العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO > ﻻنوس (دايو - شيفروليه)

ﻻنوس (دايو - شيفروليه) كانت و أصبحت chevy gold logo

قديم 08-12-2012, 05:18 PM
الصورة الرمزية lalala
lalala lalala غير متواجد حالياً

lalala has a spectacular aura aboutlalala has a spectacular aura aboutlalala has a spectacular aura about
افتراضي رد: ساعدونى ياجماعة عاوز اعدل الفوانيس الامامية

متااااااااااااااااااااااا ااااااااابع

M7md 5aled
قديم 08-12-2012, 06:19 PM
هانى عيسى حسان هانى عيسى حسان غير متواجد حالياً

هانى عيسى حسان is a jewel in the roughهانى عيسى حسان is a jewel in the roughهانى عيسى حسان is a jewel in the rough

بص يا باشا الخطوات معروفه المشكله بس بما انك معندكش خلفيه بالموضوع فده ممكن يخليك تكسر حاجه او تبوظ حاجه عن غير قصد ساعتها هتكلف نفسك بجد
على العموم اول خطوه هى انك تفك وش الفوانيس
ثانيا:انك تفك الوش النيكل اللى جوه الفانوس هتلقيه مربوط ب3 مسامير فى الباغه اللى انت هتفكها
ثالثا:هتجيب القطعه النيكل دى وترشها باسبريه مط اسود
رابعا هتجيب رينجات وتسبتها داخل العاكس بتاع النور من الداخل اهم حاجه التسبيت الكويس جدا والرينج اللى هيتحط لازم تخلى بالك من مقاسه علشان ميلغيش العاكس ويثر على النور الواطى والعالى
المشاكل اللى انت ممكن تقبلك
1: كسر فى الوش وانت بتخلعه فلابد من توخى الحذر وانت بتفك
2:التسييل اللى ممكن يحصل منك اثناء الرش علشان كده لازم تخلى بالك انك هترش من مسافه على الاقل 30سم او 40 سم والرش يكون عباره خطوط متساويه بالعرض حتى تحصل على نتيجه ممتازه
وبعدها هتجيب انبوبه سيلكون وتبداء تجمع الوش تانى بعد ما تنشف القطعه النيكل اللى هى بقيت اسموك وتجمع الفانوس تانى ومبروك عليك الفانوس الجديد وطبعا متنساش تشيل مكان السيلكون القديم
ولو عايز اى استفسار تانى انا تحت امرك
قديم 08-12-2012, 06:33 PM
الصورة الرمزية lalala

lalala has a spectacular aura aboutlalala has a spectacular aura aboutlalala has a spectacular aura about

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هانى عيسى حسان مشاهدة المشاركة

بص يا باشا الخطوات معروفه المشكله بس بما انك معندكش خلفيه بالموضوع فده ممكن يخليك تكسر حاجه او تبوظ حاجه عن غير قصد ساعتها هتكلف نفسك بجد
على العموم اول خطوه هى انك تفك وش الفوانيس
ثانيا:انك تفك الوش النيكل اللى جوه الفانوس هتلقيه مربوط ب3 مسامير فى الباغه اللى انت هتفكها
ثالثا:هتجيب القطعه النيكل دى وترشها باسبريه مط اسود
رابعا هتجيب رينجات وتسبتها داخل العاكس بتاع النور من الداخل اهم حاجه التسبيت الكويس جدا والرينج اللى هيتحط لازم تخلى بالك من مقاسه علشان ميلغيش العاكس ويثر على النور الواطى والعالى
المشاكل اللى انت ممكن تقبلك
1: كسر فى الوش وانت بتخلعه فلابد من توخى الحذر وانت بتفك
2:التسييل اللى ممكن يحصل منك اثناء الرش علشان كده لازم تخلى بالك انك هترش من مسافه على الاقل 30سم او 40 سم والرش يكون عباره خطوط متساويه بالعرض حتى تحصل على نتيجه ممتازه
وبعدها هتجيب انبوبه سيلكون وتبداء تجمع الوش تانى بعد ما تنشف القطعه النيكل اللى هى بقيت اسموك وتجمع الفانوس تانى ومبروك عليك الفانوس الجديد وطبعا متنساش تشيل مكان السيلكون القديم
ولو عايز اى استفسار تانى انا تحت امرك
طب لو سمحت يا ا/هاني هو لازم اروش الحته النيكل دي ولا عادي اسيبها زي ما هي
والرنجات دي بتبقي ايه بالظبط اللي هي العدسات ولا ايه وبتشتغل ع النور الصغير ولا العالي والواطي وضوئها كويس ولا لأ
ومشكووووووور جدا يا ريس

M7md 5aled
قديم 08-12-2012, 06:47 PM
هانى عيسى حسان هانى عيسى حسان غير متواجد حالياً

هانى عيسى حسان is a jewel in the roughهانى عيسى حسان is a jewel in the roughهانى عيسى حسان is a jewel in the rough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lalala مشاهدة المشاركة

طب لو سمحت يا ا/هاني هو لازم اروش الحته النيكل دي ولا عادي اسيبها زي ما هي
والرنجات دي بتبقي ايه بالظبط اللي هي العدسات ولا ايه وبتشتغل ع النور الصغير ولا العالي والواطي وضوئها كويس ولا لأ
ومشكووووووور جدا يا ريس
القطعه النيكل دى لما تترش هتغير شغل الفانوس خالص والرينجات دى بتبقى عباره عن دايره وعليهل ليدات صغيره وبتوصل على الاضاءه الصغيره بتاعه الفانوس والغرض منها هى انها بتخلى شكل الفانوس بليل كانه عنين
وانا على فكره معايا فانوسين تايوانى هعملهم بالشكل ده وهضيف عليهم الرمش وهبقى اطرحهم للبيع ان شاء الله
قديم 08-12-2012, 09:30 PM
الصورة الرمزية lalala

تسلملي يا باشا بس انا لون عربيتي فيراني فمكنتش عاوز اروش الفوانيس علشان الشبكه كمان سوده فكده هيبقي غمقت الدنيا اوي كدة بس اشطه يعني هيبقي شكلها حلو ع النيكل ولا هتبقي وحشه ولا مش هتبان بالنهار وبالليل هتبقي كويسه
ولو سمحت الرنجات اللي هما للفانوس ده وده هيبقي في حدود كام ؟
معلش انا عارف ان انا رخمت عليك وشكرااااا كتير يا ريس

M7md 5aled

الكلمات الدليلية
فوانيس السيارات