العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو ميجان Mégane

رينو ميجان Mégane The Renault Mégane is a small family car produced by the French automaker Renault since 1995. It is offered in 3- and 5-door hatchback, saloon, coupé, convertible and estate bodystyles. The Renault Scénic (launched 1996) is the first modern compact MPV to be built in Europe

قديم 19-06-2013, 06:39 PM
MohammedAladel MohammedAladel غير متواجد حالياً

MohammedAladel has a reputation beyond reputeMohammedAladel has a reputation beyond reputeMohammedAladel has a reputation beyond reputeMohammedAladel has a reputation beyond reputeMohammedAladel has a reputation beyond reputeMohammedAladel has a reputation beyond reputeMohammedAladel has a reputation beyond reputeMohammedAladel has a reputation beyond reputeMohammedAladel has a reputation beyond reputeMohammedAladel has a reputation beyond reputeMohammedAladel has a reputation beyond repute
افتراضي رد: للكبار فقط:تغيير بطاحة مساعد ميجان وفك جميع أجزاء العفشة والفرامل والكوبلن بنفسك

]نطلع فوق نرفع الكبوت
الغطاء دا اللى فوق البطاحة فيه مسمار بلاستيك نخلعه
( المساميرأو الكلبسات دى خلعها بيتم عن طريق انك تجيب مفك وتلف سن المسمار ربع لفة عكس اتجاه عقارب الساعة هتلاحظ انه بينطر معاك سنة بسيطة لفوق هتجيب مفك تان وترفع بيه المسمار اللى فى النص وتشيل المسمار الكلبسة كلها على بعضها )
Uploaded with ImageShack.us
بعدين نرفع الغطاء بإيدنا هنلاقى 3 مسامير مقاس 13 وفيه بنز أبيض بارز دا دلييل البطاحة عشان لما تيجى تركب أول ما تدخل البنز الأبيض دا فى مكانه كدا معناه أن ال 3 فتحات اللى فى البطاحة قصاد ال 3 فتحات اللى فى جسم العربية وتركب مساميرك بسهولة
هتفك ال 3 مسامير دول وانت رافع الغطاء الفبر بإيدك أو أزنقه بمفك اسنده بيه
ومع تالت مسمار خلى حد يمسكهالك عشان متقعش بالسوستة بالمساعد
وواخدين بالنا فى الصور ان فيه صامولة فى النص متجيش عندها نهائى دلوقتى أيااااااااااااااااااااااا اااااك تيجى عندها دلوقت ! عشان لو فكيتها هووب السوستة هتلفت ومعرفش ممكن تعمل إيه بس هى مضغوطة بشكل يزعل قوى
وآدى البطاحة بالسوستة بالمساعد
هنا يأتى دور الزرجينة الألمانى عدد 2 زرجينة ألمانى أصلى
بنلم بيهم الياى أو السوستة
أنا استعملت الزرجينات المفتكسة بتاعتى وياريتنى ما استعملتها غلبتنى المسامير هرشت وهناك مسمار اتكسر من الضغط عليه وطار بس معورنيش الحمد لله
غير ان الزرجينات الىل كنت عاملها كانت طويلة شوية رحت قصرتها عند الحداد وعملت 2 تانى بعد فشل ال 2 الأولانيين
جيت أفك الزرجينات القديمة معرفتش كانوا الحديد والمسامير ماسكين فى بعض بصورة بشعه
بعد محاولة بطولية قدرت افك واحدة والتانية سبتها
وركبت الزرجينات الجديدة بتوع الحداد القصيرين وهااااتك يا ربط برضه المسامير هرشت برغم انها المرة دى كانت مسامير صلب !
وبعدين كنت قلقان برضه لأن السوستة مكنتش مضغوطة قوى بس كانت مضغوطة اللى يشوفها يقول خلاص دى فقدت قوتها
نيمت المساعد
وبدأت أفك الصامولة بتاع البطاحة بالراحة
الصامولة مقاس 18
ولازم يكون معاك طقم الانكيه عااااااااااااادى مش نجمة حتثبت بيه المسمار اللى مربوطة فى الصامولة وتبدأ تفك
طبعا المفتاح ال 18 يبقى زى دا بالضبط اللى هو بيبقى آخره نازلة بزاوية عشان تقدر تدخل للصامولة لأنها نازلة لجوا شوية فى البطاحة
مع آخر لفة للصامولة وأنا حاطط قلبى على إيدى هههههههه
طارت الصامولة وطارت البطاحة بس أنا كنت عامل حسابى ومنيم السوستة على جنبها وكنت بفك بحذر
البطاحة طارت 2 متر وخبطت فى الحيط ووقعت أرض أرض
برغم إنى كنت ضامم السوستة شوية كويسين شايفين السوستة بعد ما انفجرت برضه كانت مضمومة قد إيه !
[URL=http://imageshack.us/photos/my-images/18/dsc02178s.jpg/][/URL]Uploaded with [URL=http://imageshack.us]ImageShack.us[/URL[
قديم 19-06-2013, 06:44 PM

