العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Hyundai Elantra - النترا

قديم 02-11-2011, 05:52 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: المختصر المفيد في الإلانترا الجديد

تحياتى لصاحب الموضوع واتفق معاه تماما

ونقول كمان ،،

هيونداى ناجحة برة بانها بتقدم عربيات عملية فيها اوبشن كتير بسعر منافس
وبره العربيه بتتقارن بالهوندا التويوتا عادى جدا وبتتفوق عليهم

هيونداى هنا سعر كبيييييييير واوبشن قليييييييييل جداً
لكن الميزة الحقيقية لهيونداى هنا انها ماسكة سعر وقطع الغيار والصيانة فى كل حتة

لكن الكلام ده كله ينطبق على العربية فى الفئات الصغيرة يعنى انا رائى اخرها 120 وكده تبقى تستاهل انها اغلى شوية من السيراتو

لكن الفئات اللى معدية ال 130 ديه انا شايف انها اوفر برايس اوى مقارنة بالكماليات والفئه
والفئات اللى معدية 150 الف بصراحة تهريج لان بالسعر ده تخش فئه اكبر واوربى بمواصفات وكماليات اعلى بكتير من الالنترا

خاصة انها مش هتديك اى تميز عن اللى راكب اختها باقل 30 الف جنية

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 02-11-2011, 07:26 PM
الصورة الرمزية memodina1
memodina1 memodina1 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد مصطفى..01223907706
التخصص العملى: محامى..حقوق عين شمس
هواياتي: السوفت وير وعالم السيارات

memodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond repute

خد دى يا باشا ويا عالم افهموا احنا مش بنقول انها وحشة انما كتيييير عليها السعر على الاقل يعاملوا زى برة وعن نفسى اتمنى امتلك اكسنت اربى يعنى هيونداى ومعايا فيرنا هيونداى انا بحب العربيات الهيونداى لكن السعر يا حضرات المهم
افتح الموضوع دا اقرا اول 4 سطور لصاحب الموضوع وبعدها اقراء كلامى وتعليقى وانتوا تعرفوا بنتكلم فى اية
اللينك من موقع سعودى
http://hyundai-arabic.com/vb/showthread.php?t=2186
التعليـــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــق
طيب كلنا دخلنا وشوفنا الموضوع اخدتوا بالكم من سعر العربية خشوا كدة تانى وشوفوا هتلاقوها قايل 59 الف ريال سعودى
1ريال سعودى = 1.5 جنية مصرى
يعنى 59x1.5=88.5
يعنى بالكتيييييييييييييييييييي يييييير اوى 90 الف جنية مصرى واية الراجل قايل انها فول اوبشن
امال الفول اوبشن فى مصر بكام يا عم محمد
اقولك يا مصرى يا محترم العربية هنا كاملة فول اوبشن اتوماتيك عاملة 153 الف جنية بالمصرى يعنى فرق 60 الف جنية بينا وبينهم ططبعا بعد ما حولنا بالجنية هه وبعدها يقولك مصر يعنى ام الدنيا
انا هنا عرفت معنى كلمة تلاقى امك اللى جيبهالك هو يقصد مصر
مش يقصد يشتمك
ونبقى كما نحب شعب مظلوم وفقير وليس لنا حق العيش كما يفعلوا فى الخارج
مش الخارج اوى دى السعودية جمبنا يعنى
تخيلوا الفيرنا بقى ولاا اللوجان بكام سبحان الله
والسلام عليكم ورحمة الله
قديم 02-11-2011, 11:55 PM
hishastat hishastat غير متواجد حالياً

hishastat is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abdulkhaleq مشاهدة المشاركة

السلام عليكم ورحمة الله

هذا الموضوع بناء على خبره شخصيه من اليومين اللي فاتو دول
وده بسبب ان احد اصدقائي (اتهف) في عقله وقرر انه يشتري العربيه الفاشله دي
وبعد محاولات مستميته لاثنائه عن القرار الفاشل ده
فضلت اني ابحث في السوق اكتر عنها يمكن نقدر نجيبله الفئه ال FULLY LOADED
بدل ما ينضحك عليه اكتر ما هيتضحك عليه إن شاء الله

