العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > موضوعات متميزة

موضوعات متميزة لا يسمح للأعضاء بنشر موضوعات بهذا القسم

قديم 10-08-2010, 10:08 AM
الصورة الرمزية بدر بسيونى
بدر بسيونى بدر بسيونى غير متواجد حالياً

مشرف الكورى
من انا؟: مصرى
التخصص العملى: كيميائى
هواياتي: السيارات

بدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond repute
افتراضي رد: لأول مرة فى مصر : خليها تصدى وموديلها يعدى .. حملة تخفيض اسعار السيارات

الفكرة حلوة لا جدال بس ياريت ناخد بالنا ان كل سعودى عنده بدل العربية 5 فلو اجل شراء عربية مش حيتبهدل فى المواصلات واهم نقطة حد يفتكر ان الحكومة حتضعف ولا تنخ مااعتقدش
قديم 10-08-2010, 12:40 PM
محمد اللبيدى محمد اللبيدى غير متواجد حالياً

محمد اللبيدى is on a distinguished road
افتراضي رد: لأول مرة فى مصر : خليها تصدى وموديلها يعدى .. حملة تخفيض اسعار السيارات

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
كل عام و انتم بخير
فى الحقيقة ده موضوع ايجابى و ممتاز يا أستاذ عبدالله و كمان جاى فى وقته علشان احنا دخلين على رمضان و السوق بيكون نايم .
بس كان لي استفسار هل الكلام ده ينطبق على المستعمل و الف شكر ليك على مجهودك
قديم 10-08-2010, 12:47 PM
عبدالله منصور عبدالله منصور غير متواجد حالياً

عبدالله منصور is a splendid one to beholdعبدالله منصور is a splendid one to beholdعبدالله منصور is a splendid one to beholdعبدالله منصور is a splendid one to beholdعبدالله منصور is a splendid one to beholdعبدالله منصور is a splendid one to beholdعبدالله منصور is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أسد الله مشاهدة المشاركة

وأنا معكم يا شباب

أنا بعيش بالغردقة ومستعد أساهم وأنشر الحملة هنا وأطبع 1000 مش 100 بس

يا ريت نشد حيلنا في حاجة عشان هو ده الطريق للمطالبة بأصل كل الحقوق

الحرية

ع البركة اللى ربنا يقدرك عليه اعمله وياشباب اللى ميقدرش يطلع 10 او 5 جنيه يصور الورقة كام نسخة كفاية يفرجها لكل اصحابه ويقولهم على كل اللى فيها وكل الى بيفكر يشترى عربية يقولوا الكلام دا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو جودة مشاهدة المشاركة

وانا كمان معاكم يا رجاله والله الموفق والمستعان
ع البركة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Meemo The Beast مشاهدة المشاركة

استاذ عبدالله أحب أشكرك على تفكيرك المنطقي و روحك المتحضرة التي قد لا يتمتع بها الكثير من أبناء هذا الوطن على أعلى مستوياتهم.
و الحق أن أصواتنا قد بحت خلال السنوات الماضية منادين و مساندين لتلك الحملة منذ ان بدأت في السعودية و قد اشتركت في الكثير من المواضيع المتعلقة بخليها تصدي سواء على هذا المنتدى الكريم أو على منديات أخرى للسيارات و لكن مفيش فايدة و يؤسفني أن اقولها و السبب إحنا و ليس التجار "لعنة الله عليهم"و لا الجمارك "الله يحرقها"
القضية يا أستاذ عبدالله تتعلق بثقافتنا المتدنية فنحن نمتلك ثقافة الفشخرة على بعضنا بعضا و يبقى الواحد منا مش لاقي ياكل و تجده يتفشخر انه اشترى السلعة الفلانية أغلى من سعرها الحقيقي , و هنا نعطي الفرصة للتجار ينهشوا فينا طالما بيبيع و فيه حمير بتشتري ايه اللي حيوقفه عن الطمع و ارتفاع السعر
يا سيدي نحن نمتلك قوة جمعية تستطيع تجويع كل تاجر طماع ليست السيارات فحسب و لكن كل السلع , لو امتنع المتفشخرون عن الشراء فترة بسيطة و ووفروا فلوسهم لشراء طقم غيارات داخلية بدلا من المقطع اللي لابسينه لقتلنا التجار الطامعين و أجبرناهم على البيع بما يرضي الله و لكن كما ذكرت لحضرتك من قيل ثقافتنا متدنية و لا نمتلك من السلوك الجمعي ما يمكننا من الوقوف أمام الجشع و الإستغلال و صدقني هذا ينطبق على كل السلع - الكمالية منها على الأقل.
و اسف على الإطالة
اولاًَ اشكرك على اشادتك بيا
ثانياً اشكرك لحسن اسلوبك فى الحوار
ثالثاً احنا فعلاً بنعمل كدا فى بعض وبنفتخر بحجات كتير فاضية ملهاش اى لزمة والتجار بالفعل يعنى الله المستعان

