العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات > ريفيوهات

ريفيوهات ساحة لعقد المقارنات وكذلك مراجعة رفيوهات (تقارير) السيارات واختبارات التصادم

قديم 21-07-2009, 03:13 AM
wawoo wawoo غير متواجد حالياً

wawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond repute
افتراضي رد: حمى الكيا سيراتو الجديدة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sam ram مشاهدة المشاركة

لكن ده مش معناه ان العربيات هي الاوروبي والباقي سحابه سودا بتلوث الجو وتاكل بنزين وتدمر صحتنا !!!
وارجو عدم تحميل كلام حازم باشا اكتر من معناه
انا متفق مع حازم فى ما يقولة و بأضيفة تكملة من عندى فيما يخص رايى الشخصى ...!!

و فى رايك اية اسباب السحابة السوداء اللى طلت على مصر دى فى الاسنين الاخير, اكيد من اهم اسببها ان مصر لا تراعى اشتراطات بيئية مناسبة للسيارت المصدرة لمصر , وتكون النتيجة انتشار سيارات لا تراعى اى عاومل بيئة و رفضت فى الاسواق الاوروبية و تصدر للدول المختلة فيها المعايير مثل مصر "امال السيارت الصينية دى كلها حتتباع فين فى اوروبا مثلا " ,

معاير اختيار السيارة عندنا مختلة فى الاساس .لو كان المصريين بيختارو سيارتهم بناء على معاير اقتصادية و بيئية حقيقية , مكنتس حتشوف السيارت العجيبة دى تنتشر فى السوق المصر بالمنظر دة و مكنتش حتشوف تلوث بالمنظر دة .

, انا بحاول اعملك مقارنة مع دول الاوروبية المتقدمة لانها اكتر الدول اهتمام بالبيئة و بصحة الناس و حتى السيارت الكورية التى تصدر لهذة الدول بتكون خاضعة لمعاير بيئية مشدد , عشان كدة مش حتلقى عربية زى السيراتو تصدر لاوروبا مثلا , و عندك سيارة كورية زى الشيفورلية كروز تم تغير الموتور الذى يصدر لاوروبا بموتور اخر لا يراعى اى اشتراطات ببيئة .و هكذا فى معظم السيارات الكورية والماليزية و بعض اليابانية و الاورورية ايضا و طبعا الصينية .

الحلقة كلها مرطبتة ببعض , سوق مصرى او خليجى يهتم بالمظاهر " نقدملهم عربيات باحجام كبيرة و كماليات ملهاش لازمة لزوم الشياكة ,و مش مهم استهلاك الوقود ,دى ناس عندها الوقود ببلاش "فى مصر و ا لخليج" مش مهم الانبعثات الملوثة , " دى حكومات لا تهمت بصحة اى مواطنين و عندهم سحب ملوثة فى عدة اشهر " .
قديم 21-07-2009, 11:54 AM
sam ram sam ram غير متواجد حالياً

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute

على فكره انا مش معترض على كلامك ...
لكن اللي أنا مستغرب له إن حضرتك ابتديت الكلام بإستفسار عن سبب الاقبال على السيراتو .. و وصلت في الاخر الي عوامل تلوث البيئه و تهاون اشتراطات و معايير البيئه في دول العالم التالت ... و طبعا في النص كان الكلام عن احترام الاوروبي للمعايير و الانبعاثات و تهاون الاسيوي ...
انا مش معترض ... لكن مش قادر استسيغ طعم طبق المكرونه بالملوخيه .... ptmnlo123per16
مش قادر افهم إيه علاقه السيراتو بالسحابه السودا !!!!! ptmnlo123per156ptmnlo123p er1133

مش عارف اتكلم معاك في اي جزئيه لأن كله دخل في بعضه ... ptmnlo123per129
عموما أنا حقول اللي عندي و أمري لله ..
اولا :-
موضوع ان الناس بتقبل على السيراتو أكتر من أي عربيه تانيه اليومين دول ... فلأننا بنتكلم عن عربيه في شريحه سعريه عليها اقبال كبير من الناس اليومين دول... من 100 ل 120 الف
كون إن الناس بتجيبها و تسيب عربيه زي السيتي مثلا لأن السيتي أول ما نزلت كانت ب 128 الف و كان سعرها مبالغ فيه ... و دلوقتي سعرها نزل بعد ما فقدت زهوتها خلاص ..
ده غير إن ناس كتير حتشوف إن الفرق بين السيتي و السيراتو مش كبير زي ما حضرتك شايفه
السيتي هوندا صحيح .. لكن تايلاندي و ملهاش وجود من اساسه على الموقع الرسمي لهوندا !!
وزي ما حصل مع الالنترا حيحصل مع السيراتو ... سنتين و ينزل موديل جديد جووكر يلم السوق ..

