العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > سوق السيارات المصرية

سوق السيارات المصرية نصائح عامة وتجارب واخبار عن بيع وشراء السيارات فى السوق المصرى

قديم 21-09-2011, 04:23 PM
الصورة الرمزية Elsebily
Elsebily Elsebily غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Communication engineer
هواياتي: Playstation 3

Elsebily has much to be proud ofElsebily has much to be proud ofElsebily has much to be proud ofElsebily has much to be proud ofElsebily has much to be proud ofElsebily has much to be proud ofElsebily has much to be proud ofElsebily has much to be proud ofElsebily has much to be proud ofElsebily has much to be proud of
افتراضي رد: نازل سوق الجمعة ومحتاج نصيحة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة heshhesh مشاهدة المشاركة

ياباشا انا معيا النترا 2007 فضى اوتوماتيك فل اوبشن سنتر لوك زجاج كهرباء مرايات كهربا انزار وحدات رفع عفشه جديده وكاوتش جديد وكاسيت جديد العربيه ماشيه 153000
وناوى انزل انا كمان يوم الجمعه لو توفر عليه وعلى نفسك المشوار
وتشتريها على 720000 اانا موافق ياعم

هو السعر اللي حضرتك بتقوله حلو لو العربية مفيهاش حاجة بس انا مشكلتي اني شكل الالنترا ده عمره ما عجبني مع اني فيه كتير بيختلفو معايا بس الموضوع بيبقي راحة شخصية وبصراحة انا عمري ما حبيت الالنترا وهي عربية جميلة وكل حاجة ومفيهاش مشاكل لكن الموضوع مش اكتر من راحة شخصية وان شاء الله انا شايف اني السعر الل حضرتك عاوزه كويس لو مفيهاش حاجة وهتلاقي كتير يشتروها وربنا يوفقك في بيعها ان شاء الله
قديم 21-09-2011, 04:28 PM
الصورة الرمزية Elsebily

Elsebily has much to be proud ofElsebily has much to be proud ofElsebily has much to be proud ofElsebily has much to be proud ofElsebily has much to be proud ofElsebily has much to be proud ofElsebily has much to be proud ofElsebily has much to be proud ofElsebily has much to be proud ofElsebily has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr_astra مشاهدة المشاركة

على فكرة موضوع التجار دة انا لية راى تانى فية
التاجر لو هايشترى لنفسة عشان يبيع عمرة ما بيشترى حاجة وحشة لكن بيكسب الف اتنين فى الحاجة
انا اعرف تاجر تشترى منة وانت مغمض بس هاتكون دافعلك عن المعتاد الف جنية ودة مكسبة انما كعربية لا يمكن تلاقى فيها غلطة ..........وفى منهم معاو ليزر كشف المعجون
انما لو تاجر نازل يبيع لحساب واحد تانى دة اللى غلط ودة بتعرفها منين
اما يكون العربية فيها ورقة واحدة بس من وش الرخصة باسم التاجر يبقى التاجر اشترى ونزل يبيع لحسابة اما لو الرخصة باسم صاحبها يبقى بيبع للغير
وفى النهاية كل شىء نصيب
لان من كتر ما الواحد شاف عربيات مركبة انصاص وارباع وسقف حتى عربيات حوادث يعنى وبعد اما تتعمل ابو مين اللى يطلع فيها غلطة حتى الدهان بيكون فبريكة عدا مناطق اللحام اللى لا تتعدى 3 مم ومتسروخة ومتجلخة فبيكون صعب اوى اوى انك تكتشفها
انا مش بؤلك اشترى من تاجر بس كنت عاوز اوضح حجاة معينة
تعالى بقى لو هاتشترى من واحد زية زيك اولا الرخصة بتكون باسمة ولو على كلامك ناوى تجيب حاجة موديل حديث يبقى ممكن يكون اول مالك وهتلاقى معاة الاوراق والصيانات الدورية بتاعة التوكيل
لو لقيت حد زى دة اتفق معاة انك هاتخلص كل حاجة فى يوم واحد بس تروح المرور بتاع العربية وتكشف عليها الدوسية بتعها فية كام ورقة عشان الامور توضح ادامك
ربنا يوفقك
بجد الف شكر ليك علي المعلومات دي لاني اول مرة اعرفها بس هو المفروض اخد معايا كام وانا رايح وهكشف عليها في المرور ازاي ده يوم الجمعة اعتقد المرور قافله
طيب هو انا دلوقتي عاوز اعرف ايه اللي هيحصل يعني انا دلوقتي مثلا عربية عجبتني المفروض هعمل ايه ينفع الراجل يخرج معايا بره السوق واكشف علي العربية عند حد اعرفه ولا لازم ابينله فلوس الاول ولا هو ايه اللي بيحصل وبتبقي ماشية ازاي ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
قديم 21-09-2011, 04:43 PM
الصورة الرمزية MmFFoR
MmFFoR MmFFoR غير متواجد حالياً

MmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond repute

اول حاجة متاخدش معاك اللا 100 جنيه تمن رفع العربية في بنزينه
العربية لما تعجبك 100% و تبقى متكيف من الكلام و السعر و الحالة و الشكل و الميكانيكي يقول 100% تروح على بنزينه و ترفعها بس تكون مكان انت تعرفه - اترفعت و تمام تطلع على بيتك و تمضوا عقد بيع ابتدائي و تديله 80% من تمن العربية لحد ما يجيبلك التوكيل المسجل + شهادة مخالفات حديثة + شهادة بيانات / طبعا العربية بايته معاك و معاك المفاتيح - هو معاه الرخصة علشان يطلع الورق اللازم
يسلمك الورق تسلمه ال 20% الباقيين او ال 10% الباقيين حسب الاتفاق
قديم 21-09-2011, 04:56 PM
الصورة الرمزية خطوه لأعلى
خطوه لأعلى خطوه لأعلى غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Writer & Editor

خطوه لأعلى is a jewel in the roughخطوه لأعلى is a jewel in the roughخطوه لأعلى is a jewel in the rough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mmffor مشاهدة المشاركة

العربية لما تعجبك 100% و تبقى متكيف من الكلام و السعر و الحالة و الشكل و الميكانيكي يقول 100% تروح على بنزينه و ترفعها بس تكون مكان انت تعرفه - اترفعت و تمام تطلع على بيتك و تمضوا عقد بيع ابتدائي و تديله 80% من تمن العربية لحد ما يجيبلك التوكيل المسجل + شهادة مخالفات حديثة + شهادة بيانات / طبعا العربية بايته معاك و معاك المفاتيح - هو معاه الرخصة علشان يطلع الورق اللازم
كلامك حلو

انا برضة نزلت السوق قبل رمضان وبعد العيد وناس خوفتنى من العربيات المسروقة لكن فى مشكلة تانية الاسعار رافعة جدا عن قبل الثورة بشكل مبالغ والحجة ان مفيش عربيات ولو لقيت حاجة اشتريها باى سعر بالرغم انى بنزل السوق والمعارض وانا معايا تاجر عربيات اصلا
قديم 22-09-2011, 07:40 PM
الصورة الرمزية Elsebily

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mmffor مشاهدة المشاركة

طيب هو انا ليسه مجبتش الفلوس من البنك ياتري هيكون المفروض ايه اللي يحصل وقتها يعني ممكن نتفق من غير فلوس باي اوراق وبعدين يوم الاحد هو يكون مثلا بيخلص في اوراق العربية وانا اكون بخلص في اجراءات البنك