العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى

Hyundai هيونداى Hyundai General Discussion Forum هيونداى من انجح الشركات الكورية وازاد نجاحها وانتشارها بعد ان ضمت اليها شركة كيا الكورية ايضاً من اهم موديلاتها ( اكسيل - فيرنا - اكسنت - ماتريكس - النترا - سوناتا - جينسيس )

قديم 15-09-2011, 10:24 AM
samirsaid1 samirsaid1 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: accountant

samirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant future
افتراضي رد: خبطة فى العتب

يعنى مافيش حد معين بيعملها

اى سمكرى يعنى بس يكون كويس

انا كنت فاهم ان فية مكان معين عندة جهز الشفط دة كنت هاروح لية يعملها وبعدين ابق اروح لسمكرى لو عندى خبطات خفيفة تانية فى الصاج وارشها كلها بالمرة

انت قصدك 100 جنية مصنعية رد الخبطة بس ولا ايه

وشكرا
قديم 15-09-2011, 10:43 AM

samirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant future

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_gamal777 مشاهدة المشاركة

بص يا سيدى الشفط عبارة عن عمود نحاس زى القلم الفرنساوى بيحط علية بودرة ونار يتلحم فى العتبة ثم يشد لبرة
ودى سهلة وانظف طريقة لرد العتبة احسن من فتح بطن العربية عشان يردالعتبة مش كدة والا اية
ولكن هى بعد ذللك بتحتاج دهان على اد ها
قصدك بيتلحم فيها وبيشد الصاج لبرة
انا متخيل انه جهاز بيركب على الخبطه وبطريقة ما زى شفط بالهوا مثلا حاجة زى كدة

بس الصاج ناشف جدا هايشدة بالنحاسة اللى زى القلم ازاى
قديم 18-09-2011, 02:47 AM
الصورة الرمزية HaMaDa-ToUBaR
HaMaDa-ToUBaR HaMaDa-ToUBaR غير متواجد حالياً
من انا؟: Egyptian man, like all young people seeking to elevate himself and gain more experience and friends
التخصص العملى: Currently the Faculty of Commerce, Mansoura University, but after like that God knows
هواياتي: Computers, networks and social relationships

HaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samirsaid1 مشاهدة المشاركة

يعنى مافيش حد معين بيعملها

اى سمكرى يعنى بس يكون كويس

انا كنت فاهم ان فية مكان معين عندة جهز الشفط دة كنت هاروح لية يعملها وبعدين ابق اروح لسمكرى لو عندى خبطات خفيفة تانية فى الصاج وارشها كلها بالمرة

انت قصدك 100 جنية مصنعية رد الخبطة بس ولا ايه

وشكرا
ياباشا حضرتك دة مش جهاز ومش عند حد معين ولا حاجة دى طريقة كدة هما عملوها وسموها الشفاط علشان يحلو المشكلة دى والسمكرى هو الى هيعملك كل حاجة
وال 100 جنية دى اجرة السمكرى بس وطبعا دى حاجة تقديرية ع حسب حجم الخبطة يعنى هتقل حاجة بسيطة او ترفع حاجة بسيطة

بالنسبة لو هترش هتجيب مثلا 1/8 كيلو بوهية انصحك بنوع انجليزى اسمة ic واياك تجيب سكينز مغشوش ووحش

الكيلو من النوع الى انا قولتلك علية دة بيعملة حوالى 320 وانت هتجيب ثمن يبقى مثلا 40 وهتجيب ثمن ورنيش 40 وخلاص كدة

HaMaDa-ToUB@R

01000902024

قديم 18-09-2011, 05:31 AM
mesho70 mesho70 غير متواجد حالياً
من انا؟: ابو احمد وشهد
التخصص العملى: مهندس مساحة

mesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond repute

-انت ساكن فين ؟
- لو قريب من امبابة او سهل توصل امام مبنى الرى على الكورنيش
- ممكن اوصفلك واحد ممتاز
- انا لسة من اسبوع عامل عندة شغل فى الفيرنا وكان فيها العتب من الناحيتين
- وتكلفتها بالرش من 200 الى 250 جنية ( للعتب من الناحيتين )
- وانا لى تجربة مع الفيرنا حديثة خبطة وان شاء الله اكتبها بالتفصيل
قديم 19-09-2011, 01:38 PM

شكرا ليكو

الخبطة جت فى العتبة من الخلف بعرض العتبة كلها وكان فيها دوران خفيف لمسافة من 30 الى 40 سم

للاسف دخلت لجوة مش قوى يعنى بس خدت مساحة كبيرة من عرض العتبة من 30 الى 40 سم والصاج ناشف

فهل هى ممكن ترع فعلا زى الاول لان فية صنايعية بيفتحو العتب

هى هيونداى اكسنت 2007