العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > القيادة فن و ذوق

القيادة فن و ذوق كل ما يتعلق بفن قيادة السيارات

قديم 11-12-2011, 02:13 PM
SHERIF MARLBORO SHERIF MARLBORO غير متواجد حالياً
من انا؟: /طالب!/سائق
التخصص العملى: علوم الحاسب الالى و نظم المعلومات
هواياتي: الكمبيوتر التأمل حب الجمال

SHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عزيزى قائد السيارة - احترس انت فى مصر ما بعد الثورة

هههههههههههههه افيه ايه انتوا وقفتوا للشعب على الواحدة بس عاوز اقول حاجه 1- متحولش تكون مسالم فى الطريق بالذات مع الناس بتوع الاجرة و النقل!! و و حاول تكون بلطجى و صوتك عالى على بتاع التوكتك!.
و للأسف هرجع و أقول الحكاية من أولها خطأ
يعنى الطرق ممكن تدخل موسوعة جينيس للأخطاء و عدم تحقيق اهدافها
+التعديات على الطريق سريع او داخل البلد كده ده بيعمل ارتباك فى العربيات اللى ماشى ! بطريقة غير مباشرة لانها محتلة الرصيف و بالتالى الناس على رجليها نسيت الرصيف معمول ليه و لو انت ماشى على رجليك اتوماتك هتلاقى نفسك ممكن تمشى على الطريق بشكل طبيعى و هادى جدا! و علشان كده كل السواقين بييميلواناحية الشمال سواء بطىء او سريع.
اسلوب استخراج الرخصة اصلا يشجع على كل شىء غلط
كميات المركبات غير المرخصه زى التوكتوك و الترسيكلات ساعدت على انتقاء اغبى ناس فى البلد انها تركبها !
زيادة اعداد العربيات فى المناطق الكبيرة و تحديدا القاهرة الكبرى و الاسكندرية عامل زحمة و ده بيساعد على الأبداع فى التهرب من الزحمة و اللى فى اغلى الاحيان بيكون مخالف.
يعنى بصراحة المشكلة كبيرة و حلها محتاج حد يفكر فى مواضيع جديدة ! لانى احنا الحمدلله وصلنا لمرحلة بتقول انحا ضايعين ضايعين

الحلم
قديم 12-12-2011, 09:44 AM
ehabnbd ehabnbd غير متواجد حالياً
التخصص العملى: IT Support in Private bank

ehabnbd is a jewel in the roughehabnbd is a jewel in the roughehabnbd is a jewel in the roughehabnbd is a jewel in the rough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة SHERIF MARLBORO مشاهدة المشاركة

1- متحولش تكون مسالم فى الطريق بالذات مع الناس بتوع الاجرة و النقل!! و و حاول تكون بلطجى و صوتك عالى على بتاع التوكتك!.
يعنى الطرق ممكن تدخل موسوعة جينيس للأخطاء و عدم تحقيق اهدافها
اسلوب استخراج الرخصة اصلا يشجع على كل شىء غلط
كميات المركبات غير المرخصه زى التوكتوك و الترسيكلات ساعدت على انتقاء اغبى ناس فى البلد انها تركبها !
زيادة اعداد العربيات فى المناطق الكبيرة و تحديدا القاهرة الكبرى و الاسكندرية عامل زحمة و ده بيساعد على الأبداع فى التهرب من الزحمة و اللى فى اغلى الاحيان بيكون مخالف.
يعنى بصراحة المشكلة كبيرة و حلها محتاج حد يفكر فى مواضيع جديدة ! لانى احنا الحمدلله وصلنا لمرحلة بتقول انحا ضايعين ضايعين
لو عليت صوتى مع كل واحد يبقى مش همشي وهقعد اتخانق وازعق كل نص متر - الاحسن انك تكون بارد ولوح تلج وتعدي الليلة
الطرق بتاعتنا لا تصلح للكارو والحنطور ، طيب باى عقل مهما كان غبي اطير عليها بعربيتى !
افضل اسلوب مبدع للتهرب من الزحمة هو النظــــام هيخلى الكل يمشي فى اقل وقت مش انا بس اللى امشى واقفل السكة واتعطل واعطل الناس !
انا طلعت رخصة لصاحبى وهو فى الامارات مش هنا اصلا !!!!

