العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > عالم تأمين السيارات

عالم تأمين السيارات خاص بكل شركات التأمين المصرية وتجارب الأعضاء مع شركات التأمين

قديم 26-09-2009, 06:22 AM
alraues
Guest

افتراضي رد: مقارنة لشروط واسعار شركات التامين فى مصر لازم تعرفها

اخوانى لى رئى لو سمحتم
هناك عوامل اساسيه فى التعويض
اخطار حادث لدى الشركة ثم معاينة من مهندس الشركة فى مكان التصليح سواء التوكيل او ورشة ثم عمل مقايسة من مهندس الشركة ثم التصليح ثم دفع الفاتوره ثمتقديم الفواتير الى شركة التأمين ثم صرف الشيك
هذه المنظومة ثابتة فى اى شركة تأمين فى العلم
سرعتها و دقتها و مصداقيتها تعتمد على عده عوامل
خبره المهندس كثره المهندسين دقة الموضف بتاع التعويض خبره موظف التعويضات
معدل السيولة فى شركة التأمين او الاصح الاحتياطى
و كل العوامل دى تختلف من شركة الى أخرى
بس انا عندى رئى مختلف
هناك عامل مهم جدا فى هذه المنظومه لم يذكر
وكيل التأمين او الوسيط
انا شخصيا فى حاله ما لو اتصل بى عميل لى و قال لى ان عنده حادث مثلا
بفضل معاه من لحظتها حتى اسلمه الشيك و احيانا كثيره ادخل فى جدال و نقاش مع المهندس لو المقايسه وجدت فيها ظلم للعميل و كذلك التوكيل بأكون على اتصال بيه و لما الفاتوره بتيجى بأمشى مع الورق من المكتب دا الى المكتب دا و احركة بدل ما يخلص فى 10 ليام يخلص فى 5 ايام مثلا و اخيرا اسلم الشيك الى عميلى
انا بعمل كده لسببين الاول ان هذا عملى امام الله فانا وكيل العميل لدى الشركة ووكيل الشركة لدى العميل ولازم اتقى الله فى عملى لانه من صميم عملى تذليل اى عقبه لعميلى
و السبب الثانى عميلى اللى عملت معاه كده ممكن يكون له صديق او جار ويسأله عن التأمين اكيد مش حيتردد ان يزكينى عنده و بكده اكون عملت انتشار اكثر و قاعده عملاء اكثر و الله المستعان
قديم 12-10-2009, 04:16 AM
الصورة الرمزية ابراهيم داود
ابراهيم داود ابراهيم داود غير متواجد حالياً

ابراهيم داود has a reputation beyond reputeابراهيم داود has a reputation beyond reputeابراهيم داود has a reputation beyond reputeابراهيم داود has a reputation beyond reputeابراهيم داود has a reputation beyond reputeابراهيم داود has a reputation beyond reputeابراهيم داود has a reputation beyond reputeابراهيم داود has a reputation beyond reputeابراهيم داود has a reputation beyond reputeابراهيم داود has a reputation beyond reputeابراهيم داود has a reputation beyond repute
رد: مقارنة لشروط واسعار شركات التامين فى مصر لازم تعرفها

