العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Hyundai Elantra - النترا

قديم 25-06-2011, 07:57 PM
Ahmed honda Ahmed honda غير متواجد حالياً
من انا؟: Angle
التخصص العملى: civil engineering
هواياتي: Driving cars

Ahmed honda will become famous soon enoughAhmed honda will become famous soon enough
غاضب جدا رد: انا مش عارف اقول اية بصراحة استغربت جيدا!!!!!! والRB تنجـح

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mmffor مشاهدة المشاركة

انت قلتها يا برنس
منصور مش عارف يبيع ولا حيبيع اصلا - مع ان الكروز متصممة في امريكا و معمولة بشراكة تكنولوجيا شيفرولية مع اوبل مع دايو
بينما هيونداي متحالفة مع كيا فقط
عموما موضوعنا
لو التوب لاين او الفول لودد بتاعة غبور كان فيها كماليات برة بنفس السعر كنا ممكن نقول ماشي لكن العربية اعلى فئة من غبور فعليا تعتبر فاضية والله : جنوط سبور و سنسور بارك و 2 ايرباج و اي بي اس ( من غير اي بي دي حتى ) اي عربية صيني معفنة ب 60 الف فيها الكلام ده كله و اكتر - و دي بيقول فولي لودد
حد فيكوا بص على نيسان بلوبيرد؟ ب 140 الف فيها عفاريت زرقا - ممكن تشوفا تفاصيلها في تقرير منتدى نيسان
واللا كورولا - و اللا سيفيك - دا الهوندا سيتي فيها كماليات اكثر من الالنترا بتاعة غبور!!!
الفيات بونتو اول فئة (بونتو ايفو ) فيها كماليات اكتر!!! و الفئة العالية ب 120 الف معدية كماليات الالنترا بمراحل

خلاصة الكلام - العربيات المنافسة للاكسنت سواءا في الاوروبي و الياباني فيها كماليات اكثر من اللي في اعلى فئة في الالنترا و بسعر اقل ب 40 الف على الاقل

ايه ميزة الالنترا الجديدة؟ غير الشكل؟
هو ليه محدش بص إلا توب لاين 153500 مفي من اول 113500 وفي 135500 وكيل فيها ارباج و ABS وفتحة سقف و تكييف اتوماتك و سينسور و مالتي فانكشن متهيألي دي حاجات مش قليلة في العربية وبعدين نيسان بلو بيرد مفيهاش كل الكماليات اللي انا قولتها دي وكمان كانت ب 160000 ولا حد عبرها و كفاية انها تجميع صيني مع احترامي للنيسان شركة محترمة والكورولا و السيفك اغلي اساسا من الالنترا دا السيفيك اقل فئة ب 158000 وانا معاك في الكلام ان العربية كماليتها اقل بكتير من نظيرتها في الخارج والدول الاوربية بس نوعا ما قارنها بالسيراتو والكروز مش بعربيات ياباني والماني وانت هتلاقيها مش اقل من اي عربية كوري

التعديل الأخير تم بواسطة Ahmed honda ; 25-06-2011 الساعة 08:02 PM
قديم 25-06-2011, 08:53 PM
الصورة الرمزية MmFFoR
MmFFoR MmFFoR غير متواجد حالياً

MmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond repute
افتراضي رد: انا مش عارف اقول اية بصراحة استغربت جيدا!!!!!! والRB تنجـح

حضرتك روح اتفرج على البلوبيرد الاول و بعدين نتناقش و سعرها 143 الف هاي لاين

انا اختلافي مش على هيونداي يا جماعة
انا اختلافي على فعل التوكيل
من تفريغ العربية من كل التكنولوجيا و الكماليات و حتى وسائل الامان و اخيرا بيعها بسعر اغلى من الخارج (بعد اقتطاع الجمرك )
على اساس اننا لسه عايشين في مصر من 30 سنة فاتت و ان السادات معملش انفتاح و ان مفيش نت الناس تعرف هي برة بكام
بيعاملنا اننا مجموعة اغبياء
قديم 25-06-2011, 09:16 PM
msfayad msfayad غير متواجد حالياً

msfayad will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة citroeen مشاهدة المشاركة

اولا شكرا للجميع وكل اخواتى الى فى المنتتدى الى بحبهم بجد وشكرا ليك يا ابو نورا وكلنا واحد وبنساعد بعض ونخدم بعض فى الاخر ومصلحة لينا كلنا واحدة محدش قال انها وحشة على فكرة الالنترا بس الفرق مابينها والRB لا شى من الاخر وشبة بعض والRB برقبتها مليون مرة وكمان اية الفرق الشاسع وهى الRB وحشة نجحة جيدااااااااااااا برة عن الالنترا و المبيعات بتاعتها اكتر مليون مرة من السيراتو الكروز والالنترا وبعد اذنك ياباشا انتا بتقارن فئات الbmw بفئات هيونداى دى حاجة ودى حاجة تانية وكمان الRb عربيية ناجحة جيدا ونفس شكل الالنترا مافيش فرق غير حاجات بسيطة جيدا جيدا جيدا ومش حوار فلوس ياباشا حوار فى دمــاغ بتفكر و لازم تحسبها صح و لا معة قرشين عاوز يوديهم فى اى حاجة اشترى الالنترا ب154الف جنية كاش ودينى عقلك وعيش الحياة وبحجمها دة و الله مادفع فيها اكتر من 125 الف جنية وهاى لاين كمان حجمها قد الRB مافيش فرق وروح شوف الاتنين مع بعض وقفين فى اى حتة والRB برقبتها والاتنين نفس الماتور ونفس العفشة ونفس كل حاجة ونفس حتى التبلوة و لامحدش اخد بالة مع فرق فتحات التكييف نفس كل حاجة وكمان لو انتا بتاع جرى ......جرى الRB مع الالنترا لو شوفت الRB على الطريق يبقى تعالا قبلى ومش الالنترا بس على الطريق اى عربيية فى مصر (RB هتبقى عربيية مالهاش حل فى كل شى جامدة فى كل حاجة) ومناسبـــة لى اى حد..شكرا
يا باشا انا مش بقارن بين هيونداى و BMW طبعا بس طبعا مع احترامى لرايك فكره المقارنه صح 100 % لان انت لما تشوف نوع سيارات ليها شخصيه لو شلت العلامه هتقولى دى مثلا BMW دى AUDI كده وده اللى شركه هيونداى بتحاول تعمله ان يكون ليها شخصيه معينه فى تصميمتها وارجع اقول لاى حد بيقول RB شبه Elantra لا طبعا فى فرق كبير الحجم لوحده كفايه وبعدين يا جماعه لسه بدرى على التقييم خصوصاً ان اكييد الاغلب لسه ماسقش العربيه
قديم 25-06-2011, 10:35 PM
romio.drift romio.drift غير متواجد حالياً

romio.drift will become famous soon enoughromio.drift will become famous soon enough

الهيونداي كلها خدت شكل واحد دلوقتي ال RB هي النترا على صغير والالنترا هي سوناتا على صغير وال i10 & i20 خدو نفس سحبة الفوانيس اللي قدام من الRB والالنترا وكده
قديم 26-06-2011, 12:01 AM
الصورة الرمزية MmFFoR
MmFFoR MmFFoR غير متواجد حالياً

MmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond repute

http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=31720