العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Accent Verna RB اكسنت فيرنا

Accent Verna RB اكسنت فيرنا Hyundai Accent - Verna - RB جميع اجيال اكسنت وفيرنا Hyundai Accent - فيرنا الجيل 2 Hyundai Accent - اكسنت الجيل 1 Hyundai Accent - نيواكسنت الجيل 3 Hyundai Accent - اكسنت ار بى RB الجيل 4

قديم 06-12-2010, 05:53 AM
الصورة الرمزية SALAHHAKIM
SALAHHAKIM SALAHHAKIM غير متواجد حالياً
هواياتي: الزراعة

SALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مصيبة كبيرة حقيقة الاكسنت

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد بدوى مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
البروتون ساجا 94 حصان مش 95
مش هنختلف كتير
وحاجه مهمه جدا ادخل على موقع الشركه وانت تعرف الهورس باور فعلا
بالنسبة لعربيتى دخلت وعرفت وادى اللينك
http://http://www.hyundaiaccessoryst...tion_page.html
حاجه تانيه اللعب بيكون فى خارج الموتور عن طريق البستن والصباب ومثال اتنين كامه 16صباب ده سر بروتون
هسيبك انت ترد لما تدخل على اللينك السابق وتترجم
بس حلو سر بروتون ده
السلام عليكم
انت حبيبى بس الربط مبتفتحش عندى ؟
بس يا محمد باشا انت عارف ان فى قضيه كانت مرفوعه على هيونداى وكيا بسبب
ضرب الهورس باور فى كوريا نفسها
والموضوع ده معروف تقريبا فى كل المنتديات يعنى من الاخر انت عارف انى بتكلم صح وبعدين انا مستنيك تفضى يوم خميس زى ما اتفقنا ونجرى على الصحراوى
الـــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــصــــــ ــــــــــــــحــــــــــ ـــــــــــــــــــــــرا وى
انت بـــــــــــالنيو اكسينت وانا بسر خلطه بروتون ساجا وهات حد يصور
مستنى ردك ياباشاااااااااااااااااااا ااااااااااااا
هم ياااااااااااااااااااااااا اجمل
بروتون السياره التى لا تقهر وان شاء الله حتقهر بتاعت محمد حبيبى
قديم 07-12-2010, 11:53 AM
حاتم قطرى حاتم قطرى غير متواجد حالياً

حاتم قطرى is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مصطفى محمد منصور مشاهدة المشاركة

اولا السلام عليكم جمعيا وكل عام وانتم بخير المهم ان الخبر اللي انا جاي بيه انهارده هو مصيبة بجد وفعلا وانا ببحث على النت لقيت ان الاكسنت بعد التجارب 1400 cc مش 1600 وده على اكتر من موقع واكتر من تقريريعني مصيبة يعني ازاي العربية اصلا 1400 والناس بتقول 1600 اللي شككني فى الموضوع ده الالنترا لان الفرق بينهم كبير اوي حوالي30 الف جنيه والاتنين تقريبا مواصفاتهم واحدة الانترا بتختلف انها اوسع شويه وزياده حوالي 9 حصان فهو ده شككني جدا رجاء من اهل الخبرة الافادة والكلام ده كلو موجود فى السعودية على انها 1400 مش 1600 يعني ايه الحل نصدق مين ولا مين
كل موديل ممكن ينزل بكذا محرك ، لا مشكلة.
فى كتالوج النيو أكسنت مكتوب يوجد موديل بمحرك 1400 وكذلك 1600 ولكن على ما أعتقد 1400 بينزل فى السوق الأوروبى.
قديم 07-12-2010, 06:19 PM
الصورة الرمزية محمد بدوى
محمد بدوى محمد بدوى غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محاسب

