العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Hyundai Elantra - النترا

قديم 30-11-2012, 01:25 AM
الصورة الرمزية Toyota Corolla
Toyota Corolla Toyota Corolla غير متواجد حالياً
من انا؟: أحمد محمد حسنين
التخصص العملى: Engineer at Ainshams University

Toyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond repute
افتراضي رد: هام بخصوص النترا 2012 !!

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sherifabden مشاهدة المشاركة

بص ياباشا فكك من الاعتمادية والتعمير والكلام دا كله
هات عربية صيني واهتم بالصيانات الدورية واتحداك العربية تفتح بقها
أقولك أنت بتقول كده ليه يا أستاذ شريف .....
عشان أكيد مجربتش القرف بتاع الميكانيكيا و وجع الدماغ أو على الأقل و انت ماشى لا تأمن للعربية و إن ممكن يحصل أى عيب فنى فيها و تروح التوكيل و يقولولك ده عيب فردى و الفردى بتاعهم ده بيحصل فى عربيات كتيير وده عشان احنا بيتصدرلنا نفايات السيارات الصينية و ده ميمنعش إن فى منها كويس بس فى دول أخرى و لكن عُمر قطع غيارها الافتراضى أقل من اليابانى و الكورى و طب تصدق أنا بقالى 12 سنة مبركبش غير الكورولا و عمرى ما عرفت يعنى ايه صيانة دورية و لا عملتها و عمر العربية ما عملت معايا موقف واحد بايخ و لو كانت معايا عربية صينى كانت فتحت بقها من قبل ال50000 من استخدامى القاسى و أنا حاليا عامل 70000 و مغيرتش أى حاجة فى العربية غير البطارية مرة واحدة و العجل و الزيت و فلتر الزيت فقط .

هذا الفرق لن يعرفه و لن يفهمه إلا من استخدم هذه السيارة و عرف يعنى ايه يحط رجله على البنزين و ينسى إن العربية ديه شغالة بقطع غيار.
و بعدين أنا أرفض ركوب الكورى تقوم تقولى هات صينى
قديم 30-11-2012, 05:20 AM
ahmed el gendy ahmed el gendy غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مندوب دعايه طبيه

ahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Toyota Corolla مشاهدة المشاركة

عشان أكيد مجربتش القرف بتاع الميكانيكيا و وجع الدماغ أو على الأقل و انت ماشى لا تأمن للعربية و إن ممكن يحصل أى عيب فنى فيها و تروح التوكيل و يقولولك ده عيب فردى و الفردى بتاعهم ده بيحصل فى عربيات كتيير وده عشان احنا بيتصدرلنا نفايات السيارات الصينية و ده ميمنعش إن فى منها كويس بس فى دول أخرى و لكن عُمر قطع غيارها الافتراضى أقل من اليابانى و الكورى و طب تصدق أنا بقالى 12 سنة مبركبش غير الكورولا و عمرى ما عرفت يعنى ايه صيانة دورية و لا عملتها و عمر العربية ما عملت معايا موقف واحد بايخ و لو كانت معايا عربية صينى كانت فتحت بقها من قبل ال50000 من استخدامى القاسى و أنا حاليا عامل 70000 و مغيرتش أى حاجة فى العربية غير البطارية مرة واحدة و العجل و الزيت و فلتر الزيت فقط .

هذا الفرق لن يعرفه و لن يفهمه إلا من استخدم هذه السيارة و عرف يعنى ايه يحط رجله على البنزين و ينسى إن العربية ديه شغالة بقطع غيار.

ما هو لو الكورولا معملتش كده معاك ما تبقاش كورولا ولا بنت تويوتا
قديم 30-11-2012, 06:28 AM
الصورة الرمزية crime
crime crime غير متواجد حالياً
من انا؟: متخصص توظيف سيارات وومركز خدمه معتمد كيا
التخصص العملى: مروج سيارات للسفارات وشركات السياحه والهيئات الحكوميه
هواياتي: .جديد السيارات .الكتب سماع القران الكريم

crime has a reputation beyond reputecrime has a reputation beyond reputecrime has a reputation beyond reputecrime has a reputation beyond reputecrime has a reputation beyond reputecrime has a reputation beyond reputecrime has a reputation beyond reputecrime has a reputation beyond reputecrime has a reputation beyond reputecrime has a reputation beyond reputecrime has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zsecsqxsw مشاهدة المشاركة

طبعا هو حضرتك الفانتازيا .. عربية جمييلة جداااا ومحترمة
كخامات وجودة وثبات

وانا ركبتها في المعرض معاهم ..

