العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > عالم تأمين السيارات

عالم تأمين السيارات خاص بكل شركات التأمين المصرية وتجارب الأعضاء مع شركات التأمين

قديم 22-01-2011, 01:03 PM
mohamed488 mohamed488 غير متواجد حالياً

mohamed488 is on a distinguished road
عاجل الرجاء المساعدة كيف احصل علي حقي كاملا من شركة التامين

قمنا بالتامين علي سيارة تريلا تامين شامل بمصر للتامين ثمن السيارة كان 240 مضاف اليه مصارف بعض التعديلات والترخيص يعني 250 الف جنيه موظف التامين اللي عمل المعاينة حدد ثمن السيارة ولقلة خبرة اخي حدد ثمن السيارة ب 190 الف وهي قيمة الوثيقة للاسف لم اكن موجودا في مصر لاني اقيم في الخارج لمن بعد اربعة شهور من التامين علي السيارة ونتيجة حادث مروع توفي فيه السائق والتباع وانفجر تنك الجاز للسيارة وحرقت السيارة وحدث للسيارة هلاك كلي هنا وحسب شركة التامين ان التعويض حايكون في حدود 150 الف جنيه مع ان السيارة ثمنها زاد في السوق وقيمة الوثيقة 190 الف وحسب قواعد التامين المعروفة قيمة السيارة حسب السوق او قيمة وثيقة التامين ايهما اقل ليه بقي شركة التامين عايزة تدفع اقل من قيمة الوثيقة علي الرغم من مرور 4 شهور فقط من تارخ التامين وحدوث الحادث والهلاك الكلي ممكة حد يساعدني لو سمحتم اعمل ايه للحصول علي حقي كاملا وهل هناك تعويض ايضا عن موت السائق والتباع ومصارف عطلة السيارة ومصاريف نقل السيارة من موقع الحادث للمكان الذي حددته شركة التامين فهو ايضا مبلغ كبير للونش ومصاريف النقل وشكرا
قديم 22-01-2011, 02:26 PM
الصورة الرمزية eman2205
eman2205 eman2205 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: اخصائى تسويق ( مصر للـتأمين )

eman2205 has a brilliant futureeman2205 has a brilliant futureeman2205 has a brilliant futureeman2205 has a brilliant futureeman2205 has a brilliant futureeman2205 has a brilliant futureeman2205 has a brilliant futureeman2205 has a brilliant futureeman2205 has a brilliant futureeman2205 has a brilliant futureeman2205 has a brilliant future
افتراضي رد: الرجاء المساعدة كيف احصل علي حقي كاملا من شركة التامين

يا ريت حضرتك تبعت لى صورة للوثيقة علشان فى شروط فى الوثيقة ممكن تكون مطبقة على السيارة لان السيارة اول ما اتأمن عليها كانت قيمتها اقل من القيمة السوقية فمن الممكن ان يكون مطبق عليها شرط النسبية
ارجو ارسال صورة للوثيقة للاطلاع عليها و ان شاء اللة اقدر افيدك

ايمان زكريا
شركة مصر للتأمين
01006131520
01226167673

قديم 25-01-2011, 09:44 PM

السلام عليكم ارسلت الفاكس من يومين وللان لم يصلني رد من حضرتك ارجو الاهتمام من فضلك جزاك الله كل خير
قديم 25-01-2011, 11:35 PM
الصورة الرمزية تامين سيارات
تامين سيارات تامين سيارات غير متواجد حالياً
من انا؟: انسان عادى
التخصص العملى: مراقب بشركة قناة السويس للتامين
هواياتي: كرة القدم

تامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant future

السلام عليكم يا استاذ محمد انا قرات الموضوع الى حضرتك كتابتة شوف يا اخى وثيقة التامين عقد بينك و بين الشركة
الاستاذة ايمان ان شاء الله تجد لك حل بس لازم حضرتك تعرف شىء مهم جدااا

1- العربية ثمنها 240000 اتفقنا و انت امنت ب 190.000 يبقى تطبق شرط النسبية عليها و من غير المعقول الشركة تدفعلك 240000 و انت دافع قسط 190000

2- حقك مكتوب فىالوثيقة يوجد نسبة اهلاك يا استاذى فىالوثيقة و دة على اى وثيقة مقدرة مصر للتامين شركة كويسة و عوضت ناس كتير

الحقيقة من الى انا شايفة ان حقك 150.000 طبقا للاوراق و المعلومات الى حضرتك كتبتها

ان شاء الله استاذة ايمان من عمالقة مصر للتامين تشوفلك حل باذن الله

و ياريت الاعضاء تقراء الموضوع دة كويس ان مش الشطارة انى ادفع اقل فلوس و خلاص لا الشطارة انى اعرف انا بدفع لاية و فين و دة مهم جدااااااااااا و اقراء الوثيقة كويس جدااااا على شان اعرف لاقدر الله لو حصل حاجة اعرف هاخد كام
تقبل مشاركتى و تحياتى لك و للاستاذة العزيزة ايمان

عمرو احمد
01003388954
قديم 26-01-2011, 06:50 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة تامين سيارات مشاهدة المشاركة

السلام عليكم يا استاذ محمد انا قرات الموضوع الى حضرتك كتابتة شوف يا اخى وثيقة التامين عقد بينك و بين الشركة
الاستاذة ايمان ان شاء الله تجد لك حل بس لازم حضرتك تعرف شىء مهم جدااا

1- العربية ثمنها 240000 اتفقنا و انت امنت ب 190.000 يبقى تطبق شرط النسبية عليها و من غير المعقول الشركة تدفعلك 240000 و انت دافع قسط 190000

2- حقك مكتوب فىالوثيقة يوجد نسبة اهلاك يا استاذى فىالوثيقة و دة على اى وثيقة مقدرة مصر للتامين شركة كويسة و عوضت ناس كتير

الحقيقة من الى انا شايفة ان حقك 150.000 طبقا للاوراق و المعلومات الى حضرتك كتبتها

ان شاء الله استاذة ايمان من عمالقة مصر للتامين تشوفلك حل باذن الله

و ياريت الاعضاء تقراء الموضوع دة كويس ان مش الشطارة انى ادفع اقل فلوس و خلاص لا الشطارة انى اعرف انا بدفع لاية و فين و دة مهم جدااااااااااا و اقراء الوثيقة كويس جدااااا على شان اعرف لاقدر الله لو حصل حاجة اعرف هاخد كام
تقبل مشاركتى و تحياتى لك و للاستاذة العزيزة ايمان
الاستاذ الفاضل اولا اشكرك علي ردك لكن يبدو ان مصر في وادي والعالم المحترم في وادي تاني انا اعيش في المانيا منذ اكثر من 20 سنة ولي معاملات كثيرة مع التامين وعمري ما سمعت عن المنطق اللي سيادتك بتتكلم بيه اولا انا اعطيك الحق في جزئية ان حدود العقد هو مبلغ 190 الف ولكن لايوجد شرط نسبية في الوثيقة الا الف جنيه عن كل حادث ازي يامحنرم يكون نسبة الهالك 40 الف في اربعة شهور يعني بعد 19 شهر يكون قيمة السيارة صفر مع احترامي لراي سعادتك بس ده منطق يعطي شركة التامين حق الاحتيال علي الناس وحسب الله ونعم الوكيل في مصر