العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > سوق السيارات المصرية

سوق السيارات المصرية نصائح عامة وتجارب واخبار عن بيع وشراء السيارات فى السوق المصرى

قديم 22-06-2012, 03:50 AM
الصورة الرمزية elmo7areb
elmo7areb elmo7areb غير متواجد حالياً
التخصص العملى: كمبيوتر
هواياتي: القراءه

elmo7areb is a splendid one to beholdelmo7areb is a splendid one to beholdelmo7areb is a splendid one to beholdelmo7areb is a splendid one to beholdelmo7areb is a splendid one to beholdelmo7areb is a splendid one to beholdelmo7areb is a splendid one to behold
افتراضي رد: انا مش فاهمه ايه التهريج ده !! هيونداي ايه الي جرلها !! ؟؟

المصيبة ان كل ما جمارك السيارات تقل نلاقى سعر السيارات نفسها بيزيد

كلامك صح جدا يا استاذ هاني يعنى الياباني ب 100 الف والكوري ب 120 الف

قديم 22-06-2012, 03:51 AM
ahany ahany غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس حر

ahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond repute

دة لينك مشاركة من احد الاعضاء وفية صور نيسان الجديدة
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=87984
قديم 22-06-2012, 11:33 AM
الصورة الرمزية Elsebily
Elsebily Elsebily غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Communication engineer
هواياتي: Playstation 3

Elsebily has much to be proud ofElsebily has much to be proud ofElsebily has much to be proud ofElsebily has much to be proud ofElsebily has much to be proud ofElsebily has much to be proud ofElsebily has much to be proud ofElsebily has much to be proud ofElsebily has much to be proud ofElsebily has much to be proud of

انا بصراحه لو مسئول في البلد دي اول حاجه هعملها اني اعمل مراقبه علي اسعار سيارات هيونداي 24 ساعه لاني العربيات الهيونداي في مصر بلاقيها بارقام كبيره متستحقهاش خالص في حين اني ممكن اجيب عربيات تانيه ونفس الامكانيات بنفس السعر والغريبه اني بلاقي البلد كلها ركباها

You are my City My only City
You make me happy when skies are grey
You'll never know just how much I love you So please don't take my City Away
قديم 22-06-2012, 11:50 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

ماهى المراقبة على الاسعار هتدخلنا تانى لقصه التسعيرة والفكر الاشتراكى اللى مبقاش يمشى مع التوجهات بتاعة حكومات البنزنس الاخيرة

وطبعاً من اباطرة البزنس (وعلى قديمة) غبور باشا
ومعروف عنه (رفع) الاسعار للموديلات الاحدث بشكل (اوفر) علشان يمشى الموديلات الاقدم
وخاصة فى الاكسنت والالنترا

بس هو بيستغل ان عربياتة الناس بتعتبرها مضمونة وماسكة سعر والصيت ولا الغنا

انا شايف اننا مش محتاجين الحكومة تراقب الاسعار
لكن محتاجين احنا نفسنا نراقب الاسعار ونرفض نشترى المنتجات المبالغ فى سعرها او اللى قيمتها اقل من سعرها بالشكل ده

لكن برضو علشان الصورة تكمل مش الوكيل بس المسئول
قوانين النظام السابق اللى بتفرض جمارك على وسائل الامان والكماليات التافهه اللى بقى اساسيات فى كل العربيات بره دلوقتى
وده بيرفع من سعر الجمارك اضعاف وبالتالى السعر الاجمالى

والخلاصة ان مشكلة تسعير العربيات والجمارك من اكبر هموم مجتمعنا وان شاء الله مصر موتورز يكون ليها دور اكبر فى حل المشاكل ديه بس البلد تستقر شوية علشان نبداء نصلح ونطور ان شاء الله

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 22-06-2012, 11:57 AM
الصورة الرمزية luckyman
luckyman luckyman غير متواجد حالياً
من انا؟: لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: القراءة + المشى

luckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond repute

انا العربيات فى مصر كلها على بعض ما تشتهليش الفلوس اللى بتدفع فيها مبالغ جدا فيها ومواصفات متوسطة خصوصا للمحركات ودى عربيات اقل من المتوسط فى التصنيف واسعار خياليه الهيونداى اكسنت والالنترا والكورولا كمان والصنى اسمها عربيات شعبية فى العالم كله اللى عايز يركب عربية وميزانيتة محدودة وتكون اقتصادية ومتوسطة الاداء لكن للاسف كل حاجة بتغلى فى مصر وبرغم كدة مبيعات العربيات بتزيد !!!!!!!!!!!!!