العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > BMW

BMW رغم ما تعرضت له الشركة من ازمات كثيره اخرها ازمة شرائها لروفر الانجليزية الا انها مازالت تؤكد على ريادتها فلسلفتها الخاصة فى سيارتها التى تجمع بين الجمال متعة الاداء اشترت حقوق رولز رويس الانجليزية بالاضافة الى مينى ومن اشهر سيارتها BMW X5 X3 M6 M5 7 series - 5 series - 3 series

قديم 27-01-2010, 03:16 AM
ah_boba_ly ah_boba_ly غير متواجد حالياً

ah_boba_ly has a spectacular aura aboutah_boba_ly has a spectacular aura about
افتراضي سؤال لو سمحتوا؟ bmw 528 2000

لو سمحتوا انا اشتريت bmw528 موديل 2000 وفي حاجات مضايقانيptmnlo123per195 اول حاجه ان في لمبه ف التابلوه مكتوب عليها صيانه الموتور قريبا وطبعا هيا خرجت م الضمان طب اعمل ايه بقى ؟؟؟؟
تاني حاجه اللمبه بتاعت الاير باج شغاله ع طووول اعمل ايه فيها؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

التعديل الأخير تم بواسطة aboelesaad ; 09-05-2011 الساعة 02:08 AM سبب آخر: تنسيق النص
قديم 07-12-2010, 03:11 PM
AhmedSaady AhmedSaady غير متواجد حالياً

AhmedSaady is on a distinguished road
افتراضي رد: سؤال لو سمحتوا؟ bmw 528 2000

اولا لمبت الservice دة معناها ان ميعاد الصيانة و الزيت قرب .
دة بتطفى بكذة طريقة ممكن الميكانيى او مركز الخدمة يعملهالك بعد ماتعمل الصيانة و فايدتها انها بتفكر بمواعيد الصيانة.

اما لمبة ال Air bag لازم العربية تتحط على الكومبيوتر عشان يعرفو السبب و ممكن ميكنش فى مشكلة و العربية عايزة scan for the errors on the pc
قديم 08-12-2010, 10:37 AM
mummy_47 mummy_47 غير متواجد حالياً

mummy_47 will become famous soon enough

يا ريت بالمره نعرف تكاليف الصيانة الشهرية ...وليه دايما بسمع ان العربية احيانا ممكن تقف وانت ماشي نتيجة عطل بالكمبيوتر...بقى ده كلام.يعني انا بشتري عربية غالية عشان اشتري دماغي ..ولا عشان اعذب نفسي...انا شفت العطل ده منتشر في الموديلات الحديثة ..ياريت الملاك يقولولنا اخبار المشاكل ايه..

مع تحياتي
قديم 09-12-2010, 03:40 PM
AhmedSaady AhmedSaady غير متواجد حالياً

AhmedSaady is on a distinguished road

تكلفة الصيانة بتعتمد على الحجات الى هتغيرها.
مثلا تيل فرامل و زيت متور الخخخخخ.
فبالتالى كل ملرة بتعمل فيها صيانة بتشوف اية الى المفروض تغيرة و التكلفة بتكون على هذا الاساس .
اما بالنسبة لعطل الكومبيوتر انا راكب عربية 523 و يسافر بيها مسافات طويلة جدا و عمر ماحصل معايا كدة
قديم 09-12-2010, 03:55 PM
mummy_47 mummy_47 غير متواجد حالياً

mummy_47 will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AhmedSaady مشاهدة المشاركة

تكلفة الصيانة بتعتمد على الحجات الى هتغيرها.
مثلا تيل فرامل و زيت متور الخخخخخ.
فبالتالى كل ملرة بتعمل فيها صيانة بتشوف اية الى المفروض تغيرة و التكلفة بتكون على هذا الاساس .
اما بالنسبة لعطل الكومبيوتر انا راكب عربية 523 و يسافر بيها مسافات طويلة جدا و عمر ماحصل معايا كدة
حضرتك اللي معاك موديل كام..
صدقني انا هموت واشتري بي ام ةعايز اجيبها حديثة يعني مو 2006 -2007 523 او 525 ..لكن كل ما اسمع عن الاعطال ارجع تاني واقول ما اجيب اوكتافيا او كرولا زيرو وابعد عن مشاكل المستعمل(طبعا هم مش ركوبه زي الب ام مفيش كلام) لكن انا هدفع مبلغ ضخم في مقابل اني احصل تكاليف صيانة معقولة من وجهة نظري (500 الى 1000 شهريا تقريبا على اقصى تقدير) لكن الخوف في مشاكل الكهرباء والكمبيوتر اللي ممكن تضرب في مبالغ غالية...عشان كده بسال عن تكاليف الصيانة الدورية في حدود كام..كمان عايز اعرف تكاليف الصيانة hard maintenance يعني لو كمبيوتر باظ تصليحة بكام مثلا..

برجاء التوضيح وما خاب من استشار