العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > اﻷنشطة و المقابلات و التعارف

اﻷنشطة و المقابلات و التعارف خاص بمواضيع انشطة ومقابلات و التعارف بين اعضاء المنتدى يجب الحصول على موافقة من الإدارة قبل نشر أى موضوعات بهذا القسم

قديم 13-10-2008, 04:59 PM
الصورة الرمزية islam_galal
islam_galal islam_galal غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: Mechanical Engineer

islam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond repute
افتراضي رد: -O( كرسى الاعتراف )O-

شريف باشا انت أكيد وقعت من علي الكرسي ptmnlo123per123
سومو مشي خلاص ممكن ترجع تاني
ptmnlo123per1122

مقولة مأثورة (اللَّهُ يَنْصُرُ الدَّوْلَةَ الْعَادِلَةَ وَإِنْ كَانَتْ كَافِرَةً وَلَا يَنْصُرُ الدَّوْلَةَ الظَّالِمَةَ وَإِنْ كَانَتْ مُؤْمِنَةً)
قديم 13-10-2008, 06:25 PM
الصورة الرمزية MoSHaX
MoSHaX MoSHaX غير متواجد حالياً
من انا؟: Thomas Wadee

MoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond repute

امممممممممممممممممممممممم ممممم
كل دة حصل ... الناس دى كلها جات وقعدت على الكرسى وانا نايم ptmnlo123per1101فى العسل ؟؟
المشــــــــــptmnlo123pe r161ــــــــــاكس وصل .. حظك حلو يا عم سومو فلت منى ptmnlo123per1105
وانت حظك احلى يا هاشم علشان لحقتك ptmnlo123per157
1-اسمك اية واية الاسم الى مختارة دى .. ولية اختارتة (سابو هاشم)؟؟
2-عملك الحالى وكان نفسك تشتغل اية ؟؟
3-ايةالعربية الى نفسك فيها حدود 150 الف ولية ؟؟
4- اية العربية الى نفسك فيها (عربية الاحلام يعنى)؟؟ .. واية العربية الواقعية الى لو هتشترى هتشتريها؟؟
5-اهم 3 حاجات بتبصلهم فى العربية اية هما او الى لازم يكونوا متوافرين فى عربيتك؟؟
6- اهم وسيلة ترفية فى عربيتك ولا يمكن ان تستغنى عنها ؟؟
7- اكتر لونين اية بتحبهم فى العربيات؟؟
8-تفضل انك تشترى عربية جديدة بـ 70 الف مثلا ولا تشترى عربية مستعملة بـ 70 الف (بتهتم بسنة الموديل ولاالماركة)؟؟
9-اكتر عربية بتستريح لما تبصلها اية .. واكتر عربية بتستفزك اية ؟؟
10-عملت حادثة قبل كدة بعربيتك ؟؟ لو لا يبقى كويس الحمد للة لو اة يبقى احكيلنا الموقف ؟؟
11-اية اكتر ماركة عربيات بتحبها او بتستريح لها ؟؟
كفاية كدة موقتا ... لما نشوف الردود ... ؟؟

I'M BaD UseR

قديم 13-10-2008, 07:34 PM
SAbuhashem SAbuhashem غير متواجد حالياً
عضو ذهبى

SAbuhashem has a reputation beyond reputeSAbuhashem has a reputation beyond reputeSAbuhashem has a reputation beyond reputeSAbuhashem has a reputation beyond reputeSAbuhashem has a reputation beyond reputeSAbuhashem has a reputation beyond reputeSAbuhashem has a reputation beyond reputeSAbuhashem has a reputation beyond reputeSAbuhashem has a reputation beyond reputeSAbuhashem has a reputation beyond reputeSAbuhashem has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed ibiza مشاهدة المشاركة

بما ان السير شريف شاكر حبيب هارتي:D و زميل عصابة واحدة و راجل الماني حتي النخاع مش هقسي عليه عشان حبيبي و مقدرش اقسي عليه :D:D
انا هسألك سؤال كده في السريع المستعجل هو سؤال وحيد فريد شريد عايز اعرف اجابته بس

1-ايه التعديلات اللي عملتها في اللانسر و تقول غيرت ايه من الاول للاخر و الاماكن اللي جبت منها و كل حاجة من الاول خااااااااااااالص للاخر شفت سؤال بسيط ازاي و لو مجابتش بالتفصيل هنزلك بقايمة اسئلة :D:D عشان انت حبيبي و انا عايز المعك علي رأي ابو نورا :D:D
أنا كدة هاكتب تعديلات لثلاث سنين فاتو

شوف هو بالمختصر العربية كانت ١٣٠٠ CC اتوماتيك

كل شيء فيها تقريباً إتشال وتغير بقطع تانية كالآتي

موتور MIVEC ١٦٠٠ منوال close ratios

الشكمان كامل اتغير بواحد رياضي من الهيدر لحد المفلر HKS

Fly Wheel

Crank Pulley

أسلاك رياضية وبوجيهات رياضية

موبينات رياضية ٢

Cold Air intake كامل K&N

الرشاشات جبت واحده أكبر

الرادياتور اتغير

المقصات اتغيرت بأخرى رياضية

العفشة كاملة كانت CoileOvers وغيرتها بنوع تاني من فترة قريبة

فرامل ديسكات ورى وقدام مخرمه مع كالبرز أكبر

ثلاثة strut bars قدام وورى

short shifter علشان الفتيس

غير ٥ عدادات علشان الحرارة والضغط وخلافه مركبهم من أيام الموتور القديم إلي كان عليه تيربو واتكسر

