العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA > Tiggo

قديم 14-01-2011, 02:44 AM
الصورة الرمزية kimocyc
kimocyc kimocyc غير متواجد حالياً

kimocyc has a reputation beyond reputekimocyc has a reputation beyond reputekimocyc has a reputation beyond reputekimocyc has a reputation beyond reputekimocyc has a reputation beyond reputekimocyc has a reputation beyond reputekimocyc has a reputation beyond reputekimocyc has a reputation beyond reputekimocyc has a reputation beyond reputekimocyc has a reputation beyond reputekimocyc has a reputation beyond repute
افتراضي أنا والتوكيل والزمن طويل

السلام عليكم ورحمة الله أعضاء المنتدى الكريم..

اليوم 13 - 1 - 2011 توجهت لعمل صيانة ال 9 شهور ما يعادل 15000 كم..
وكالمعتاد.. ايه الشكاوى ؟؟
وكنت من فترة 30-11-2010 في صيانة استثنائية لضبط الفرامل وعمل الرجلاش اللازم وسحب الهواء وبالتالي تزويد زيت الفرامل.. وطبعا الحساب يا باشا.. والباشا دفع زي الشاطر..

ما بين الفترتين السابقة واليوم الفرامل ولا حياة لمن تنادي.. فكبرت دماغي من استخدام السيارة - مش فاضي للتوكيل واستهباله - ومرحتش غير النهاردة وبرضوا اشتكيت من الفرامل تاني..

وكانت الفاتورة بخلاف صيانة ال 9 شهور نفس بنود الصيانة الاستثنائية.. وهي 12.72 (250 ملي زيت فرامل) و 22.33 (مصنعية اخد هواء من الفرامل) - مدفوعين قبل كده في الصيانة الاستثنائية والحال كما هو..

ولما جه وقت الحساب اليوم.. وببص في الفاتورة.. وعينك ما تشوف الا النور.. الجاعورة اتفتحت.. وشخط ونطر ، واسلوب استغفال واستهبال واللي ربنا قواني عليه بقا....

وطبعا من مهندس لمهندس لمهندس لغاية الراس الكبيرة م. طارق (المدير المسئول..) ومسميتش عليه برضوا.. وفي النهاية تم خصم المبالغ سالفة الذكر.. ودفعت 111 جنيه فقط بدلا من 162 جنيه..

الخلاصة: فعلا وحقيقي الناس دي من العين الحمرا بتكش وبتقلق .. يعني مقولتلك الدهبية يا باشمهندس محمد حمدي.. فعااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااالة.. (مقولة من ذهب) ههههههههههههه

وانصح كل عضو من ملاك السيارة.. متسكتش علي حقك..

والله المستعان
قديم 14-01-2011, 03:16 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أنا والتوكيل والزمن طويل

كلامك سليم طبعاً وينطبق على اغلب التوكيلات لازم تبقى عارف حقك وتطالب بيه
بس بينى وبينك فى اوقات الواحد بيكبر دماغة وبيبقى عايز يخلص ويمشى خاصة لو حاجة بسيطة وتتعمل بره

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 14-01-2011, 03:25 AM
الصورة الرمزية spider_amrdiab
spider_amrdiab spider_amrdiab غير متواجد حالياً
من انا؟: انا الذى نظر الاعمى الى ادبى
التخصص العملى: اخصائى تخاطب
هواياتي: قيادة السيارات

spider_amrdiab is a name known to allspider_amrdiab is a name known to allspider_amrdiab is a name known to allspider_amrdiab is a name known to allspider_amrdiab is a name known to allspider_amrdiab is a name known to all

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AboNoRa مشاهدة المشاركة

بس بينى وبينك فى اوقات الواحد بيكبر دماغة وبيبقى عايز يخلص ويمشى خاصة لو حاجة بسيطة وتتعمل بره
و الله الواحد كده كده بيصرف فلوسه فى حاجات تافه جداا
و حتى لو مصرفتش برده مش حش حتلاقى فلووس
فالواحد كده كده بيدفع و بيكبر دماغه

انا الذى نظر الاعمى الى ادبى و اسمعت كلماتى من به صمم ...فالخيل و الليل و البيداء تعرفنى و السيف و الرمح و القرطاس و القلم
قديم 14-01-2011, 11:23 AM
الصورة الرمزية mhamdy75
mhamdy75 mhamdy75 غير متواجد حالياً

mhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond repute

ياباشا فعلاّ مراكز الخدمة سيئة

بس برضو مش فى كل الأحوال

وطالما الواحد عارف حقه

مايسكتش أبداّ

مبروك عليك حل المشاكل

أستاذ كريم

صديقى العزيز

مهندس / محمد حمدى

https://www.facebook.com/timoncito
انا عضو فى جروب اسبرانزا للجميع

https://www.facebook.com/groups/Speranza4all/

قديم 14-01-2011, 11:25 AM
الصورة الرمزية mhamdy75
mhamdy75 mhamdy75 غير متواجد حالياً

mhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond repute

على فكرة ملحوظة

فى التيجو لاحظت إن التيل الخلفى

بيخلص قبل الأمامى

عكس كل العربيات اللى جبتها

ده مش عيب فيها

بس لمتابعة التيل أول بأول

وشكراّ

مهندس / محمد حمدى

https://www.facebook.com/timoncito
انا عضو فى جروب اسبرانزا للجميع

https://www.facebook.com/groups/Speranza4all/