العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > عالم تأمين السيارات

عالم تأمين السيارات خاص بكل شركات التأمين المصرية وتجارب الأعضاء مع شركات التأمين

قديم 24-05-2011, 09:43 PM
الصورة الرمزية eman2205
eman2205 eman2205 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: اخصائى تسويق ( مصر للـتأمين )

eman2205 has a brilliant futureeman2205 has a brilliant futureeman2205 has a brilliant futureeman2205 has a brilliant futureeman2205 has a brilliant futureeman2205 has a brilliant futureeman2205 has a brilliant futureeman2205 has a brilliant futureeman2205 has a brilliant futureeman2205 has a brilliant futureeman2205 has a brilliant future
افتراضي رد: احذر من التعامل مع مصر للتامين

سيف باشا السيارة اول لما اشتراها كان قيمتها السوقية 240000 و هو امن عليها ب 190000 يعنى اقل من القيمة السوقية للسيارة وقت التأمين يعنى مممن تكون الوثيقة فيها شرط النسبية
و هو بيقول ان الشركة خصمت لة 20 % من مبلغ التأمين بس هو ماقلش الشركة هتديلة تعويض قد اية
و ممكن حضرتك تطلع على شروط الوثيقة
انا شايفة ان من حقك 150000 على حسب كلام حضرتك

ايمان زكريا
شركة مصر للتأمين
01006131520
01226167673

قديم 24-05-2011, 09:55 PM
Saif eldien Saif eldien غير متواجد حالياً

Saif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond repute

طيب هى وثيقة بنسبة تحمل ولا لا
يريت توضح لنا ال تم خصمة دة بناء على اية
قديم 25-05-2011, 07:49 PM
mohamed488 mohamed488 غير متواجد حالياً

mohamed488 is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة saif el din مشاهدة المشاركة

يريت تبلغنا انت كنت عامل وثيقة بنسبة تحمل ولا لا كمان اية ال خلاك تعمل تامين مش بقيمة العربية الفعلية
ويريت توضح لنا هما كان قصدهم بالخصم دة تحقيق شرط النسبية ولا لا
علشان نقدر نسعدك
اولا انا مكنتيش في مصر لما اخي قام بالتامين علي السيارة لاني بعيش خارج مصر لما امن لم يكن متوفر الا هذا المبلغ للتامين علي السيارة بمبلغ 190 الف جنيه وقيمة السيارة الفعلية 250 الف جنيه, مش هي دي المشكلة من فضلكم انا بااتعامل مع الواقع غلطة اني امنت بمبلغ اقل انا عارف ومتحمل النتيجة بلاش بقي غلطتك ومش غلطتك انا مدرك للغلطة دي انا هنا عايزقيمة الوثيقة مش اكتر السارة اشتغلت 5 شهور فقط يعني استهلاك مافيش لان في الشهور دي كان في شغل قليل واضراب اصحاب المقطورات ومشاكل كتير يعني بالعربي السيارة ما اشتغلتيش في ال 5 شهور الا قليلا , ثانيا الوثيقة ما فهاش شرط نسبية والانسة ايمان انتي عندك صورة الوثيقة, ما فيش الا الف جنيه عن كل حالة تعويض وان التعويض بيكون قيمة السيارة في حالتها الوقتية بسعر وقت التعويض اوقيمة الوثيقة ايهما اقل وحيث ان قيمة السيارة الممثلة الوقت ده 250 الف جنيه والوثيقة 190 الف يبقي انا من حقي 189 الف بعد خصم الف جنيه حسب بنود الوثيقة, اولا الشركة المحترمة (فرضا) حددت قيمةالسيارة بخبير كده علي طريقة الدكتور السباعي بتاع الطب الشرعي وموظفالشركة قال لي انه برده ده كبير الخبراء في اسكندرية يعني حال الكبراء واحد المهم لما طلب الخبير طلب الرشوة 5 الاف جنيه انا رفضت لان انا عندي مبادئ عمل ان قيمة السيارة 140 الف جنيه فقط القيمة السوقية حسب رايه ولما رفضت وطلبت خبير تاني موظفين الشركة 1000 مرة يقولوا لي اتفهممع الخبير بره وهويغير التقرير بس اقعد واتفهم معاه حضراتكم فهمين يعني ايه ده بس للاسف انا مش بغير مبادئ ولما اصريت وبعدكام شهر لما كنت في مصر ذهبت للشركة مع قائمة باسعار السيارات المماثلة في المانيا لان السيارة كانت استيراد من المانيا وكانت القيمة قبل الجمارك والنولون والمصاريف اكتر من 200 الف جنيه هنا فهموا اني مش حا اتنازل وطلبوا 2 خبراء تانين وفعلا ايدوا كلامي, هنا بدات معناه جديدة وفصال جديد مش عايزين يدفعوا الا 170الف جنيه الا ايه استهلاك ال 5 شهور وحسب راي الموظف انا اكيدكسبت في الخمس شهور من السيارة فلازم اتحمل جزء من التعويض وكمان مرة انا ماعنديش في الوثيقة شرط النسبية للمرة المليون نص الوثيقة اني التعويض يخصممنه مبلغ الف جنيه عن كل حالة تعويض وارسلت انذار قضائي ولكن البهوات قالوا الورق برغمعدمموافقتي علي المبلغ سافر القاهرة للاعتماد يعني كده امر واقع يااخواني دي منشئة تجارية وعليها ديون يعني العطلة بتمن بس ده مش في قاموس مصر للتامين اي اسئلة تانية بعد الشرح ده يبقي بقي مش عايزاقول انا شرحت بالتفصل الممل وشكرا
قديم 25-05-2011, 07:53 PM
mohamed488 mohamed488 غير متواجد حالياً