طبعاً عندنا فى المحلة زى اى مدينة متقسمة احياء الكلام دا حقيقى بالفعل :

واحد عنده محلين , واحد فى حى متوسط اسمه ......1
والتانى فى حى فاخر شوية نفس الاسم بس 2

ممكن تشترى حاجة فى المحل 1 بسعر 50 جنيه
وتشتريها هيا بالظبط من المحل 2 ب 95 جنيه !! او 90 جنيه !!

دى بردو حجات مش سهلة

ياريت نحافظ على نفسنا كشباب من بلد واحدة ونعرف ان البلد اللى جاى فيها مش عارفين هيودينا على فين

شوفوا احنا كنا جايبين ياميش رمضان السنة الى قبل اللى فاتت بكام والى فاتت بكام وجايبينو السنة دى بكام وانتوا تعرفوا البلد رايحة فين

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Meemo The Beast مشاهدة المشاركة

عزيزي ديفيل بلود
أحييك على غيرتك على مصر و لكن المشكلة أن المعطيات الحالية قد أفقدت الكثير من الشباب ولائهم لهذا الوطن و هو أمر طبيعي ما هو ما شفش خيرها لأننا نمر حاليا بأيام أسوأ من أيام الإحتلال فطبقة التجار و لاعبي الكرة و الرقاصون و القوادون فقط هم الذين يشعرون بالخير اما نحن جميعا فليس لنا إلا الغلاء و مضايقات المصالح الحكومية المتعفنة و البيئة الملوثة
و الكثير من الشباب لم يمر بفترات حاسمة من تاريخ مصر العظيم مثل أكتوبر 73 مثلا مما أدى بهم الى الإحساس بأنهم في بلاد بلا هوية (من وجهة نظرهم طبعا) و هو شعور عام حاليا بين الكثير من الشبان و خاصة في ظل نهش التجار لكل شئ بل ووصولهم الى مراكز اتخاذ القرار و اتيانهم بما يخدم مصالحهم فقط
شكراً لردك واتمنى عدم الردود الجانبية ويكون اهتمامنا الاول والاخير بحملة الموضوع

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بدر بسيونى مشاهدة المشاركة

الفكرة حلوة لا جدال بس ياريت ناخد بالنا ان كل سعودى عنده بدل العربية 5 فلو اجل شراء عربية مش حيتبهدل فى المواصلات واهم نقطة حد يفتكر ان الحكومة حتضعف ولا تنخ مااعتقدش
ماهما مكنش عندهم ال 5 عربيات دول فى الاول على فكرة

لاكن لما الاسعار نزلت شوية معملش زينا وقال حلو دى نزلت مثلاً الف ولا الفين جنيه ,, يلا روح اشترى

لالالا كانوا اذكية جداً بالفعل والحملة اتخطط لها بطريقة ممتازة وكان فى تواصل بينهم على مواقع الانترنت والمنتديات المختلفة وكان كل كلامهم واحد

