العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > السيارات التجارية > ميكروباص

ميكروباص عالم الميكروباص و عفاريت الأسفلت

قديم 23-05-2011, 01:41 PM
الصورة الرمزية mahmoudey
mahmoudey mahmoudey غير متواجد حالياً
من انا؟: محمود عادل
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: الرياضة

mahmoudey has much to be proud ofmahmoudey has much to be proud ofmahmoudey has much to be proud ofmahmoudey has much to be proud ofmahmoudey has much to be proud ofmahmoudey has much to be proud ofmahmoudey has much to be proud ofmahmoudey has much to be proud of
افتراضي رد: سوقييييييييييين المكرباصات

بجد موضوع حلو أوووووووى وجاى ع الجرح
الميكروباص ده فعلاً أكبر مشكلة فى مصر والله دايماً بقول البلد ديه مش هتنضف الا لما الميكروباص ده يختفى من حياتنا
والغريبة بقى ان الميكروباصات ديه مؤذية للى بيكبها واللى معاه عربية ومش بيركب ميكروباص يعنى مش سايبانا فى حالنا
يارب حالهم يتعدل لأما يلغوه بقى ونخلص
قديم 23-05-2011, 01:52 PM
الصورة الرمزية mar mar
mar mar mar mar غير متواجد حالياً

مشرفة العام و منتدى البنات
من انا؟: :)
التخصص العملى: سكرتيره تحرير اب تيم
هواياتي: الشعر والكتابه عموما

mar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoudey مشاهدة المشاركة

بجد موضوع حلو أوووووووى وجاى ع الجرح
الميكروباص ده فعلاً أكبر مشكلة فى مصر والله دايماً بقول البلد ديه مش هتنضف الا لما الميكروباص ده يختفى من حياتنا
والغريبة بقى ان الميكروباصات ديه مؤذية للى بيكبها واللى معاه عربية ومش بيركب ميكروباص يعنى مش سايبانا فى حالنا
يارب حالهم يتعدل لأما يلغوه بقى ونخلص
لا انا مش مع انهم يلغوها يعني صعب اوي تتلغي هو ممكن بس يتطورها شويا

انا صوتي لخالد علي
http://www.youtube.com/watch?v=cPMgY...&feature=share
قديم 23-05-2011, 01:58 PM
الصورة الرمزية Mohamed Elhasafy
Mohamed Elhasafy Mohamed Elhasafy غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد الحصافى
التخصص العملى: إدارة المبيعات

Mohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond repute

أساسى لو جنب السواق واحد صاحبه (بيعملوا إصطباحة) أو البنت أياها (اللى عايز يبين لها إنه دون ريكاردو فى الإتيكيت بالرغم إنه متجوز و عنده أربع عيال) ... تيجى حضرتك تفتح الباب علشان تقعد ... يرفع كف إيده فى وشك: خلاص هنا يا باشمهندس و بناء عليه تتفضل حضرتك لركوب الصالون الفاخر:إما تقعد على الكنبة الأخيرة و ركبك تخبط فى دقنك أو ربنا يكرمك و تكون العربية تويوتا و تقعد على الكرسى القلاب أبو ضهر مكسور و تقعد محنى الضهر علشان متريحش على ركب الحاج اللى وراك أو علشان حسناء الدويقة اللى راكبة وراك ما تفهمكش غلط

Mohamed Elhasafy
Abo Farida
قديم 23-05-2011, 01:59 PM
الصورة الرمزية mahmoudey
mahmoudey mahmoudey غير متواجد حالياً
من انا؟: محمود عادل
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: الرياضة

mahmoudey has much to be proud ofmahmoudey has much to be proud ofmahmoudey has much to be proud ofmahmoudey has much to be proud ofmahmoudey has much to be proud ofmahmoudey has much to be proud ofmahmoudey has much to be proud ofmahmoudey has much to be proud of

لا انا أقصد يلغوها بس يعملوا بديل ليها (حاجة حكومية مثلاً - مترو الانفاق ينتشر اكتر)
اما موضوع تعديلها ده انا ليا رأى فيه - الموضوع مش تعديل الموضوع ان لازم يبقى فيه رقابة من حديد عليهم سواء عند الفحص الفنى فى المرور او لجان الامن والمتانة وكمان موضوع شرب السجاير ولازم برده يبقى فيه دوريات متحركة تراقب تصرفاتهم المختلة

لان بصراحة انا مشفتش حد بيتحكم فى الناس أكتر من سواقين الميكروباص فى مصر والله لو ركبته بحس ان انا صعبان عليا نفسى (من كمية القهر والتحكم بتاعهم فى الركاب) وصعبان عليا الناس الغلابة اللى مجبرة تركبه
قديم 23-05-2011, 02:09 PM
الصورة الرمزية Mohamed Elhasafy
Mohamed Elhasafy Mohamed Elhasafy غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد الحصافى
التخصص العملى: إدارة المبيعات

Mohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond repute

حاجة بتحصل فى إسكندرية بس
لو راكب من نص الطريق و نازل قريب و الباشا السواق (بيحمل) طوالى حتى لو قبل أخر الخط بمحطتين(غالباً بيعمل كده ساعة الذروة) ... تيجى حضرتك تدفع بحق الله (75 قرش مثلاً) تلاقى السواق بقه بقى فى قفاه و يقولك: الأجرة جنى و ربع أفندى ... تقوله ما هو ... يقاطعك قائلاً: جنى و ربع أفندى ... و كإنه ما يعرفش غير الكلمة دى (جنى و ربع أفندى)
تقوم حضرتك إما تدفع ال(جنى و ربع أفندى) أو تقوله طب رجع الأجرة و لما تجيلك تقوله على جنب و تنزل و تقوله ما بركبهاش بجنيه و ربع و تحرق دمه و مش حيقدر يتكلم كتير لإنه ساعة ضهرية و إسطول وراه بيكلكسله و الضابط جاى يشوف إيه سبب الزحمة ... فيسيبك و يمشى و هو بيحسبن على ركاب أخر زمن اللى ما يعرفوش ربنا و بيقبلوا يركبوا حرام

Mohamed Elhasafy
Abo Farida