا حاجه المهم قفلنا على كده وجه اول امبارح طلعنا على فايد وطول الطريق كان كله تمام بس اول ما عديت 100 كيلو من الطريق واحنا رايحين بداء صوت البلية اللى ركبناها صوتها يطلع بطريقه فظيعه كأن فيه موتسيكل ماشى جنبك وساعتها ريحت شوية علشان اشوف فيه ايه ملقيتش حاجه وطبعا كميت طريقى تانى رايح 50 كيلو كمان وراجع 150 كيلو بمعدل كلى للرحلة 150 رايح و 150 جاى يعنى 300 كيلو

فياترى ليه البلية باظت على طول كده وايه السبب ان صوتها يطلع بعد اول 100 كيلو مشى بس ليها ياريت تقولولى

طيب هل لو علشان المكان واسع ممكن اجيب بليه تبقى اوسع شوية ولا اجيب سره استيراد وخلاص

ياريت تقولولى

جروب رابطه هيونداى اكسيل على
Facebook
اضغط هنا
-------------------------
للبيع قطع غيار السيارة هيونداى اكسيل
وكل السيارات الكورى
اضغط هنا
--------------------------
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
اللهم اغفر للمؤمنين والمؤمنات والمسلمين والمسلمات الاحياء منهم والاموات

سيد عصام
قديم 30-10-2012, 01:48 AM
الصورة الرمزية mhamdy75
mhamdy75 mhamdy75 غير متواجد حالياً

mhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ركبت بلية عجل امامى للاكسيل وصوته طلع بعد 100 كيلو مشى فقط اعمل ايه؟؟

طيب هى حاليا الفردة بتلق ؟

وهل تم كبس البلية بطريقة سليمة ؟

وكده البلي القديم سليم

مهندس / محمد حمدى

https://www.facebook.com/timoncito
انا عضو فى جروب اسبرانزا للجميع

https://www.facebook.com/groups/Speranza4all/

قديم 30-10-2012, 01:56 AM
الصورة الرمزية sayed2077
sayed2077 sayed2077 غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مش فارس ولا فتى احلام انا زحمة وربكه وشغل جنان
التخصص العملى: طالب هندسة قسم اتصالات
هواياتي: الكمبيوتر و السيارات

sayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ركبت بلية عجل امامى للاكسيل وصوته طلع بعد 100 كيلو مشى فقط اعمل ايه؟؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mhamdy75 مشاهدة المشاركة

طيب هى حاليا الفردة بتلق ؟

وهل تم كبس البلية بطريقة سليمة ؟

وكده البلي القديم سليم

انا فعلا مش عارف هل الفرده اللى تم تغير البلى الجديد ليها بتبق ولا لا لانى مرفعتش العربيه من ساعتها للاسف بس بكره هروح اشوف فيه ايه عند الراجل واتمنى يفتح لانى عاوز اعمل مشاوير كتير بس بأجل فيها بسب البلية ديه

وصحيح يا استاذ محمد كنت بتصل بيك يا باشا فى وقفة العيد عاوز اسلم عليك بس حضرتك مرضيتش كنت بتسن السكاكين للخروف ولا ايه

جروب رابطه هيونداى اكسيل على
Facebook
اضغط هنا
-------------------------
للبيع قطع غيار السيارة هيونداى اكسيل
وكل السيارات الكورى
اضغط هنا
--------------------------
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
اللهم اغفر للمؤمنين والمؤمنات والمسلمين والمسلمات الاحياء منهم والاموات

سيد عصام
قديم 30-10-2012, 02:00 AM
الصورة الرمزية طارق عبد السلام
طارق عبد السلام طارق عبد السلام غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Technical Manager

طارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sayed2077 مشاهدة المشاركة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

كنت زى ما انتم عارفين اثناء تركيب المساعدين اكتشفنا ان البلي الامامى امام الراكب الامامى بايظ بس مكنش بيطلع صوت ابدا بس العجله كانت بتلوق (لو هزيت فرده الكاوتش لبره وجوه هتلاقيها بتتهز ) المهم روحت جبت بليتين كورى الاتنين ب 65 جنية وجينا نركبهم اكتشفنا ان مكانهم فى السره واسع فعملنالها تخشينه ب صفيح وركبوا كبس كان المكان مش واسع ولا حاجه المهم قفلنا على كده وجه اول امبارح طلعنا على فايد وطول الطريق كان كله تمام بس اول ما عديت 100 كيلو من الطريق واحنا رايحين بداء صوت البلية اللى ركبناها صوتها يطلع بطريقه فظيعه كأن فيه موتسيكل ماشى جنبك وساعتها ريحت شوية علشان اشوف فيه ايه ملقيتش حاجه وطبعا كميت طريقى تانى رايح 50 كيلو كمان وراجع 150 كيلو بمعدل كلى للرحلة 150 رايح و 150 جاى يعنى 300 كيلو

فياترى ليه البلية باظت على طول كده وايه السبب ان صوتها يطلع بعد اول 100 كيلو مشى بس ليها ياريت تقولولى

طيب هل لو علشان المكان واسع ممكن اجيب بليه تبقى اوسع شوية ولا اجيب سره استيراد وخلاص

ياريت تقولولى

'طبعا ده اكبر غلط التخشينه عمرها ماهتجيب المركزيه للبليه صح والشحط للبليه يعتبر شحط وهمى
الصح انك تجيب صره جديده وسبب تلف رولمان البلى الجديد ان ممكن يكون البليه بتلف على جسم الصره وده بيعمل تسخين واحتكاك زائد للبلى بيحرق الشحم الموجود فى البليه وبتبدأ البليه تأكل فى نفسها
نصيحه عند شراء البلى خذ رقم البليه واشتريها من محل بيع رولمان بلى ولا تشتريها من عند تاجر قطع غيار السياره
وتختار نوع skf ولو أمكن تقول له عايزها نفس الرقم وc3 وده رمز السرعات العاليه يبقى سره جديده وبليه ماركه محترمه وان شاء الله تنسى المشكله دى وما تتكرر

قديم 30-10-2012, 02:07 AM
الصورة الرمزية محمد زكي
محمد زكي محمد زكي غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مؤلف مسرحي
هواياتي: التمثيل والاخراج المسرحي

محمد زكي is just really niceمحمد زكي is just really niceمحمد زكي is just really niceمحمد زكي is just really nice

بص يا استاز سيد انا الموضوع ده حصل معايا السنه الي فاتت اول مجبت الريو بتعتي هي 2002 وغيرت بلي مرتين والمرتين بيبوظ بعدها بيوم او اتنين بلكتير لحد مجبت جمبين استيراد للعربيه وسعتها كان العجل فيه بوش زي بتاع حضرتك كده بس انا معملتش بقي تخشينه انا بعد المرتين ال البلي باظ فيهم المكانيكي قلي تجيب جنبين استيراد احسن والعربيه اشتغلت تمام بقالي يومين بردو البلي قرفني وباظ تاني وخايف بردو من موضوع الجنبين ده لانهم غلين جدا بس المكنيكي قلي مفيش بوش في العجل يبقي هنجيب بلي بس ونركبو والاعضاء المحترمين قلولي علي نوع بلي اجيبو اسمو ksf وده في موضوع انا عملو من يومين اسمو مشكلة البلي في ريو ..... وربنا يكرمنا جميعا وعدلنا المشاكل دي علي خير