العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو لوجان Logan

رينو لوجان Logan The Dacia Logan is a car produced jointly by the French manufacturer Renault and its subsidiary Dacia of Romania. It is manufactured at Dacia's automobile plant in Mioveni, Romania, in Colombia, Brazil, Russia, Morocco, Iran, India and South Africa. It is also marketed as the Renault Logan, Nissan Aprio or Tondar 90 depending on the existing presence or positioning of the Renault brand.

قديم 24-10-2012, 01:17 PM
ayman_kamal ayman_kamal غير متواجد حالياً

ayman_kamal has a spectacular aura aboutayman_kamal has a spectacular aura about
افتراضي رد: اللوجان و بنزين 80

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sherifabden مشاهدة المشاركة

بنزين 80 على عربية جديدة
دا مين يجيله قلب يعملها دي ؟؟؟
عادي ماهو الهيونداي ماتريكس الكوري (2006 - و طالع) موتورها كان يمشي ب 80 و في ناس في مصر بتحط 80 في الفيرنا و اللانوس بس انا ببوصلها ان اولا البنزين 80 في مصر مش نظيف و مش متصنع بذمة و بالتالي اللي حاتوفروه في البنزين حبة حبة حاترجع تصرفه كاش مرة واحدة قدام في تغير رشاشات و لا طرمبة بنزين و لا حساس ف على ايه اذا كان اللي بيقرا في المنتدى هنا و لا في منتديات تانية و لا ساعات بيسمعه من الناس عن واحد حط في عربيته بنزين 92 و لا 95 و بعد كده كعبلت منه و باظ كذا و كذا علشان كان بنزين مضروب و لا مخلوط و لا عليه مياه فا بنزين 92 ارحم بس ربنا يعمي عين الحكومة عنه و يبطله فكرالستينات و السبعينات ان العربية سلعة ترفيهية و بنزين 92 بتاع الاغنياء
قديم 24-10-2012, 02:26 PM
الصورة الرمزية mody112
mody112 mody112 غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد من عباد الله
هواياتي: قيادة السيارات -تجميع معلومات عن السيارات

mody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ayman_kamal مشاهدة المشاركة

عادي ماهو الهيونداي ماتريكس الكوري (2006 - و طالع) موتورها كان يمشي ب 80 و في ناس في مصر بتحط 80 في الفيرنا و اللانوس بس انا ببوصلها ان اولا البنزين 80 في مصر مش نظيف و مش متصنع بذمة و بالتالي اللي حاتوفروه في البنزين حبة حبة حاترجع تصرفه كاش مرة واحدة قدام في تغير رشاشات و لا طرمبة بنزين و لا حساس ف على ايه اذا كان اللي بيقرا في المنتدى هنا و لا في منتديات تانية و لا ساعات بيسمعه من الناس عن واحد حط في عربيته بنزين 92 و لا 95 و بعد كده كعبلت منه و باظ كذا و كذا علشان كان بنزين مضروب و لا مخلوط و لا عليه مياه فا بنزين 92 ارحم بس ربنا يعمي عين الحكومة عنه و يبطله فكرالستينات و السبعينات ان العربية سلعة ترفيهية و بنزين 92 بتاع الاغنياء
اهو هو ده الكلام . مش اى حد يقول اى كلام وخلاص . وواحد يقولى استخبى عشان كله قلب عليك . انا سؤالى كان واضح هل حد جرب ( يعنى لازم فعلا يكون جرب ) ومش ممكن لو حد جرب يلاقى العربيه بتمشى بيه عادى وياما عربيات كتير زيرو وبتمش ببنزين 80 عادى .
قديم 24-10-2012, 11:44 PM
a_a_3antar a_a_3antar غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندس كمبيوتر
التخصص العملى: مدير تنفيذي في مصنع قوالب
هواياتي: الجيمز و السواقه و السفر

a_a_3antar will become famous soon enougha_a_3antar will become famous soon enough

باشا توكل علي الله و حط 80 اشطه ولا فيه اي حاجه هو هيكركر معاك شويه وانت طالع و مش بيعمل اي حاجه في العربيه بس نصيحه ما تستخدموش في شهور الصيف الشديده بس لو استخدمته اشطه برده. بصراحه انا ما جربتوش في لوجان بس انا جربته في فيرنا 2010 و جربته في اوبل 2005 و جربته في 128 و في كل الحالات ماعملش معايا مشاكل خالص. هو لو انت سحب العربيه ما بيزعلكش حط 80 و ما تطلعش كابس بنزين جامد. ملحوظه: اللي بيقولك بنزين 80 مش نظيف دي مقوله مشهورة بس خاطئه. اللي بيصنع ال 80 هو اللي بيصنع الباقي و البنزينه واحده. هو الإختلاف في إنتظام الإحتراق كل ما زاد رقم الأوكتان زاد معدل انتظام الإحتراق و ده بيسبب انتظام في دوران عمود الكرنك و بيحسن معدل الإحتراق و حركه الأشواط علشان كده العربيه ما بتكركرش و سحبها بيبقي جامد. لو السحب ما يفرقش معاك اديها وربنا يسترها
قديم 25-10-2012, 12:19 AM
ايمن على حسن ايمن على حسن غير متواجد حالياً

ايمن على حسن will become famous soon enough

حرام عليك العربية جديدة عارف عين اية جديدة اي مقيل ثمنها عن 73000 جنية وانت تكلم في البنزين
قديم 29-10-2012, 11:11 AM
الصورة الرمزية mody112
mody112 mody112 غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد من عباد الله
هواياتي: قيادة السيارات -تجميع معلومات عن السيارات

mody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ايمن على حسن مشاهدة المشاركة

حرام عليك العربية جديدة عارف عين اية جديدة اي مقيل ثمنها عن 73000 جنية وانت تكلم في البنزين
طيب ماهى الفيرنا واللانوس بنفس تمنها وبتمشى عادى ببنزين 80 . ومش مهم التمن المهم البنزين ينفع ولا لا .