مش فكر تاني

وشكراً يا مان مش عايز تلميع الله يخليك

Thanks
Eng.Sherif Shaker
قديم 13-10-2008, 08:15 PM
SAbuhashem SAbuhashem غير متواجد حالياً
عضو ذهبى

SAbuhashem has a reputation beyond reputeSAbuhashem has a reputation beyond reputeSAbuhashem has a reputation beyond reputeSAbuhashem has a reputation beyond reputeSAbuhashem has a reputation beyond reputeSAbuhashem has a reputation beyond reputeSAbuhashem has a reputation beyond reputeSAbuhashem has a reputation beyond reputeSAbuhashem has a reputation beyond reputeSAbuhashem has a reputation beyond reputeSAbuhashem has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة moshax مشاهدة المشاركة

امممممممممممممممممممممممم ممممم
كل دة حصل ... الناس دى كلها جات وقعدت على الكرسى وانا نايم ptmnlo123per1101فى العسل ؟؟
المشــــــــــptmnlo123pe r161ــــــــــاكس وصل .. حظك حلو يا عم سومو فلت منى ptmnlo123per1105
وانت حظك احلى يا هاشم علشان لحقتك ptmnlo123per157

وأنا بحب المشاكسين علشان أنا كنت ومازلت- بس ماتقولش لحد- مشاكس

1-اسمك اية واية الاسم الى مختارة دى .. ولية اختارتة (سابو هاشم)؟؟

أنا إسمي شريف شاكر أبو هاشم وأظن دة يوضح معني S. Abuhashem

2-عملك الحالى وكان نفسك تشتغل اية ؟؟

أنا مهندس وكنت عايز أبقى مهندس والحمد لله وفقني فما طلبت
وبعدها كان ممكن أروح طيران مدني

3-ايةالعربية الى نفسك فيها حدود 150 الف ولية ؟؟

على أساس اني عندي ليون ومش ناوي أغيرها بأي حاجه تاني؟

4- اية العربية الى نفسك فيها (عربية الاحلام يعنى)؟؟ .. واية العربية الواقعية الى لو هتشترى هتشتريها؟؟

يا مشاكس الاحلام ملهاش حدود أنا ممكن أرسلك قائمة من عشرات العربيات بس فعلاً نفسي في ايفوليوشن ١٠ أو M5

كواقع لو مفيش ليون كنت حجيب البرافو TJET وفكرت لفترة أجيب Sonata
بس شفت الشكل الجديد برة مصر وتصميمها الداخلي إلي أحسن بكتير من إلي في مصر شيلتها من دماغي

5-اهم 3 حاجات بتبصلهم فى العربية اية هما او الى لازم يكونوا متوافرين فى عربيتك؟؟

عوامل الامان كاملة بما فيهم فرمل ديسكات ورى مش قدام بس

التصميم الداخلي الراقي والكماليات كلها. أنا بكرة العربية إلي بدون كماليات

تكون مميزة ومش منتشرة

6- اهم وسيلة ترفية فى عربيتك ولا يمكن ان تستغنى عنها ؟؟

لو تقصد الحالية يبقى السكرتيرة ودي شرحها يطول
غير كدة يبقى كل حاجة من وسائل الترفيه في العربية ضرورية و كل ما كان أزيد كل ما كان أحسن ودة من أسباب اعجابي بالليون علشان سعرها مناسب بكل الكماليات إلي طلبتها تقريباً

7- اكتر لونين اية بتحبهم فى العربيات؟؟

أبيض وأزرق معدني وطلبت ليون بيضاء قالولي صعب

8-تفضل انك تشترى عربية جديدة بـ 70 الف مثلا ولا تشترى عربية مستعملة بـ 70 الف (بتهتم بسنة الموديل ولاالماركة)؟؟

اشتري عربية جديدة

وبهتم بالماركة أكيد لكن المضطر يركب الصعب

9-اكتر عربية بتستريح لما تبصلها اية .. واكتر عربية بتستفزك اية ؟؟

أكتر عربية بتستفزني الماهندرا .
ومش عارف يعني إيه بستريح لم أشوف عربيه

10-عملت حادثة قبل كدة بعربيتك ؟؟ لو لا يبقى كويس الحمد للة لو اة يبقى احكيلنا الموقف ؟؟

مش حادثة بالمعنى المقصود هو واحد وقف قدامي فجأه مرة وأنا راكب الانسر فدخلت فيه والخسائر كانت إكصدام جديد وكبوت جديد وهو ولا الهوا

11-اية اكتر ماركة عربيات بتحبها او بتستريح لها ؟؟

BMW

كفاية كدة موقتا ... لما نشوف الردود ... ؟؟

Thanks
Eng.Sherif Shaker
قديم 13-10-2008, 11:03 PM
الصورة الرمزية SuMo
SuMo SuMo غير متواجد حالياً

مشرف قسم رياضة المحركات

SuMo has a reputation beyond reputeSuMo has a reputation beyond reputeSuMo has a reputation beyond reputeSuMo has a reputation beyond reputeSuMo has a reputation beyond reputeSuMo has a reputation beyond reputeSuMo has a reputation beyond reputeSuMo has a reputation beyond reputeSuMo has a reputation beyond reputeSuMo has a reputation beyond reputeSuMo has a reputation beyond repute

يا مشاكس لو عاوز تشألنى أنا عندى استعداد أتزنق مع شريف فى الكرسى ال 133 بتاعه

www.darelhasanat.jeeran.com