mohamed488 is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eman2205 مشاهدة المشاركة

سيف باشا السيارة اول لما اشتراها كان قيمتها السوقية 240000 و هو امن عليها ب 190000 يعنى اقل من القيمة السوقية للسيارة وقت التأمين يعنى مممن تكون الوثيقة فيها شرط النسبية
و هو بيقول ان الشركة خصمت لة 20 % من مبلغ التأمين بس هو ماقلش الشركة هتديلة تعويض قد اية
و ممكن حضرتك تطلع على شروط الوثيقة
انا شايفة ان من حقك 150000 على حسب كلام حضرتك
للمرة المليون ما عنديش شرط نسبية في الوثيقة ومواظقين الشركةوالمحامي وكل من شاف الوثيقة قال انمن حقي ال189 الف جنيه وبلاش كلامفارغ لوحضراتكم مش فاهمين الموضوع رغمالشرح الممل ما فيششششششششششششششششششششششش ش شرطنسبية في الوثيقة
الحمة من عندك يارب واللهي انا من حقي قيمةالوثيقة والشركة عارفة كده واكدوا كده بطريقة غير مباشرة اقسم بالله وارحموني بقي
قديم 25-05-2011, 07:55 PM
الصورة الرمزية eman2205
eman2205 eman2205 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: اخصائى تسويق ( مصر للـتأمين )

eman2205 has a brilliant futureeman2205 has a brilliant futureeman2205 has a brilliant futureeman2205 has a brilliant futureeman2205 has a brilliant futureeman2205 has a brilliant futureeman2205 has a brilliant futureeman2205 has a brilliant futureeman2205 has a brilliant futureeman2205 has a brilliant futureeman2205 has a brilliant future

طيب ما هو حضرتك وافقت على 170 الف المفروض ان الورق فى الاعتماد
المفروض ان المندوب اللى عمل الوثيقة يتابع الملف
بالنسبة للعقد انت سجلتة و لا لسة

ايمان زكريا
شركة مصر للتأمين
01006131520
01226167673