وجدنا الاتي
طبعا زي ماهو معروف العربيه وكيل و خليجي
سوق الهيونداي بيعمل ايه في مصر (غير انه مقرطس الناس بعربيه فيها حوالي 60 الف جنيه زياده على اللي تستحقه) ؟؟
اعتمد على جهل الشعب للأسف وعلى انهم بيشترو عمياني وآخر اللي يعرفوا يفرقوا فيه الفتيس أوتو ولا مانيوال
ماعلينا انا لو تاجر وعندي المستهلكين اللقطه دول اكيد كنت هقرطسهم برضه

أولا
الموتور ال GDI ماشوفتوش ولا في الخليجي ولا في المصري
الاتنين نازلين بموتور MPI عادي

ثانيا
العربيه ال FULLY LOADED المفروض يكون فيها بلوتوث وكروز كنترول
و نافيجيشن سيستم
لكن طبعا لا الخليجي فيها ولا الوكيل فيها

ثالثا
ودي بقى مفاجأه لوز الجوز
العربيه فرامل ديسكات قدام بس حتى في أعلى فئه في الخليجي والمصري
ولما كنت بسأل عن الموضوع ده اكتشفت ان مش بس المستهلكين اللي مش عارفين لأ ده حتى البياعين
والله العظيم جالي احساس انني بشتري خروف العيد وبكلم واحد جزار
والله حتى في غبور نفسه لما سألنا عن الموضوع ده طبعا الباشا حب (يتفزلك)
تخيلوا يرد يقول ايه ؟؟؟؟
قاللي
(اصل العربيه دي طويله ولو فيها ديسكات ورا وجيت تفرمل العربيه هتعوم منك)
بصراحه ماقدرتش استحمل وضحكت في وشه وحسيت للحظه ان الناس فعلا بتحب اللي يشتغلها
على اساس اننا ماركبناش عربيات ومستنيين مهندس ناسا قصدي غبور ده يكشفلنا المفاجأه اللولبيه دي

(على فكره موضوع الفرامل ده مش هزار, لما تكون العربيه ديسكات قدام وورا زي معظم العربيات الجديده بتكون الفرامل اقوى بكتير من لما تكون ديسكات قدام بس)

اه نسيت اقولكم ان انظمة الامان الخرافيه فيها ABS بس
يعني مافيهاش أي انظمة تحكم خالص EPD, ASR مثلا يعني مافيش

رابعا
العربيه بلاستيك
والله خامات رديئه جدا جدا ومفيش أي اوبشن يذكر ولا حتى سيفتي بس كتر خيرهم فيها اير باج واحد يعني الناس هتقطع نفسها ؟؟
واللعبه دي بكام بقى ؟؟ بحوالي 160 تنقص الف في بعض الاحيان لو هتدفع كاش

فكرة السوق عندنا هنا إيه ؟؟
زي فيلم الكيف كده
(ننزلها شعبي ولما يبقالها سوق نغليها)
ومش كده وبس استنوا مفاجئات قطع الغيار ان شاء الله

مع العلم ان العربيه ال FULLY LOADED انا شفتها فعلا ماشيه في الشارع
لكن ماعرفش صاحبها جابها منين او موجوده عند مين هنا في مصر
ولا زال صديقي يبحث عن هذه السياره ولا زلت شايف ان اخرها 100 ألف للكامله بجد مش الكامله اللي بيقرطسوا الناس بيها
اه حاجه أخيره
العربيه موديل 2011
أرجوكم بطلوا تسموها 2012
شكرا على هذا التحليل الجيد، ولكن أود أن أوضح ما يلي :
1 -- السيارات التي تباع في الخارج مختلفة تماما عن تلك التي تباع في مصر.
2 -- وأنا أعلم أن السيارة الكورية يحتوي على جميع مواصفات السلامة والأمان (أقراص الأمامية والخلفية، ABS ، EBD ، BAS ، لا يقل عن 6 أكياس هوائية ،.. إلخ)، بالإضافة إلى خيارات مثل تعمل باللمس ، وفتحة سقف مكيف /... إلخ مع سعر أقل من 90000 جنيه في كوريا.
3 -- أنا أعرف أن درجة الأمان لهذه السيارة هو 4 من 5 مثل هوندا سيفيك على سبيل المثال.
4 -- إن المشكلة في مصر في معدلات ضرائب ضخمة إذا particularely نحن نعلم أن تحسب هذه المعدلات لمواصفات السلامة أيضا. كيف!!!!!!!!؟
5 -- وفيما يتعلق الأسعار ، وتباع السيارة مع نفس الأسعار من هوندا سيفيك وتويوتا corrola.. إلخ.
6 -- أنا أعيش في انجلترا ولقد قرأت جميع الآراء من أصحابها. لم أجد أي شكاوى حول هذه المشاكل وذلك لسببين : مواصفات السلامة والسعر الصافي.

