العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > جمارك السيارات

جمارك السيارات استفسارات وموضوعات خاصة بجمارك السيارات وادخال السيارات المستورده لمصر

قديم 28-11-2012, 10:09 PM
الصورة الرمزية myson medo
myson medo myson medo غير متواجد حالياً
من انا؟: مسلمة

myson medo has a reputation beyond reputemyson medo has a reputation beyond reputemyson medo has a reputation beyond reputemyson medo has a reputation beyond reputemyson medo has a reputation beyond reputemyson medo has a reputation beyond reputemyson medo has a reputation beyond reputemyson medo has a reputation beyond reputemyson medo has a reputation beyond reputemyson medo has a reputation beyond reputemyson medo has a reputation beyond repute
افتراضي رد: كل مايخص سيارات المعاقين

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة embaby مشاهدة المشاركة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

لي زميلة تعاني من اعاقات بسيطة
اعوجاج في معظم اصابع اليدين وقصر قامة .. حيث ان طولها لا يتعدى ال 150 سم ويكاد يكون اقل من ذلك بكثير ونحافة مبالغ فيها جدا الى جانب بعض الاشياء في الفم والانف.. مع العلم انها تستطيع المشى بشكل طبيعى وتستخدم يديها في بعض الاعمال البسيطة.

فهل هذه الحالة من الممكن ان تحصل على الموافقة الطبية للحصول على سيارة مجهزة؟
وهل الكومسيون الطبي ... يضع في الاعتبار .. الحالة النفسية للمعاق.؟

وشكرا
يارب حد يفيدك
قديم 29-11-2012, 12:49 AM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة embaby مشاهدة المشاركة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

لي زميلة تعاني من اعاقات بسيطة
اعوجاج في معظم اصابع اليدين وقصر قامة .. حيث ان طولها لا يتعدى ال 150 سم ويكاد يكون اقل من ذلك بكثير ونحافة مبالغ فيها جدا الى جانب بعض الاشياء في الفم والانف.. مع العلم انها تستطيع المشى بشكل طبيعى وتستخدم يديها في بعض الاعمال البسيطة.

فهل هذه الحالة من الممكن ان تحصل على الموافقة الطبية للحصول على سيارة مجهزة؟
وهل الكومسيون الطبي ... يضع في الاعتبار .. الحالة النفسية للمعاق.؟

وشكرا
الحكم فى هذا الامر مدى قدرتها على استخدام يدها فى مسك الطارة وهذا يستلزم كشف طبى ليرى الطبيب إذا كانت الإعاقة فى اليدين أم فى يد واحد وهل الإعاقة تجعل من المستحيل ان تمسك طارة السيارة ام لا. ولكنى مش الوصف الذى تقولة حضرتك ففى الاغلب تكون هذه الحالة مستحقة لسيارة ولكن الامر يرجع فى النهاية للطبيب...

الكومسيون لا يكشف على الحالة النفسية للمتقدم... فقط النظر والعظام
قديم 29-11-2012, 12:51 AM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wisha123 مشاهدة المشاركة

لو سمحت اريد اجبه وباسرع وقت ممكن
انا عندي اعاقه في يدي اليمنى وهي عدم القدره على فدرها بشكل طبيعي فهل يجوز لي الحصول على سياره معاقين ولا الاعاقه فقد تكون في الارجل شرط للحصول على جواب الكومسيون
المعاقين فى الطرف العلوى لهم الحق فى الحصول على سيارة معاقين وأغلب الامر سيتم منحق سيارة معاقين لو كانت عدم قدرتك على فرد يديك تمنعك من استخدام المواصلات العادية مثل الاتوبيس...
قديم 03-12-2012, 04:03 PM
Dr.tates Dr.tates غير متواجد حالياً

Dr.tates is on a distinguished road
للاهمية رد: كل مايخص سيارات المعاقين

انا كنت عايزة اعرف عربية kia سول و kia ريو للمعاقين موجوده فى جمارك بور سعيد ولا لأ ؟؟؟ وسعرهم كام ؟؟؟؟
ارجو الرد
شكرا
قديم 04-12-2012, 12:06 PM
mo3tazanas mo3tazanas غير متواجد حالياً

mo3tazanas is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حماده العربى مشاهدة المشاركة

السلام عليكم

انا الحمد لله خلصت الخمس سنين ورفعت الحظر وكشفت والجواب وصل

انا معايا شوما 99 عربيه ممتازه بس سوقها تقييل فى البيع

انا قررت مش بايعها وهشترى

عاوز اعرف ان كانت موجوده ولا لا

الاوبترا فى واحد اعرفه جابها بس مش عارف ان كانت موجوده ولا لا ولو موجوده سعرها كام

النوبيرا 2 كامله فول اوبشن اتوماتيك عامله كام ومانويل عامله كام موديل فوق ال 2000

والنوبيرا 1 بردو سعرها كام

سعر الاوكتافيا a4 موديل 98 او 99

وانا للاسف ما رجعتش فلوس الضريبه الاولى قومت كذا محامى بس محدش عارف يخلصها تقدر تفيدنى بايه فى المووضع دا

منتظر ردك
انا معلش مش فاهم كويس قصدك انت معاك كيا شوما فاكة حظر ومش هتبعها وعايز تجيب عربية تانية باسمك ليك والا لحد تانى؟
لو عايز تجيب لحد تانى انا جاهز ودة رقمى 01222396768 مهندس معتز

الكلمات الدليلية
سيارات معاقين, سيارات مستعملة للبيع فى مصر, سيارات مصر