حل المشكلة ببساطة حبة نظام وكل واحد يحس انه بنى آدم يحترم نفسه بس
قديم 28-01-2012, 12:59 PM
centon centon غير متواجد حالياً

centon is on a distinguished road

أنا لسه شارى عربية جديد
ومتعلم سواقه عليها وفعلا الناس محترمين قليلين اووى اووى
اكتر حاجة بضايقنى فعلا اللى ناس اللى ماشين
ماشى فى نص الشارع تديلو كلكس مش يعبرك يعنى ادوسو مثلا
اه بقى الموتسيكلات انا مسميها الأشباح فجاة كده تلاقى موتسيكل على يمينك او شمالك
او كسر عليك

ربنا يستر طريقك وطريقنا
قديم 28-01-2012, 01:34 PM
ahmed_rahem ahmed_rahem غير متواجد حالياً

ahmed_rahem is a glorious beacon of lightahmed_rahem is a glorious beacon of lightahmed_rahem is a glorious beacon of lightahmed_rahem is a glorious beacon of lightahmed_rahem is a glorious beacon of lightahmed_rahem is a glorious beacon of light

فى شارع الدقى قبل الكوبرى وماشى ورايا مينى باص (بتاع الجمعيات) وقاعد يزمر والشارع واقف وكمان عامل زى ميكون هيركب على عربيتى - بيدى بنزين مع دبرياج - قمت انا ناتش بالعربية ومبطلها ونزلت فتحت الكبوش شوية وقفلتة تانى ومشيت وهو معرفش يطلع منى لانة كان لازق فيا على الاخر. فى نفس اليوم فى شارع محى الدين ابوالعز ميكروباص الترمكو يطلع من على اليمين ويرد شمال لما يلاقى عربية واقفة بشكل متفز، جة يطلع من على يمينى قمت لازق فى الى قدامى لدرجة انى خبط فية بشويش - السرعة اقل من 5 كيلو - الراجل خد بالة انا بعمل اية وقد ومعملش حاجة، بعديها على طول الميكروباص كسر على الى ورايا ودخل وطلع من على يمينى وقفل على الى قدامى باغبى طريقة ممكن تشوفها فى حياتك.
السواقة فى مصر محتاجة علاج نفسى كبيــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ــر
قديم 28-01-2012, 02:57 PM
الصورة الرمزية esafegypt
esafegypt esafegypt غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان بدائي

esafegypt has much to be proud ofesafegypt has much to be proud ofesafegypt has much to be proud ofesafegypt has much to be proud ofesafegypt has much to be proud ofesafegypt has much to be proud ofesafegypt has much to be proud ofesafegypt has much to be proud ofesafegypt has much to be proud of

انا من الفيوم
1 جميع العربيات عملت فامية اسود غامق بعد الثورة بأسبوع طبعا التاكسى والمكروباص بردوا وكمان مرايات فى كل مكان فى العربية زى ما يكون كوافير
2- عدد كبير من التاكسيات والمكروباص ركب الكالاكس بتاع العربيات النقل اللى صوتة غبى ده وعالى جدا لما تسمعة تحس ان فى عربية نقل جايه وراك وتبص تلاقيه تاكسى
3- الشوارع بتمشى مع اتجاه التاكسى او المكروباص يعنى السواق هو اللى يحدد اتجاه الشارع
4- حوادث سرقة بالاكراه ابطالها سائقين تاكسى من غير نمر ولا رخص وكمان خطف اطفال
5- العربيات الاجره كلها زودت الاجره من نفسها والتاكسى بردوا المشوار اللى ب 5 ياخد 10 وهكذه
اى غلطة هو يعملها يبق عادى لكن اى غلطة انت تعملها يشتمك ويهزق اللى جابوك سواء اللى سايق راجل او ست
اول مره اشوف واحده ست سايقة عربية ملاكى وبتتشتم من سواق تاكسى كان بعد الثورة

اخيرا الناس دى لازم تمشى بالقانون ويتم اتخاذ كل الاجراءات معاها علشان يتهدوا شوية