الرجاء أخي، قل لي من خلال تجربتك هل هو سيارة جيدة في حالة الحصول على هذه المواصفات مع السعر حوالي 145 آلاف في مصر أم لا؟ مع جزيل الشكر
قديم 03-11-2011, 01:21 AM
abdulkhaleq abdulkhaleq غير متواجد حالياً

abdulkhaleq is just really niceabdulkhaleq is just really niceabdulkhaleq is just really niceabdulkhaleq is just really niceabdulkhaleq is just really nice

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fineart607 مشاهدة المشاركة

مع احترامى لصاحب الموضوع ارفض الأستخفاف بالمشترى وان كان فعلا فى سلبيات كتير كبائع وكمندوب ولكن السوق بيحكمك وهو ده المتوفر وبسعر اقل من اليبانى واللألمانى يبقى نركب ايه ومن الواضح ان حضرتك مش عجباك الخامات لانك مالك لسيارة اغلى وبالتالى خامات احسن
وياريت بخبره حضرتك تقول لى اركب ايه فى حدود 105 بما يتناسب مع المواصفات العالمية لمعاليك وتكون زيرو يا فندم احنا شعب مطحون
ياأستاذي الفاضل هو انا اللي بستخف بالمشتري ؟ لا حول ولا قوة الا بالله !!!
انا بتكلم على عربيه تمنها كاش 160 ألف جنيه !! لو في واجب قوي معاك هتقف ب 159 او 158 !!
يعني انا ملاحظ منك انت استخفاف بيا أنا بالرغم من اني ما اظنش اني غلطت في حد ولا فيك
انا بقول رأيي وبقوله باللي شفته, عايز تناقشني اتفضل قوللي ايه اللي انا ماشوفتوش فيها وقوللي ده ليه غالي
مع العلم ان رينج 160 ده ممكن تزود عليه شويه وتركب جولف, سيات ليون, ولو كلفت نفسك ووصلت توكيل سيتروين وشفت العربيات الجديده وشفت ال c4 اللي نازله ب 168 ساعتها هتعرف يعني ايه عربيه وما اظنش ان اللي يدفع 160 صعب عليه يجيب 8 كمان
وعلى فكره كمان انا كده بتكلم بالموجود والمتاح في السوق وان كنت مستغليهم كللهم
لكن لو هتتكلم على العربيات اللي انا ذكرتها لحضرتك اتفضل انزل التوكيلات وشوف كل العربيات دي فيها كام اير باج (ده كبدايه بس مش هقوللك باقيت الاوبشينز هسيبك تكتشفهم بنفسك)
قديم 03-11-2011, 01:23 AM
abdulkhaleq abdulkhaleq غير متواجد حالياً

abdulkhaleq is just really niceabdulkhaleq is just really niceabdulkhaleq is just really niceabdulkhaleq is just really niceabdulkhaleq is just really nice

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة star over مشاهدة المشاركة

ارجوك بس متتكلمش على السعر لان لو اتكلمنا على السعر هاتلي عربية واحدة في مصر سعرها مش غالي .. العيب مش على هيونداي العيب على حكومتك .. انا معرفش مواصفات العربية ايه بس فيها 2 ايرباج وخاماتها مش رديئة ولا حاجة مش عارف انت شايل منها ليه كده العيب مش على العربية العيب على حكومتك اللي بتغلي الجمارك وطبعا غبور ما بيصدق يغلي اسعار العربية وينهب فيها
ليه يافندم ما اتكلمش عالسعر ؟؟
منا عارف ان كل العربيات في مصر غاليه وعارف الجمارك و...و...و...
والعيب فعلا مش على غبور العيب علينا احنا دايما بنحب نصنع إله في كل حاجه حتى العربيات
بنضحك على نفسنا عشان مانقولش ان احنا بنقرطس نفسنا بنفسنا