MohammedAladel has a reputation beyond reputeMohammedAladel has a reputation beyond reputeMohammedAladel has a reputation beyond reputeMohammedAladel has a reputation beyond reputeMohammedAladel has a reputation beyond reputeMohammedAladel has a reputation beyond reputeMohammedAladel has a reputation beyond reputeMohammedAladel has a reputation beyond reputeMohammedAladel has a reputation beyond reputeMohammedAladel has a reputation beyond reputeMohammedAladel has a reputation beyond repute
افتراضي رد: للكبار فقط:تغيير بطاحة مساعد ميجان وفك جميع أجزاء العفشة والفرامل والكوبلن بنفسك

طبعا كدا مش هقدر أجمعها غير بزرجينة أصلية معنى إنها نطرت إنك مش هتقدر تجمع البطاحة الجديدة
لازم زرجينة تانية ..... المركز اللى أنا لفيت على كل الصنايعية ولا واحد فيهم عنده زرجينة نضيفة وآخر واحد الله يجازيه طلع استغلالى قال لى 70 جنيه وتستعمل الزرجينة طيب ورينا يا ريس زرجينتك من ضيق عقله ميعرفش أن زرجينته كبيرة قوى مهما ضم فيها مش هتجيب السوستة اللى معايا
بس هو أفادنى ضمها شوية بالزرجينة بتاعته وبعدين رحت لحداد يفورلى الزرجينات القديمة بتاعتى لأنى مكنتش قادر أفك المساميرهرشت وساحت فى الحديد من كتر الضغط مع الربط !
وجبتهاله وقلت له زرجينتك مش هتجيب وهو يقول لى أهم حاجة أنك هتدفعلى فى الآخر ..... المهم معرفش يعملها وهو بقاله عمره كله فى الشغلانة دى
لحد ما ربنا هدانى لميكانيكى دلنى على الريس ممدوح وما أدراك ما الريس ممدوح
شخص غريب جدا سريع الحركة فى كل حاجة عنيف لسانه زى البلسم ...
حضرتك الريس ممدوح ؟
أيوة ... طيب أنا عايز أجمع السوستة دى
حطها عندك يابنى
كان راكب عربية ركنها وجالى بسرعة من غير حتى ما يسألنى إيه اللى حصل ومبصليش حتى مسك السوستة والمساعد ونده على 2 من الصبيان اللى عنده عيال فى ابتدائى 2 جايين بيجروا بيتنافسوا على مين اللى هيزرجن السوستة
فى ثوانى اترزجنت وركبتها مكنش راضى ياخد فلوس والله وقال لى 10 جنيه وخدها بالعافية
بس هزقنى فى الآخر شوية كويسين وقال لى إياك أشوف وشك هنا تانى ههههههه بجد مش بهزر
قلت له هو أنا جابنى غير الزرجينة ... قال لى غور هاتلك واحدة مرطرطة فى التوفيقية يلا بقى إمشى مش فاضيلك
خدت بعضى ومشيت وأنا محتار فى شخصية الراجل دا وأسلوبه فى التعامل وسرعته الفائقة فى الشغل ودقته وضميره وكلامه العسل
وآدى آخرة اللى يمشى ورا افتكاساته فى كل حاجة !
بالنسبة للبلى القديم
فكيته وشحمته زى ما فى الصور كدا بشحم رولمان بلى أهلية ب 12 جنيه أنضف حاجة لقيتها فى المحل اللى كنت واقف فيه بس كل ما يكون أغلى كل ما يكون أحسن طبعا بس مش بالضرورة يعنى بس متروحش تجيب شحم ب 5 جنيه وتحطه فى المنطقة دى عشان الشحم الرخيص بيسيح
دى صورة المساعد بالكاوتشة بتاعته
ناخد بالنا وأحنا بنركب السوستة بيبقى ليها دليل اللى أنا مشاور عليه فى طبق المساعد عبارة عن سن حديد بارز لفوق مش هتتوه عنه وهى عمرها ما ينفع تركب غير بالوضع دا
نفس الكلام الطبق البلاستيك من فوق ( اللى بيبقى جواه البلى ) بيبقى فيه دليل لسن السوستة من فوق
السوستة من فوق تختلف عن تحت
من تحت بيبقى فيها خرطوم جلد عشان الخبطة تبقى حنينة شوية
ودى السوستة من تحت بس أنا حطيت على الخرطوم بتاعها طبقة سيليكون ( حركة ملهاش أى تلاتين لازمة بس أنا عملت كدا وخلاص ) بس لما جيت أركب شلت الطبقة دى
Uploaded with ImageShack.us]

