العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو لوجان Logan

رينو لوجان Logan The Dacia Logan is a car produced jointly by the French manufacturer Renault and its subsidiary Dacia of Romania. It is manufactured at Dacia's automobile plant in Mioveni, Romania, in Colombia, Brazil, Russia, Morocco, Iran, India and South Africa. It is also marketed as the Renault Logan, Nissan Aprio or Tondar 90 depending on the existing presence or positioning of the Renault brand.

قديم 26-04-2012, 09:01 PM
mohamedsalahelden mohamedsalahelden غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مشرف بيع بشركه ادويه
هواياتي: قياده السيارات

mohamedsalahelden has much to be proud ofmohamedsalahelden has much to be proud ofmohamedsalahelden has much to be proud ofmohamedsalahelden has much to be proud ofmohamedsalahelden has much to be proud ofmohamedsalahelden has much to be proud ofmohamedsalahelden has much to be proud ofmohamedsalahelden has much to be proud of
افتراضي رد: نظره اولى على عيوب اللوجان الاوتوماتيك

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafa.ghobara مشاهدة المشاركة

الاخ محمد على فكره انا مكنتش مسجل فى المنتدى كنت بتابع الاخبار بس لما قريت كلامك عن اللوجان حبيت اقول كلمه حق : العربيه عندى بقالها شهرين مفيهاش نتشه فى الفتيس الصوت الموتور مش عالى التكييف كان جاى شحنه زياده واتظبط فى التوكيل وبقى ممتاز وعيوب العربيه اللى انا شايفها هيا كالتالى:
1- العفشه ناشفه او الكاوتش سيئ فى حاجه مش مظبوطه
2- خامات التابلوه سيئ جدا وكذلك الاوكر الابواب الداخليه والخارجيه
3 - تقفيل فرش الكراسى غير محترم
4 - صوت هوا داخل السياره مع السرعات العاليه
المميزات :
1- السياره مرتفعه عن الارض
2- ثبات نسبى معقول تبعا لحاله الاسفلت انا جبت بيها 180 وكنت ماسك الدركسيون بايد وبصور بالتانيه
3- استهلاك البنزين مش قليل ومش مرتفع
4-دهان الاكصدمات والاكر البلاستيك ضعيف للغايه.
واخيرا العربيه طبعا لاتقارن بالنيسان و الاوبترا والانترا بس ممكن نقارنها باللانوس والفيرنا
وتقييمى للعربيه 7.5 من 10 طبعا والعربيه بالنسبه لسعرها وباكد على بالنسبه لسعره
وعلى فكره انا معايا ماتريكس وكان معايا اوبل فيكترا ومازدا 6 وهيونداى توسان وركبت كرولا وميتسوبيشى لانسر سوبر اكشن
انا بشكرك جدا جدا على اشتراكك فى المنتدى الاول وثانيا التفاعل معى واقدرك تماما بمشاركتك معى وده شرف لى والله بس ممكن اسال حضرتك انت عامل كام كيلو بالعربيه
قديم 26-04-2012, 09:17 PM
الصورة الرمزية حسام البورسعيدى
حسام البورسعيدى حسام البورسعيدى غير متواجد حالياً
من انا؟: م.حسام راشد
التخصص العملى: civil engineer
هواياتي: خبير فى قيادة وميكانيكا السيارات / التجارة

حسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة pharm45 مشاهدة المشاركة

بس لو جيت قارنت مدى تسارع المانيوال والاوتو تقريبا الاوتو تكسب

اسمحلى يا باشا ليا تعليق على الجمله دى ...

تسارع المانيوال دائما اسرع من الاتوماتيك (العادى) ...

وده لان الاتوماتيك بيكون 4 سرعات والمانيوال 5 .. وكمان لأن نقل الحركه فى الاتوماتيك بيكون عن طريق ضغط الزيت (هيدروليك) وده بيكون فيه فقد بسيط فى طاقة الحركه ..بعكس نقل الحركة الميكانيكى (مجموعة الدبرياج) ..

بس المانيوال محتاج سواق محترف علشان يعرف ينقل فى الوقت المناسب وبطريقة سريعة علشان يقدر يحقق اقصى تسارع ....

رحـــمـــــــــــة الله عـــلــــــيـــــــك يا حــبـيـبـنــــــــا

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ

قديم 26-04-2012, 09:26 PM
mostafa.ghobara mostafa.ghobara غير متواجد حالياً

mostafa.ghobara will become famous soon enough

انا عامل بالظبط 5500 كيلو بالعربيه وبعدين انا شفت ان حضرتك من اسكندريه ممكن نتقابل ونشوف اداء العربيتين بالنسبه لبعض
قديم 26-04-2012, 10:15 PM

mohamedsalahelden has much to be proud ofmohamedsalahelden has much to be proud ofmohamedsalahelden has much to be proud ofmohamedsalahelden has much to be proud ofmohamedsalahelden has much to be proud ofmohamedsalahelden has much to be proud ofmohamedsalahelden has much to be proud ofmohamedsalahelden has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafa.ghobara مشاهدة المشاركة

انا عامل بالظبط 5500 كيلو بالعربيه وبعدين انا شفت ان حضرتك من اسكندريه ممكن نتقابل ونشوف اداء العربيتين بالنسبه لبعض
ممكن يكون اداء العربيه بيتحسن بعد 5000 كيلو طيب كنت حاسس بالنتشه دى فى اول ما استلمت العربيه وبدأت فى الاختفاء بمرور الكيلوات ولا حضرتك مكنش عندك نتشه نهائى فى العربيه
قديم 26-04-2012, 10:17 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسام البورسعيدى مشاهدة المشاركة

اسمحلى يا باشا ليا تعليق على الجمله دى ...

تسارع المانيوال دائما اسرع من الاتوماتيك (العادى) ...

وده لان الاتوماتيك بيكون 4 سرعات والمانيوال 5 .. وكمان لأن نقل الحركه فى الاتوماتيك بيكون عن طريق ضغط الزيت (هيدروليك) وده بيكون فيه فقد بسيط فى طاقة الحركه ..بعكس نقل الحركة الميكانيكى (مجموعة الدبرياج) ..

بس المانيوال محتاج سواق محترف علشان يعرف ينقل فى الوقت المناسب وبطريقة سريعة علشان يقدر يحقق اقصى تسارع ....
كلام سليم