محمد بدوى has a reputation beyond reputeمحمد بدوى has a reputation beyond reputeمحمد بدوى has a reputation beyond reputeمحمد بدوى has a reputation beyond reputeمحمد بدوى has a reputation beyond reputeمحمد بدوى has a reputation beyond reputeمحمد بدوى has a reputation beyond reputeمحمد بدوى has a reputation beyond reputeمحمد بدوى has a reputation beyond reputeمحمد بدوى has a reputation beyond reputeمحمد بدوى has a reputation beyond repute

[QUOTE=SALAHHAKIM;305029]السلام عليكم
انت حبيبى بس الربط مبتفتحش عندى ؟
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
ربنا يديم ديما المحبه بينا وبخصوص اللينك ادى واحد تانى
http://www.hyundaiaccessorystore .com/hyundai_accent_informatio n_page.html
موضوع ضرب الهورس باور بصراحة مش متأكد منه
بس يا محمد باشا انت عارف ان فى قضيه كانت مرفوعه على هيونداى وكيا بسبب
ضرب الهورس باور فى كوريا نفسها
بصراحة مش متاكد من الموضوع ده
والموضوع ده معروف تقريبا فى كل المنتديات يعنى من الاخر انت عارف انى بتكلم صح وبعدين انا مستنيك تفضى يوم خميس زى ما اتفقنا ونجرى على الصحراوى
الـــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــصــــــ ــــــــــــــحــــــــــ ـــــــــــــــــــــــرا وى
انت بـــــــــــالنيو اكسينت وانا بسر خلطه بروتون ساجا وهات حد يصور
مستنى ردك ياباشاااااااااااااااااااا ااااااااااااا
والله العظيم انا بكلمك وانا بتغدى بسم الله تعالى همهم
انا اجازتى اساسا الســـــــبت ولو لحظت انى بتأخر فى الرد علشان مشــــــــــغـــــول جدا وعامه ان شاء الله تعالى هفضى نفسى وتجيلى تنور اكتوبر يأبو صلاح
اما بالنسبة لسر الخلطة انت كده شكلك بتتكلم على كنتاكى صح هههههههه
وبخصوص التصوير انت محسسنى ان الفيرارىىF430 هتسابق الاودى R8 ههههههههههههههههههههههههه هه
هم ياااااااااااااااااااااااا اجمل
برجاء بطل هم ياجمل جـــــــــــــــــــوعتنى ىىىىىىىىىىىىىىىى
بروتون السياره التى لا تقهر وان شاء الله حتقهر بتاعت محمد حبيبى

انت محسسنى انى راكب سيات 133 موديل السبعينات مش اكسنت 2010 ههههههههههه

التعديل الأخير تم بواسطة محمد بدوى ; 07-12-2010 الساعة 06:41 PM
قديم 07-12-2010, 06:41 PM
moh515 moh515 غير متواجد حالياً

moh515 is on a distinguished road

ليست المشكلة ياسادة فى سعة المحرك .. ولكن فى الاضافات التى تزيد من عزم المحرك ، مثل الكامة المزدوجة التى ترفع عزم وانطلاق المحرك ، فمثلا الاوبل اللمانية موديل 2000 كانت 1200سى سى ، وكذلك الكورسا موديل 99 كانت 1000 سى سى بينما 128 كانت 1300 سى سى ونحن نعرف ان هناك فرق السما والارض بين الانواع المذكورة فى قدرة المحرك بالحصان بينهم
قديم 10-12-2010, 04:49 AM
khaled omr khaled omr غير متواجد حالياً

