العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام > المنتدى التعليمى والمكتبة الفنية

المنتدى التعليمى والمكتبة الفنية كتب وشروحات ومقالات تعليمية عن كل فروع هندسة وميكانيكا السيارات

قديم 20-07-2013, 04:29 AM
الصورة الرمزية khaled_1993m
khaled_1993m khaled_1993m غير متواجد حالياً
من انا؟: DR. Khaled Hussein Isamil
التخصص العملى: طالب طب
هواياتي: السيارات

khaled_1993m has much to be proud ofkhaled_1993m has much to be proud ofkhaled_1993m has much to be proud ofkhaled_1993m has much to be proud ofkhaled_1993m has much to be proud ofkhaled_1993m has much to be proud ofkhaled_1993m has much to be proud ofkhaled_1993m has much to be proud ofkhaled_1993m has much to be proud of
افتراضي رد: يعني إيه جودة؟؟؟ تعالى نفكر مع بعض

انا رايي اني كلمة جودة دي كلمة عامة اوي و تشمل كل حاجة في حياتنا مش في العربيات بس لما نيجي نتكلم عن الجودة في العربية بقي يبقي لازم يتفرع منها حاجات كتيير اوي مثلا
1- جودة الخامات و دي بتشمل حاجان كتيير اوي
2- جودة التقفيل
3- الجودة في صناعات الموتور
و هكذا .....
- جودة الخامات دي هتحسها اول ما تركب العربية تلاقي الفرش جلده مثلا حلو و التابلوه شكله نضيف كده و تحسه ناعم مش محبب كده ( انا ماقهمش في الحاجات دي اوي بس ده اللي بحسه يعني ) و برده فرش الباب و عصاية الفتيس و كده
احنا بنحس بالحكاية دي اوي بعد مرور 3 سنين مثلا هتلاقي عصاية الفتيس اقشرت و .. و ... و...
- جودة التقفيل بقي انك تلاقي كل حاجة في مكانها صح مفيش حاجة بتتلخلخ :] او بتزيق مفيش مسمار مفكوك لو مثلا قعدت يومين تدور في عربية الماني بصفة عامة عن عييب تقفيل نادرا جدا جدا لما تلاقي حاجة و بتبقي حالات فردية لو لقييت
- الموتور بقي ده علي حسب الشركة و البلد و كده
بس كلمة اخيرة دايما الغالي تمنه فييييييييييييييه لانه هو اللي بيعييش و انا الحمد لله جربت الالماني و الصيني

شباب و قوة و غرور و فتنة و تسويف في التوبة حتي جاءت لحظات الوداع الاخيرة

قديم 20-07-2013, 05:04 AM
الصورة الرمزية hhhesham
hhhesham hhhesham غير متواجد حالياً
من انا؟: هشام
التخصص العملى: ضابط شرطه
هواياتي: اقفل العدادات

hhhesham has much to be proud ofhhhesham has much to be proud ofhhhesham has much to be proud ofhhhesham has much to be proud ofhhhesham has much to be proud ofhhhesham has much to be proud ofhhhesham has much to be proud ofhhhesham has much to be proud ofhhhesham has much to be proud ofhhhesham has much to be proud of

الجوده= التميز و بتحسها من نظرات الناس يعنى مثلا لو شوفت عربيه لاند روفر ايفوك حتتلوح و انت بتبص عليها ببساطه هى ديه الجوده بمفهوم عام

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 4 Beta

Hesham Samir
قديم 20-07-2013, 05:13 AM
الصورة الرمزية borio1704
borio1704 borio1704 غير متواجد حالياً
من انا؟: أعشق السيارات، أحب اليابانية، الكورية، ولا أفضل الأوروبية
التخصص العملى: استشاري نظم جودة
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

borio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khaled_1993m مشاهدة المشاركة