العربيات نزلت عشرات الالاف هناك

وبالتالى قدر يجيب له واحدة ولزوجته واحدة ولإبنه كمان لو عاوز ايه المشكلة؟
دلوقتى انا راجل مثلاً هحط 100 ألف ريال فى عربية ,, العربية نفسها بقت 99 ألف , مرحش اشترها

طيب ب 95 ألف بردو ولا عبروا ,, التجار 90 ألف ومش هنزل ريال واحد ومش عاجبكم متشتروش

الحملة فى السعودية ردت على التجار : اه مش عاجبنا ومش هنشترى كدا بقى فى ضغط على الجمارك كمان

العملية ريحت من مجاميعه ,, نزلت الاسعار بعشرات الالاف

اهم حاجة الناس المستعجلة

ودى فلوسك فى البنك ياعم ومتفكرش فى عربيات خالص الا بعد كام شهر وشوف النتيجة

صدقونى الموضوع بإذن الله هينجح ومع ازدحام اول 10 ايام فى رمضان بالمساجد اتوعد فى خلال 24 ساعة من ردى دا اكون جهزت اول نموذج جاهز للطباعة واعرضوا هنا لو عجب 2 فقط نتوكل على الله ونبدء بالطباعة واهم حاجة يكون كلام الحملة واحد والورق اللى بيتوزع واحد

لو معجبش نسمع اقتراحات بشأن الورق ومفيش مشكلة خالص المنتدى مش هيطير واحنا مع بعض

ودا اسمى فى الفيس بوك للى عاوز يبعتلى اضافة ويكون فى تواصل بينا

Abdallh Mohamed Mansour

ايميل :
support@asfeer.com

تليفون :

0100993599
قديم 10-08-2010, 12:51 PM
عبدالله منصور عبدالله منصور غير متواجد حالياً

عبدالله منصور is a splendid one to beholdعبدالله منصور is a splendid one to beholdعبدالله منصور is a splendid one to beholdعبدالله منصور is a splendid one to beholdعبدالله منصور is a splendid one to beholdعبدالله منصور is a splendid one to beholdعبدالله منصور is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد اللبيدى مشاهدة المشاركة

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
كل عام و انتم بخير
فى الحقيقة ده موضوع ايجابى و ممتاز يا أستاذ عبدالله و كمان جاى فى وقته علشان احنا دخلين على رمضان و السوق بيكون نايم .
بس كان لي استفسار هل الكلام ده ينطبق على المستعمل و الف شكر ليك على مجهودك
الأهم الجديد

والمستعمل لازم ينزل هو كمان ,, فى ناس متقدرش تجيب غير مستعمل لازم نعمل حسابهم وانا واحد منهم واكيد غيرى كتير منهم

وبكرة سعر الجديد يبقى زى سعر المستعمل

اللى مش مصدقنى ياجماعة يضيف احد خوانا وحبايبنا السعوديين ويسأله اسعار السيارات الجديدة والمستعملة والماركات والحجات دى

الاوبل عندهم ب 16 ألف ,, مش فكترا ولا استرال لاحاجة عالية اوى ونضيفة جداً ياجماعة

تخيل اوبل ب 16 الف

شدوا حيلكوا باس وانا عن نفسى والله هبدء النهاردة بإذن الله بتجهيز المنشور الأول للحملة
قديم 10-08-2010, 01:50 PM
mahmfakl_2000 mahmfakl_2000 غير متواجد حالياً

mahmfakl_2000 is on a distinguished road

ياريت
هذا موضوع جمبل جدا
وياربت تكون على كل شئ يرفعو سعره
كل شئ
مش السيارات بس

ولاكن دى ثقافه شعب الحاجه اللى تغلا يجرو عليها واحب ان افكركم بموضوع حديد التسليح
ولا نسيتم
والله انا اعرف ناس اشترت الحديد بسعر 8000جنيه ولسه مرمى فى الشارع لحد دلوقتى