العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > جسم و هيكل السيارة

جسم و هيكل السيارة الموضوعات الخاصة بصيانة جسم و هيكل و زجاج و حليات السيارة

قديم 04-03-2010, 02:35 PM
الصورة الرمزية Bendary
Bendary Bendary غير متواجد حالياً
من انا؟: مصرى مكافح بشرف
التخصص العملى: Trading - Buiness Development
هواياتي: طوابع - رسم - قراءة ، لكن بعد الشغل والجواز بقت الهوايه : أكل العيش

Bendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond repute
افتراضي رد: كلاكيت أول خبطة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr. Bolbolan مشاهدة المشاركة

حقآ ! حســـبنا اللـه و نعم الوكـيل !
ريح دماغك واعملها على حسابك ! أنظف و أسرع !

ده تقريبا اللى هيحصل - وان شاء الله عندى بتاع دوكو كويس هيعملها ومش هتبان فيها حاجه باذن الله (طبعا ده امل فى الله وباصبر نفسى

اوعى يا أستاذ بندارى تسمع النصيحه دى ! بعدين مش كويس علشانك !
لا ياعم الدنيا برد
Dr. Bolbolan ptmnlo123per122
بس طمنى يا دكتور - كده العربيه بقت خارج الضمان لو صلحتها بره ؟؟

Mohamed Bendary
اللهم فرغنى لما خلقتنى له ولا تشغلنى بما خلقته لى
اللهم ولا تحرمنى وانا أسألك ولا تعذبنى وانا استغفرك
مصر هاتفضل غاليه عليا
قديم 04-03-2010, 02:40 PM
محمد شهاب محمد شهاب غير متواجد حالياً

محمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond repute

ياسلام يادكتور عبد السلام
ردودك متعة
وكلها فى الجون
بس ليه بتكره عربيات نقل الموتى
ياباشا دى اخر عربية هانركبها فى الدنيا
وربنا يحسن ختامنا جميعا

تحياتى للجميع
قديم 04-03-2010, 02:41 PM
الصورة الرمزية Bendary
Bendary Bendary غير متواجد حالياً
من انا؟: مصرى مكافح بشرف
التخصص العملى: Trading - Buiness Development
هواياتي: طوابع - رسم - قراءة ، لكن بعد الشغل والجواز بقت الهوايه : أكل العيش

Bendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة corsair مشاهدة المشاركة

لاني انا جنب جسر السويس
طب يا عم احنا جيران
بس كنت هابعتلك ازااااااااااااااااااى ؟
أقول جاااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااازر (هاهاهاها) ياعم يا جزر

بص ده الايميل بتاعى Bendary-M@hotmail.com
ياريت تبعتلى your contacts

Mohamed Bendary
اللهم فرغنى لما خلقتنى له ولا تشغلنى بما خلقته لى
اللهم ولا تحرمنى وانا أسألك ولا تعذبنى وانا استغفرك
مصر هاتفضل غاليه عليا
قديم 04-03-2010, 02:51 PM
محمد شهاب محمد شهاب غير متواجد حالياً

محمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond repute

ياجماعة ردودكم خلتنى انسى انا كنت داخل ليه اصلا
الف سلامة يا استاذ بندارى على حضرتك وعلى العربية
معلهش كل عربية جديدة لازم فعلا تتدشن علشان العين بتاعة اخواننا البعدة
انا رأيى انك تسيب الخبطة شوية علشان تاخد العين
الف سلامة لحضرتك مرة تانية
د / شهاب

تحياتى للجميع
قديم 04-03-2010, 02:56 PM
الصورة الرمزية ابو هيما
ابو هيما ابو هيما غير متواجد حالياً
من انا؟: أعمل ليومك كأنك تموت غدا
التخصص العملى: مرشد سياحى
هواياتي: العاب القوى والقراءة

ابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond repute

أولأ قدر الله وماشاء فعل والحمد لله على السلأمة ..هو المفروض اللى انا اعرفه أن المحضر بيتعمل ده فى حالة لو الخسأئر أكتر من خمسة الأف جنيه -أما لو الخسائر أقل من خمسة الأف فبتكتفى بأخطار شركة التأمين عشأن يبعتوا لك مندوبهم ويصور وتعمل مقايصة وبناء عليه سوف يتم تقرير الأصلأح فى التوكيل أو فى أحد الورش التى تتبع شركة التأمين .
وفى كمان شركات تأمين بتدفع هى وفى شركأت تانية يقولك أدفع وبعدين تأخد فلوسك طبعا ده بعد خصم نسبة قيمة أستهلأك من المبلغ المقرر للأصلأح بتتحدد بحوالى 10% أو 5% على حسب الموديل وعلى حسب أسم البنك اللى بتتعامل معاه وبتقسط عن طريقه ..يعنى عملأء البنك العربى الأفريقى مثلأ ببيقالهم معاملة خاصة وتخفيض فى بعض شركات التأمين -أقصد تحديد نسبة أستهلأك قليلة تقدر مثلأ ب 5% بدلأ من 10 % ..
ده اللى أنا أعرفه وده عن تجربة .بس فى حالة حضرتك خصوصا أنك أتخذت قرار ورحت وبدأت بالفعل بالتصليح فبصراحة مش عارف تخرج بره الضمان ولأ تبقى فيه بس أن شاء الله خير ومش هأيبقى فى حاجة وحشة وجل من لأ يسهوا ..
وعلى فكرة أنا نصحتى لك أن لو أنت مأمن تبع شركة تأمين محترمة وحصل بعد كدة حاجة زى كدة وربنا طبعا مأ يجيب تأنى حاجة وحشة -أقصد متبقأش تضايق نفسك وكبر دمأغك ولو الموضوع ينفع يدأوه يعنى لو الخسأير بسيطة فيبقى يأبخت مين قدر وعفى ..
أما لو الخسأئر كبيرة فلأزم أول حاجة تتوجه لقسم الشرطة وتعمل محضر وتثبت حالة ومتنرفز نفسك صحتك بالدنيا وحرقة الدم ملهأش لزمة ..
أما لو مش مأمن زى حالأتى حاكم أنا فقدت خلأص كل الثقة فى شركأت التأمين كلها خصوصأ بعد موضوع الجمعية المصرية للتأمين التعاونى وعندى أموت فى العربية ولأ أنى أروح أأمن تبع شركة تأمين -ففى الحالة دى لو حصل حاجة فيبقى تروح مع الراجل اللى تسبب فى الخبطة وتشوف الموضوع هيتكلف كأم عند اللى أرسلك عنده وتشوف عند وأحد تأنى من عن طريقك أنت وبعدين تأخد منه اللى هيدفعه وتشوف أنت بقى عأوز تصلح عند مين ..(صح ولأ غلط؟!!)
أرجو أن أكون قد أفدتك والحمد لله أنها جت على قد كده ..ptmnlo123per162

شـــــــــــقة مفــــــــــروشة للبيــــــــــع بــجــنـــــــــــــــوب
ســــــــــــــــــــــين اء

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــ

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
"خيركم للناس أنفعكم للناس"
صدق رسول الله

التعديل الأخير تم بواسطة ابو هيما ; 04-03-2010 الساعة 03:03 PM