بس المشكلة الوحيدة انها مانيوال وبـ 150 الف ((( وكده كتييييييير قوي )))

لو كانت اوتوماتيك وبالسعر ده كان هيكون في كلام تاني خالص

ولكن بالنسبة لقوة المحرك .. فالالنترا تتفوق

لو حضرتك ليك وجهة نظر في موضوع الماانيوال .. يريت تقولهولي

شااااااكر جدا لرأي حضرتك ..
ياباشا اركب الفانتازيا حتى لو كانت من غير فتيس خالص والكورى يغور جنب الالمانى
وصدقنى انعم دبرياج ممكن تدوس عليه ف حياتك يعنى مش هايعملك مشاكل ولا حاجه وغير كده انت هايبقى عندك قوه تسارع رهيبه الاوتوماتيك موس ع الطريق ما بالك بالمانيوال
سرعه +ثبات+فخامه=فانتازيا
سرعه من غير ثبات يساوى حادثه ربنا يبعد عننا كلنا الشر وف الاخر انت بتقارن كورى با المانى
قديم 30-11-2012, 07:59 AM
الصورة الرمزية sherifabden
sherifabden sherifabden غير متواجد حالياً

من انا؟: انا شريف عابدين السيد عاشق السيارات
التخصص العملى: طالب في الصف الاول الثانوي
هواياتي: قيادة وتجربة السيارات وممارسة الرياضه

sherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Toyota Corolla مشاهدة المشاركة

طب حضرتك جرب تجيب كوري وغير الزيت والفلتر بشكل دوري ووريني العربية هتعطل منك ولا لأ
الكورولا عامة عربية محترمة جدا جدا ومعليهاش نص كلمة
بس دا مش معناه ان الكوري وحش ولو كان وحش مكانش حد اشترى العربيات الكوري بالطريقة كدا
ورايك له مني كل الاحترام والتقدير

الاجابة عن جميع استفساراتكم حول السيارات وانواعها
يرجى التواصل على الفيس بوك
https://www.facebook.com/profile.php...46&ref=tn_tnmn
قديم 30-11-2012, 08:08 AM
الصورة الرمزية sherifabden
sherifabden sherifabden غير متواجد حالياً

من انا؟: انا شريف عابدين السيد عاشق السيارات
التخصص العملى: طالب في الصف الاول الثانوي
هواياتي: قيادة وتجربة السيارات وممارسة الرياضه

sherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond repute

يا جدعان ايش جاب الالنترا اصلاا للكورولا الالنترا اساسا لايمكن تقارن بالكورولا اصلااا الا ف مصر عشان عمو غبور افتكر نفسه بيبيع عربيات محترمه ورافع السعر طب بلاش الجديد منهم بص للانترا موديل 2001 وبص للكورولا 2001 هتلاقي الكورولا لسه عايشه والالنترا ماشيه بس بتعرج
من الاخر الكورولا عربيه اليابانيين عملوها عشان لو عاوزها تكون عربيه العمر وحافظت عليها هتقدر تمشي معاك لكن النترا مين
انا كان معايا كورولا موديل 93 كنت باعمل بيها كل اللي نفسي فيه كنت باجيب بيها ع الصحراوي 170 ومكنتش بحس لا بتعويم ولا كنت اعرف يعني ايه تعويم بيها اصلاااا العربيه كلمه تعويم مش موجوده عندها خااالص تفتكروا فيه عربيه اكسيل ولا حتي النترا ولا اكسنت موديلا لحد اواخر التسعينات تعرف تجيب السرعه دي
باشا احنا بتكلم على الالنترا 2012 وليست 2001
العربيات الكوري عامة كانت زي الزفت ايام التسعينات انما دلوقتي بقت زي الفل
وبرضه صاحب العربية هوا اللي بيحدد عمرها
يعني انتا ممكن تلاقي واحد معاه النترا 2001 ومبهدلها ومش بيغير اي حاجة فيها وبعد ما العربية تبوظ وتعرج حضرتك تقولي ان المشكلة في العربية ؟؟؟؟

انا ركبت النترا جديده ف المعرض وركبت كورولا جديده ف المعرض برده احساسي بالشكل والفخامه ف الالنترا افضل بس يغور الشكل اهم حاجه الاعتماديه الشكل هاتعود عليه مع الوقت وهيبقي عادي لكن الاعتماديه هي الاساس
الاعتمادية بتيجي بشكل رئيسي من السواق
يعني لو انتا جبت الالنترا اللاعتمادية على حسب وصفك واهتميت بيها وبالصيانة الدورية بشكل مستمر اتحداك العربية تعطل منك او يحصل فيها اي حاجة

واخيرا بص لعربيه النترا عامله حادثه وبص لعربيه كورولا عامله حادثه الكورولا اغلب العربيات اللي بتغير نص امامي او خلفي الخبطه اصلااااا مش بتوصل للقوايم اساسا لكن اتفرجوا ع الالنترااا قوايمها بتبقي عامله ازاي
من الطبيعي ان الموضوع دا يحصل في الالنترا تحديدا لان الكبوت صغير نسبيا والقايم طويل برضه لكن انا بالنسبة ليا اهم حاجة اني اطلع سليم من العربية والالنترا واخدة 5 نجوم في اختبار التصادم

انا مش متحيز والله للكورولا خااالص انا كنت راكب كورولا قديمه 93 ودلوقتي راكب فيرنا 2013 يعني المفروض اكون متحيز لعربيتي الحاليه مش اللي بعتها بس الحق يقال الكورولا لا يعلي عليها
فعلا ياباشا الكورولا عربية محترمة جدا وانا على فكرة غير متحيز للالنترا برضه ومش بحبها اصلا مش عارف ليه بس انا بقول الحق
ورايك له مني كل الاحترام والتقدير

الاجابة عن جميع استفساراتكم حول السيارات وانواعها
يرجى التواصل على الفيس بوك
https://www.facebook.com/profile.php...46&ref=tn_tnmn