khaled omr is on a distinguished road

انا حجزت للصيانة ال1000 ورحت فبل المعاد من الساعة 11 ظهرا حتي الساعة 6 مساء من اجل الكشف علي السيارة في يوم الاحد يوم اعادة الانتخابات وكان يوم مرير وغذاب ما بعده عذاب كان المركز مزدحم وقلت لنفسي لك دور وهي شركة كبيرة ولكن جاء الميعاد ولا اجد من يسئل ولي رقم بحث عن المهندس حتي وجده والمهم الساعة 1 ظهرا وطلبت الاتي يوجد صوت جامد عندما اخرج صباحا من الجرج في العفشة عند الضغط علي الفرامل والفرامل اصبحت خفيفة من فضلك عيز ارجلشها قل السيارة ها تتراجع كلها حوالي 18 بند وهيتغير الزيت الصيانة مجانية ولكن هناخذ حق الزيت والفلتر قلت امين وايضا العجل محجر قل انها في كوريا تنفخ علي 40 لم يدخل الكلام دماغي قل هظزبطها علي 28 وتصوروا سئلت علي الفانوس الخالفي قال 800 جنية المهم بعد 9 ساعات من الملل تقريبا كان لايوجد غيري تم الحساب واستلمت السيارة ولم اجد احد يعمل لي اتشك بحثت عن مهندس حتي وجدت احدهم وقالت بعد كل هذا همشي من غير ما اعرف ماذا حدث في السيارة قال انا هراجع قالت له ما جات من اجله اي الذي ذكرته مسبقا وايضا الرديو بيقطع ساب كل الذي قلته وجلس في السيارة ليراجع علي الرديو وقال جربه ممكن يكون اتنسا وفي الزيارة القادمه ابسلك علية المهم اسف للاطاله خرجت من المركز وانا مهموم اشتكي لمين
بامنانة عندا الاستعلام في التليفون كانت المتحدثة لبقة وتخيلت ان الكل بنفس المعملة ولكن عندما مشيت لم اجد شياء تم ضبطه نسيت اقول الطرق مش معقول من الصحراوي للمركز المهم لم ترجلش الفرامل والصوت موجود في العفشة والعجل لم يضبط والزيت الله اعلم هم اعطوني جركن به شوية حوالي ربع كيلو هل هذا دليل علي التغير واعرف منين ان الفلتر اتغير الرديو بيقطع يعني الخلصة لم يتم عمل شيء ودفعنا فلوس في الهواء ولا يمكن اروح هناك تاني
من المعروف ان ابو غالي حريص علي اسمه لذلك اقترح الاتي
1- تتعاون الشركات في اصلاح الطريق المئدي للمركز
2- لية العميل ميخدش القطعة التي تم تغيرها
3- لابد من الصدق في المعامله مش يقولوا هنعمل 18 بند كشف ونحن جلسين امام الخزنة ولم نعرف انه يوج زجاج لنري ما يدور وعندما سئلت قالوا يوجد ولكن الساعة 5 مساء ولاحظت السيارة تدخل من الباب الذي استلمتها منه وظلت مكانها حتي الاستلام فهل اصدق انه حدث صيانة اقترح ان توجد دائرة تليفزيونية مغلقة وكاميرة علي كل قسم حتي نستريح ونري ما يتم عمله
4- هل ان العربية اصلا 1400 والناس بتقول 1600
5- والله ما من احد من العملاء في هذا اليوم مشه وهو مبصوت ابدا
6- ليه مفيش غسيل للسيارة ماتور وبرة وجوة حتي ترتاح العميل ويحس انها لسة جديدة والله انا خالي كان عنده بويج 4 سلندر من ساعة ما جبها حتي بعها من 5 سنوات كل الي بيعمله يتصل بمنصور شفرلية وياتي احد الافراد ويقموا بصيانة مع تحدي موعد عودة السيارة له ويدفع الفاتورة برضاء تام مع غسلها كلها لاتشك ابدا انها مستعمله وبعها بسعر اعلي مما اشتراها
الرجاء مراجعة ما يحدث في ابو رواش حتي لاتهيز الثقة وننرجع نقول المصريين ليه بيشتروا السيارات الصني
احنا مصريين وبنحب تراب مصر مهما حدث
الصور المرفقة
نوع الملف: jpg DSC_0001870.jpg‏ (41.9 كيلوبايت, المشاهدات 6)