العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو لوجان Logan

رينو لوجان Logan The Dacia Logan is a car produced jointly by the French manufacturer Renault and its subsidiary Dacia of Romania. It is manufactured at Dacia's automobile plant in Mioveni, Romania, in Colombia, Brazil, Russia, Morocco, Iran, India and South Africa. It is also marketed as the Renault Logan, Nissan Aprio or Tondar 90 depending on the existing presence or positioning of the Renault brand.

قديم 28-03-2010, 10:27 PM
الصورة الرمزية خالداعزالناس
خالداعزالناس خالداعزالناس غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندس/ خالد
التخصص العملى: مهندس اتصالات
هواياتي: التنزه - السفر

خالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond repute
افتراضي رد: @ لا تقولى فيرنا و لانوس ولا افيو و اكسنت .. اللوجان فوق الجميع @

[quote=ringoo;156960]كويس ان انت افتكرت اللوجان احسن كنت حزعل اوى من اللى سماك عضو مميز
هيونداى نيو اكسنت ... سلملى على مراجيح مولد النبى
افيو ................... سلملى على ال rpm ورقصنى يا جدع
لانوس ............ ابقى سلملى المطبات
فيرنا ................. ههههههههههههههههههههههههه ههههههههههههههههههههههههه هههه بلاش دى بقى علشان دى انا حافظها
وحتسلم على ناس كتييير

/ تعقيبا على كلامك
هيونداى وشيفروليه
توكيلان لا غبار عليهما فى مصر بدون اى نقاش
انت ممكن حضرتك ياباشا
تعد السيارات اللى فى الشارع
هتلاقى
90% لصالح توكيل هيونداى وشيفروليه
والنسبه المتبقيه للماركات الاخرى
هذا ان دل اخى العزيز يدل على التالى :-
- توفر قطع غيار لن اقول رخيصه لكن هقول معقوله نسبيا اسعارها بالمقارنه بالماركات الاخرى
- اقل مصاريف تشغيل بالمقارنه بالماركات الاخرى
- تعديلات سنويه فى الموديلات المختلفه وتنوعها دلاله على الرغبه فى النمو والتألق عالميا (( سوف نرى مع مرور الوقت هيونداى عملت ايه ))

انظر الى المارد الكورى والذى يضم تحت جناحيه كيا وهيونداى هنلاقى تنوع الموديلات والاشكال والمحركات والاذواق لدرجه جنونيه تستفز وتنافس كبار المصنعين عالميا

انظر الى شيفروليه والتى تنتسب الى العملاق والمهيمن الامريكى جنرال موتورز هتلاقى انه يضم التالى
شيفروليه - دايو - كاديلاك - همر - ساترن - بويك - اولدز موبيل - اوبل - بونتياك

لكن رينو موديلات محدوده _ رينو لوجان الى الان لم نرى منها الجانب المظلم والذى يظهر مع مرور الوقت
لكن لانوس - اكسنت - فيرنا (((( خلاص الناس كلها عارفاها ))))

وشكرا لك على ذكر

احسن كنت حزعل اوى من اللى سماك عضو مميز

التعديل الأخير تم بواسطة خالداعزالناس ; 28-03-2010 الساعة 10:36 PM
قديم 28-03-2010, 10:34 PM
corsair
Guest

لوجن مين بس علي المسا انا اتخضيت من الموضوع وانا بفتح المنتدي هههههههههههههههه نكتة بليل ديه اللوجن يا جماعه لسه عامله 2500 كيلو احسن من النيواكسينت والفيرنا والانوس اللي واكلين الاسفلت من سنين حاجه بجد تضحك انا لما بشوف اللوجن ديه بحث انها عامله زي عربيات تكريم الانسان اللي مسواه الاخير
قديم 28-03-2010, 10:45 PM
mrdiver mrdiver غير متواجد حالياً

mrdiver will become famous soon enough

لوجن مين بس علي المسا انا اتخضيت من الموضوع وانا بفتح المنتدي هههههههههههههههه نكتة بليل ديه اللوجن يا جماعه لسه عامله 2500 كيلو احسن من النيواكسينت والفيرنا والانوس اللي واكلين الاسفلت من سنين حاجه بجد تضحك انا لما بشوف اللوجن ديه بحث انها عامله زي عربيات تكريم الانسان اللي مسواه الاخير