قديم 19-06-2013, 06:45 PM
الصورة الرمزية sayif
sayif sayif غير متواجد حالياً
التخصص العملى: IT -Information Technology
هواياتي: Auto & Technology

sayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond repute

عزيزي

شكرا للموضوع الرائع

سياراتك اتوماتيك والفيتس الي بها اسمة رينو DPO

اي سؤال بخصوص الفيتس انا حاضر

مع التقدير

سيف

العراق
قديم 19-06-2013, 06:45 PM

المرحلة اللى أحنا وصلنا ليها فى الفك تسمح لنا بفك الكوبلن
هو مش محتاج غير إنك تشد ال drive shaft عليك لبرا وتحركها يمين وشمال هيطلع معاك هو راكب نظام بنز فى الفتيس برضه ودا شكله
طبعا هو معزول بكاوتش جلد شيك عليه لو كان مقطوع تبقى بجد مشكلة ودا معناه ان الكوبلن بتاعك هيبوظ فى أقرب وقت لأن الشحم هيفضى أسلم حل لو لقيته مقطوع شوف الفتحة المقطوع منها وهات أغلى نوع شحم رولمان بلى واحقنه جواه بحقنه وبعدين قفله بسيليكون حرارى وأدعيلى
وناخد بالنا كويس إن كاوتش الكوبلن الأصلى بيبقى عليه 2 قفيز متبرشمين مينفعش يتفكوا غير مرة واحدة يعنى لو فكيت واحد منهم هتضطر انك تغيره بقفيز عادى والله أعلم
ودى صورة الكوبلن من جوا والبنز اللى بيركب فى الفتيس مباشرة

ودى الحتة اللى بيركب فيها حساس ال abs طبعا الكوبلن مقلوب عشان أعرف أصورها لأنها من تحت
وحساس السرعة دا اساسا عبارة عن حتة بلاستيك عامل زى الحساس اللى فى المرايا اليمين بس شكله مختلف طبعا ووظيفته مختلفة بس كله بلاستيك

قبل ما أركب عملت شوية حاجات بسيطة لكن مهمة جدا جدا
بصوا يا جماعة الأتياش بشكل عام عبارة عن حتة حديد فى نهايتها مفصلات بتتحرك
يعنى تيش الدركسيون فيه مفصلة واحدة بتتحرك يمين وشمال فقط
تيش ال stabilizer bar فيه مفصلتين واحدة راكبة فى المساعد والتانية راكبة فى ال stabilizer bar نفسه ودول بيتحركوا فى كل الاتجاهات
عشان يحافظوا على سلاسة الحركة دى المفصلات دى لازم يكون حواليها شحم والشحم دا لازم يغطيه جلد والجلد مع الوقت والاستعمال بيبوظ ويسرب الشحم ويبوظ التيش
أنا اللى كان عندى كان فيه جلدة مشققة وجلدة مقطوعة وعملتهم بالسيلكون الحرارى عشان أحافظ عليهم

ونفس الكلام للمقص
ناخد بالنا من الصورة دى كويس أنا مشاور بالأحمر على حتة حديد كدا دى بتبقى راكبة فوق البنز بتاع المقص اللى بيبقى راكب فى ال drive shaft ودى بيتعلق عليها سلك حساس السرعة مهما جدااااااااااااااااااا