انا رايي اني كلمة جودة دي كلمة عامة اوي و تشمل كل حاجة في حياتنا مش في العربيات بس لما نيجي نتكلم عن الجودة في العربية بقي يبقي لازم يتفرع منها حاجات كتيير اوي مثلا
1- جودة الخامات و دي بتشمل حاجان كتيير اوي
2- جودة التقفيل
3- الجودة في صناعات الموتور
و هكذا .....
- جودة الخامات دي هتحسها اول ما تركب العربية تلاقي الفرش جلده مثلا حلو و التابلوه شكله نضيف كده و تحسه ناعم مش محبب كده ( انا ماقهمش في الحاجات دي اوي بس ده اللي بحسه يعني ) و برده فرش الباب و عصاية الفتيس و كده
احنا بنحس بالحكاية دي اوي بعد مرور 3 سنين مثلا هتلاقي عصاية الفتيس اقشرت و .. و ... و...
- جودة التقفيل بقي انك تلاقي كل حاجة في مكانها صح مفيش حاجة بتتلخلخ :] او بتزيق مفيش مسمار مفكوك لو مثلا قعدت يومين تدور في عربية الماني بصفة عامة عن عييب تقفيل نادرا جدا جدا لما تلاقي حاجة و بتبقي حالات فردية لو لقييت
- الموتور بقي ده علي حسب الشركة و البلد و كده
بس كلمة اخيرة دايما الغالي تمنه فييييييييييييييه لانه هو اللي بيعييش و انا الحمد لله جربت الالماني و الصيني

حضرتك قلت حاجة مهمة جدا

الغالي تمنه فيه.... يعني السعر يعبر عن الجودة

بس أنا مش معاك في الحتة دي.. لإن السعر مش معيار أبدا للجودة، وإلا كنا اعتبرنا العربيات الإيطالية من أفضل السيارات في الجودة...

لكن المعروف عن السيارات الإيطالية على مستوى العالم إن جودتها منخفضة بشكل عام (طبعا يستثنى منها السيارات السوبر رياضية زي الفيراري واللامبورجيني وما شابهها)

كده الموضوع وسع... حد عنده رأي تاني؟؟؟
قديم 20-07-2013, 05:25 AM
الصورة الرمزية borio1704
borio1704 borio1704 غير متواجد حالياً
من انا؟: أعشق السيارات، أحب اليابانية، الكورية، ولا أفضل الأوروبية
التخصص العملى: استشاري نظم جودة
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

borio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hhhesham مشاهدة المشاركة

الجوده= التميز و بتحسها من نظرات الناس يعنى مثلا لو شوفت عربيه لاند روفر ايفوك حتتلوح و انت بتبص عليها ببساطه هى ديه الجوده بمفهوم عام

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 4 Beta

التميز مهم طبعا

بس لو جبنا عربية زي الهيونداي فيلوستر (أول ما نزلت)... مش الناس كانت بتتلوح عليها بردو؟؟؟ أعتقد نها عربية مميزة بشكلها جدا

معلش... أنا مدوخكو شوية... بس احنا عايزين نوصل

أنا مع رأي الأستاذ khaled_1993m في إن المسألة عامة وتشمل حاجات كتير في الحياة

عايزين نحط القواعد العامة دي ونطبقها على العربيات

مين عايز يشارك تاني؟؟؟

...
قديم 20-07-2013, 05:41 AM
الصورة الرمزية khaled_1993m
khaled_1993m khaled_1993m غير متواجد حالياً
من انا؟: DR. Khaled Hussein Isamil
التخصص العملى: طالب طب
هواياتي: السيارات

khaled_1993m has much to be proud ofkhaled_1993m has much to be proud ofkhaled_1993m has much to be proud ofkhaled_1993m has much to be proud ofkhaled_1993m has much to be proud ofkhaled_1993m has much to be proud ofkhaled_1993m has much to be proud ofkhaled_1993m has much to be proud ofkhaled_1993m has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة borio1704 مشاهدة المشاركة

حضرتك قلت حاجة مهمة جدا

الغالي تمنه فيه.... يعني السعر يعبر عن الجودة

بس أنا مش معاك في الحتة دي.. لإن السعر مش معيار أبدا للجودة، وإلا كنا اعتبرنا العربيات الإيطالية من أفضل السيارات في الجودة...

لكن المعروف عن السيارات الإيطالية على مستوى العالم إن جودتها منخفضة بشكل عام (طبعا يستثنى منها السيارات السوبر رياضية زي الفيراري واللامبورجيني وما شابهها)

كده الموضوع وسع... حد عنده رأي تاني؟؟؟
انا مش فاهم يعني حدرتك تقصد ايه !!!
العربيات الايطالي زي ايه مثلا ؟؟
بصفة عامة بص علي اي عربية غالية و في الغالب هتلاقي الجودة عالية
الجودة بتمشي في علاقة طردية مع السعر ده اللي انا ملاحظه

شباب و قوة و غرور و فتنة و تسويف في التوبة حتي جاءت لحظات الوداع الاخيرة

الكلمات الدليلية
اعتمادية, جودة, رفاهية, سيارة