ههههههههههههههههه كورسير براحة على الراجل بس هو ميقصدش هو بس فرحان بعربيته ومش واخد باله بيتكلم على ايه اما بالنسبة للاخ رينجو فانا بس كنت عايزو اقوله حاجة رفيعه هو كمان ((انا نازل من اوكتافيا فوركاملة + مثبت سرعه2008 )) وبعتها لظروف اقتصاديه دغير انها قرفتنى بالاير ماااس والبتاع المربع دة اللى اسمه مش فاكره هو فان كنترول يعنى بتاع المراوح كان تمنه استعمال 700 جنيه غير تركيبه وكمان التكييف مش على اد كدة بس طبعا عربيا استيبول رهيييييييييييب وانا اكتر واحد فيكم ااكد الموضوع دة لانى بسافر من اليكس لشارم في الشهر اكتر من تالات مرات ذهاب واياب والطريق على فكرة استعراضي لمكانيات العربيا وقوتها بسراحة انا كنت مسميها الجاموسة دة غير انى لو سندت بيها على ميكرو باص او نص نقل هما اللى هيزعلوا انا حزنت عاليها لما نزلت منها بس الحمد لله انا معيا دلوقتى فيرنا وبقالها معايا سنة ونص وعمرها مدخلتنى لميكانيكى ولا عطلت بيا ولا كسرت بخاطرى وانا بشد مع الفيل ابو زلومة نفسه ((محدش يزعل جماعةانا بهزر)) بجد عربيا محترمة
قديم 28-03-2010, 10:54 PM
الصورة الرمزية moslem2
moslem2 moslem2 غير متواجد حالياً

moslem2 is a glorious beacon of lightmoslem2 is a glorious beacon of lightmoslem2 is a glorious beacon of lightmoslem2 is a glorious beacon of lightmoslem2 is a glorious beacon of light

فى ايه ياجماعه انتوا بتتخانقوا ومقطعين بعض ليه ؟؟الموضوع ابسط من كده

اى سيارة فى الدنيا ليها مميزات وعيوب والمميزات والعيوب دى نسبيه بتختلف من واحد

للتانى حسب استخدامه ايه للعربيه وهو بيتطلع لايه فى العربيه يعنى انا واحد من الناس كل الى يهمنى فى العربيه هو سهولة الصيانه وقلة الاعطال وتوافر قطع الغيار وارتفاع سعر اعادة البيع وانا كنت مأجر فيرنا سافرت بيها من المنصوره لاسكندريه وكانت كويسه يعنى حلوه على فلوسها بس طبعا مش هقارنها بعربيتى القديمه فورد فوكس مع انهم نفس الفئه 1600 سى سى صالون والنيو اكسينت عربيه ممتازه ومتقدمه مقارنة بالفيرنا هى اكسينت قديمه اصلا وبا لانوس الى هى اوبل قديمه بس الاتنين دول ثبتوا نجاحهم فى مصر كسيارات ناجحه واقتصاديه واللوجان صعب نحكم عليها دلوقتى بس وربنا يبارك فى عربية كل واحد وتبقى عنده احسن عربيه فى الدنيا

الترتيب

نيو اكسينت

فيرنا

لانوس

والافيو فاشله

اللوجان كويسه بس لسه بدرى للحكم عليها

مغترب مصراوى لبلده هاوى
قديم 28-03-2010, 10:57 PM
ringoo ringoo غير متواجد حالياً
من انا؟: عمرو
هواياتي: الرسم على الزجاج

ringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mrdiver مشاهدة المشاركة

اما بالنسبة لكلمة ازبل عربيا فديهكلة بتعبر عن اللى قايلها اسف مش هرد عليك اكتر من كدة في الكلمة ديه
يا راجل عيب اللى انت يتقوله دة ... عيب ... احنا مش صغيرين ... وانا مش واقف امامك علشان ارد على الاهانة
ويا سيدى ربنا يخليلك الفيرنا الجبارة دى وسيبنا فى حالنا مع اللوجان الغلبانة ... ومرة تانية اقسملك بالله ان انا قبل اللوجان كان معايا فيرنا
عايز حاجة تانى بعد ما حلفتلك باللى احسن منى ومنك ... وبلاش نتكلم عن الفيرنا علشان هى اصلا مش عربية اضيع وقتى فى الكلام عنها