العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > عالم تأمين السيارات

عالم تأمين السيارات خاص بكل شركات التأمين المصرية وتجارب الأعضاء مع شركات التأمين

قديم 21-05-2011, 12:50 AM
الصورة الرمزية mac2386
mac2386 mac2386 غير متواجد حالياً
من انا؟: ahmed.abbas
التخصص العملى: التأمين التكافلي

mac2386 will become famous soon enough
رأى رد: احذر من التعامل مع مصر للتامين

ياريت تذكرلنا ايه اللي حصلك بالظبط ,,,
عشان كل الناس تاخد حذرها في اختيار شركة التأمين
واحنا كمان نتفادى حصول ذلك

شركة المشرق العربي للتأمين التكافلي (مجموعة الفطيم )
احمد عباس - مطور أعمال
26 شارع البطل احمد عبد العزيز – المهندسين – الدور ال 13
موبايل : 01114331618
بريد اليكتروني : ahmed.abbas@alfuttaim.ae
للمراسلة : arab.orient@yahoo.com
قديم 21-05-2011, 07:18 PM
mohamed488 mohamed488 غير متواجد حالياً

mohamed488 is on a distinguished road
افتراضي رد: احذر من التعامل مع مصر للتامين

بسم الله الرحمن الرحيم
اولا انا اشتريت سيارة تريلا وطبعا كان في قرض كبير من البنك وعلشان كده قمت بالتامين علي السيارة وكان خطاء مني لما قمت بالتامين اني امنت بقيمة تامين اقل من القيمة الفعلية للسيارة بس مش دي المشكلة لانها غلطتي, يشاء الله بعد 5 شهور من شراء السيارة ان تعمل حادث كبير ادي الي احتراق السيارة بالكامل وموت السائق ومساعده وكان حادث مروع, اتجهت للشركة طلبوا اني احضر السيارة الي الاسكندرية اقصد حطام السيارة للعرض علي الخبير المعين من طرفهم وده طبعا كله مصاريف كبيرة من اوناش وسيارة تنقل وجاء الخبير وعاين واكد علي انه هلاك كلي للسيارة, وبدات معناه مع الشركة كل يوم يطلبوا ورقة جديدة نجيبها يطلبوا غيرها وطبعا لازم كنا نسافر للمكان االي حصل فيه الحادث لااحضار الاوراق 20 مرة سفر ومصارف وخلافه, وبعدمعناه حدثت الطامة الكبري لان الخبير المعين من طرف الشركة طلب رشوة 5 الاف جنيه وطبعا انا رفضت لاني مش بدفع رشاوي انا انسان عاش خارج مصر اكتر من 20 سنة وعندي مبادئ مش ممكن اغيرها, المهم الاستاذ الخبير كتب في التقرير ان القيمة الغعلية او السوقية اقل من الواقع والحقيقة ب 100 الف جنيه تقريبا وبداء معناه مع الشركة ونعترض وهما يماطلوا طلبت خبير جديد لكن قامت الثورة وحصل العطلة غير المتوقعة لكن بعد هدوء الامور بدانا مرحلة معناه جديدة موظفين الشركة ينصحونا اننا نتفهم مع الخبير كده عيني عينك المهم انا احضرت لهم مستندات تدل علي ان القيمة السوقية للسيارة اعلي من كده بكتير وانا مش عايز غير قيمة الوثيقة فقط وهددت من زهقي اني حا ابلغ عنهم وعن الخبير طلبوا خبراء تانين وفعلا اثباتوا ان القيمة السوقية للسيارة زي ما انا قلت ,هنا اعتقدت انه جاء الفرج لكن روح وتعالي وقابل مدير القطاع لا ده مسافر تعالي الاسبوع الجاي وبعدين نقبله يسئل فين تقرير الخبير الجديد لسة مش موجود يافندم طيب ياريت تيجي لما تقرير الخبير يجي لازم الملف يكون كامل وده كله بعد التقدير الجديد بشهر,جه التقرير مديرة القطاع مش موجودة النائب بداء يفاصل معنا وكانه كيلو طماطم عايزين يخصموا من القيمة 20% رغم ان السيارة لم تعمل سوي 5 شهور منهم 3 شهور بدون شغل بسبب توقف حالة النقل لعدة اسباب منها اضراب اصحاب المقطورات انا لم يدخل جيبي مليم من السيارة وغير اني لازم ادفع اقساط البنك وانا كده حوالي 6 شهور لحد البنكما حجزعليه ولسة الشركة مش عايزة تحل الموضوع لاني مش بدفع رشاوي, ده حرام ولا مش حرام يامصر للتامين. حسبي الله ونعم الوكيل
قديم 21-05-2011, 07:26 PM

ده اختصار للمعناه انا مش طالب غير قيمة الوثيقة زي ما مكتوب في الوثيقة للعلم ليس هناك شرط النسبية او غيره هما عارفين وقالوا بنفسهم اني من حقي قيمة الوثيقة حسب نوع التامين اللي انا مامن بيه ولكن فصال كاني في سوق الخضار كل شوية يطلعوا لفوق شوية بس العطلة والبنك ملهموش في القصة بس برده مش حا ادفع رشوة
قديم 21-05-2011, 07:27 PM
الصورة الرمزية محمد حماده
محمد حماده محمد حماده غير متواجد حالياً

محمد حماده has a spectacular aura aboutمحمد حماده has a spectacular aura about

لا حول ولا قوة الا بالله

قديم 21-05-2011, 07:30 PM

وعلي فكرة موظفين الشركة بالرغم اني قلت 100000000000 اني مش بدفع رشوة كانوا يصروا اني اتفهم مع الخبير بره وهما حا يحاولوا يحصلحوا الموضوع بس الاول اتفهم مع الخبير