قديم 19-06-2013, 06:55 PM

نبدأ خطوات التركيب بعد ما جمعنا السوستة والمساعد والبطاحة الجديدة وربطنا الصامولة بتاع البطاحة ال 18 كويس جدا
هنركب البطاحة نشوف الدليل بتاعها ونركبها ونخلى حد يربط لنا المسامير أيديا وجعتنى وأنا ماسكها بركبها لأنى كنت بركب بنفسى
بعد ما ربطنا ال 3 مسامير
نعدل المساعد لو مكنش معدول عشان نبدأ نركب فيه ال driveshaft اللى أ حنا خلعناها بالكوبلن ( طبعا بعد ما ركبناها بالكوبلن فى الفتيس )
هندق عليها بحاجة من تحت عشان تدخل فى المساعد ونستعين ب wd40 ولو مفيش عادى وحركها بإيدك يمين وشمال بسيط هى مش هتروح وتيجى على مزاجك يعنى بس هتساعدك فى إنك تطلعها لفوق
لحد ما تلاقى المسمار دخل فى مكانه وطلع من الناحية التانية ( مسمار المساعد اللى فكيناه اللى بيبقى راكب وراه الحديدة اللى ماشى فيها خرطوم زيت الفرامل منركبوش دلوقت إحنا هنركب المسمار دا صورى عشان نعرف نكمل الشغل
بعدين جاء دور المقص أول حاجة هنركبها هو البنز بتاع المقص اللى بيركب فى ال drive shaft من تحت اللى هو فيه الحديدة اللى بيركب فيها سلك حساس السرعة زى ما وضحتها فوق وأوعى حد ينساها
هندق لى المقص من الطرف دا بأى حاجة من تحت عشان البنز يدخل فى مكانه
أنا صورتلكم شكل الفتحة اللى بيدخل فيها البنز وأنا خالع الكوبلن
بعدين ندخل المسمار ال 16 اللى فكيناه ونربط صامولته ونربطه كويس جدا الحتة دى لازم نعملها بإتقان يا جماعة لأنها أخطر حتة
والبنز لو مدخلش فى مكانه كويس تبقى كارثة بعد ما ربطنا صامولته ومسماره كويس جدا
بعدين نربط أول مسمار فكيناه فى المقص
بعدين نربط المسمار الطويل الرخم دا
ودا هيحتاج إنك تزق المقص لجوا بال drive shaft لأن السوستة بوضعها الطبيعى فى تصميمها أنها بتبقى زايحة المقص لبرا
بعدين ندخل المسمار وتفضل تربط فيه ربع ساعة وتجمع عليه كويس جدا
بعدين هنفك المسمار بتاع المساعد ونركب فيه الحديدة بخرطوم زيت الفرامل ونربطه تانى كويس جدا
بعدين نركب ال تيل والطنابير ( أرجع للموضوع بتاع فك التيل والطنابير والديسك )
بيقولوا إن فى كل مرة تفك فيها الكاليبر لازم تحط مادة معينة معرفش إيه هى على مسامير الكاليبر ؟
وبعدين ننزل العربية على الأرض وتركب تيش ال stabilizer bar لأنك مش ه تعرف تركبه وانت رافع العربية طبعا لأن السوستة هتبقى ضاغطة على المقص ومنزلاه لتحت والمساعد هيبقى مش فى وضعه الطبيعى
لازم تنزل العربية وتركبه وتعلق صواميله بعدين ترفع العربية
وتفك العجلة تانى
وتربط صواميله زى ما ذكرنا قبل كدا هتستخدم ألانكيه عادى عشان تثبت بيه المسمار اللى بتتربط عليه السوستة
يا جماعة هى الفيشة دى بتاع إيه موجودة فى الجزء الشمال بس ومش راكب فيها حاجة ؟
وبعدين بنركب كل حاجة تانى من اكسدام لمسامير لكل حاجة فكيناها فى أماكنها وكل حاجة مشروحة فى موضوعها
الأدوات المستخدمة :
2 زرجينة ألمانى
2 مفتاح 18 واحد مشنشر وواحد عادى
1 مفتاح 13
طقم ألانكيه نجمة
طقم ألانكيه عادى
مفتاح 10
مفك عادى
مفتاح 22 ودا ليه صامولة وحيدة وهى صامولة زنق تيش الدركسيون
وهذه بعض الصور من واقع العمل