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alraues مشاهدة المشاركة

اخوانى لى رئى لو سمحتم
هناك عوامل اساسيه فى التعويض
اخطار حادث لدى الشركة ثم معاينة من مهندس الشركة فى مكان التصليح سواء التوكيل او ورشة ثم عمل مقايسة من مهندس الشركة ثم التصليح ثم دفع الفاتوره ثمتقديم الفواتير الى شركة التأمين ثم صرف الشيك
هذه المنظومة ثابتة فى اى شركة تأمين فى العلم
سرعتها و دقتها و مصداقيتها تعتمد على عده عوامل
خبره المهندس كثره المهندسين دقة الموضف بتاع التعويض خبره موظف التعويضات
معدل السيولة فى شركة التأمين او الاصح الاحتياطى
و كل العوامل دى تختلف من شركة الى أخرى
بس انا عندى رئى مختلف
هناك عامل مهم جدا فى هذه المنظومه لم يذكر
وكيل التأمين او الوسيط
انا شخصيا فى حاله ما لو اتصل بى عميل لى و قال لى ان عنده حادث مثلا
بفضل معاه من لحظتها حتى اسلمه الشيك و احيانا كثيره ادخل فى جدال و نقاش مع المهندس لو المقايسه وجدت فيها ظلم للعميل و كذلك التوكيل بأكون على اتصال بيه و لما الفاتوره بتيجى بأمشى مع الورق من المكتب دا الى المكتب دا و احركة بدل ما يخلص فى 10 ليام يخلص فى 5 ايام مثلا و اخيرا اسلم الشيك الى عميلى
انا بعمل كده لسببين الاول ان هذا عملى امام الله فانا وكيل العميل لدى الشركة ووكيل الشركة لدى العميل ولازم اتقى الله فى عملى لانه من صميم عملى تذليل اى عقبه لعميلى
و السبب الثانى عميلى اللى عملت معاه كده ممكن يكون له صديق او جار ويسأله عن التأمين اكيد مش حيتردد ان يزكينى عنده و بكده اكون عملت انتشار اكثر و قاعده عملاء اكثر و الله المستعان
استازى الفاضل/كل تقديرى واحترامى لحضرتك اولا
ليه متعملش معايا زى ما انت قلت ومن يوم 28/8/2008 لليوم لم يتم اى شئ
للخبير اعتمد العربيه اصلاح كلى ولا هلاك كلى
والوضع كما هو عليه
قديم 24-10-2009, 10:08 AM
alraues
Guest

افتراضي رد: مقارنة شركات التامين فى مصر

أخى الحبيب انت ممكن لم تكن اجراءاتك مش كاملة
أو فيه حاجة مش كامله و دى مش غلطتك بل غلطه
الوسيط اللى عمل لك التأمين و انا متابع الموضوع من
الاول و ان شاء الله يتحل
بس اول مره يمر على موضوع كده
قديم 26-10-2009, 02:11 AM
الصورة الرمزية Arafa
Arafa Arafa غير متواجد حالياً

Arafa has a spectacular aura aboutArafa has a spectacular aura aboutArafa has a spectacular aura about

مجهود هايل و ربنا يجزيك خير عنه ان شاء الله.
ليا رأى يا ريت تساعدونى فيه : لو حد اتعرض لموقف مع شركه تأمين (جيد/سىء) يا ريت يحكيهولنا علشان نقدر نحدد انسب شركه.
يعنى لو مثلا شركه بتماطل فى صرف الشيك, مش ملتزمه ببنود العقد, بتدى خدمات اضافيه فى حاله الحادثه لا قدر الله زى سياره بديله,.........
قديم 26-10-2009, 11:37 PM
الصورة الرمزية ابراهيم داود
ابراهيم داود ابراهيم داود غير متواجد حالياً

ابراهيم داود has a reputation beyond reputeابراهيم داود has a reputation beyond reputeابراهيم داود has a reputation beyond reputeابراهيم داود has a reputation beyond reputeابراهيم داود has a reputation beyond reputeابراهيم داود has a reputation beyond reputeابراهيم داود has a reputation beyond reputeابراهيم داود has a reputation beyond reputeابراهيم داود has a reputation beyond reputeابراهيم داود has a reputation beyond reputeابراهيم داود has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alraues مشاهدة المشاركة

أخى الحبيب انت ممكن لم تكن اجراءاتك مش كاملة
أو فيه حاجة مش كامله و دى مش غلطتك بل غلطه
الوسيط اللى عمل لك التأمين و انا متابع الموضوع من
الاول و ان شاء الله يتحل
بس اول مره يمر على موضوع كده
الف شكر ياستاز/ محمد
انا عن نفسى صقتى فى حضرتك كبيره جدا وعند تامينى لابديل عندى غير حضرتك لانى متاكد من صدق معاملاتك وجديدك وديما هقول مصر للتامين
وتسلم ايد الى لقبك افضل وسيط تامين
وفعلا تستحق كل تقدير يااستاز/محمد

التعديل الأخير تم بواسطة ابراهيم داود ; 26-10-2009 الساعة 11:43 PM سبب آخر: اضافه

الكلمات الدليلية
مصر للتأمين, المجموعة العربية المصرية للتأمين, المشرق, تكافلى, شركات, تأمين سيارات مصر