اما فرق السعر بينها و بين الكورولا و الشارك و الاسترا ... فالي يقدر يزود بضعه الاف علشان يجيبهم ممكن يزود بضعه الاف كمان و يجيب برافو و لا ليون او كام الف كمان و يجيب جولف ... او كام الف كمان و يجيب ..... مرسيدس !!
ثانيا :-
انا متفق معاك تماما عن غياب المواصفات المصريه و اللي عايز يجيب تلاجه و يركب لها موتور طلمبه كوبوتا محدش حيقوله بم ...
إحنا للأسف بنقدر العربيه بشكلها و حجمها قبل محتواها ... و كماليات العربيه عندنا من سنتر و ازاز كهربا و خلافه اهم 100 مره من انظمه الامان
وده موضوع كنت عملته علشان أعرف رأي الناس في النقطه دي ..
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=4039

وحعيد عليك نفس السؤال تاني ... قولي النهارده على عربيه اوروبي بمواصفات اوروبيه بسعر اقل من 100 الف ...
(غير العربيات المصممه و مصنعه للعالم التالت زي السيينا و اللينيا و الباراتي و ....)
طيب حقولها بطريقه تانيه ... ايه سبب اقبال الناس على الاوكتافيا و الجيتا و بعدهم عن عربيه زي الفولفو مثلا
او الاقبال على الشارك و الكورولا والسيفيك و بعدهم عن الليون و البرافو ... مع إن شنطه أي عربيه هاتشباك من دول أكبر من شنطه السيفيك ptmnlo123per118

السييد تعتبر الهاتشباك للسيراتو .. لكن المواصفات الاوروبيه تختلف عن مصر ...
وكون ان السييد تصدر لاوروبا و السيراتو لأ ... فهو نفس سبب ان السيراتو عندنا والسييد لأ .. الاوروبي بيفضلو الهاتشباك و احنا بنفضل السيدان ...
ومعتقدش حيكون صعب على كيا زي ما عملت السييد بمواصفات اوروربيه تعمل السيراتو !!

الفرق الجوهري من وجهه نظري إن الاوروبي غالبا بتكون مواصفاته شبه موحده ... على الاقل في الاساسيات و المكونات ...
لكن للأسف الاسيوي مواصفاته مطاطه ... هات نفس العربيه من اليابان و الخليج و مصر ... و حتطلع اختلافات بين التلاته اكتر من ال 10 اختلافات بتوع مجله ميكي جيب ptmnlo123per1147

أنا متفق تماما مع رأي حازم ... لكن حتكلم معاك بصراحه ...
مع إن حازم أكتر واحد يقدر يرد في النقطه دي .. لكن حقول اللي فهمته من كلامه و اللي فهمته من كلامك
حازم بيقول إن الناس بتشتري العربيه وأول وأهم نقطه في قرار الشرا هو الشكل .. و كمل الكلام بعد كده واتكلم عن سمعه العربيه في السوق و توافر قطع الغيار ...
لكن حضرتك اعتبرت ان الشكل هو العامل الوحيد و إن الناس ميهماش الجوده ... و دي أنا معترض عليها تماما ..
أي حد بيشتري عربيه يهمه انها تستحمله و تعيش معاه .. و لو مكنش معنى الكلام ده جوده و إعتماديه يبقى معناه ايه ؟؟

لكن كله بتمنه .. وكل واحد على قد مقدرته ...
انا لو اقدر ادفع 140 الف مش حقولك حسيب السيراتو و أفكر في كورولا و لا شارك ....
لاااااا ..
مش حفكر أساسا في الكورولا و لا الشارك و حجيب فيات برافو او سيات ليون ...
و لو معييش غير 70 الف .. حفكر في الفيرنا او الانوس ...
ولو معييش غير 100 الف .. حتبقى السيراتو
منطقي ... ولا انت رأيك إيه ؟؟

في النهايه ... معتقدش إن الاقبال على السيراتو او أي عربيه مشابهه هو السبب الرئيسي لمشاكل البيئه والسحابه السودا و غياب المواصفات في دول العالم التالت ... ptmnlo123per1106
في عندنا مصانع ملوثه و اتوبيسات وعربيات حكوميه غير صالحه و حرق قش أرز و زباله و دبان و مصارف مكشوفه و موتوسيكلات بتحط زيت على البنزين و تكاتك و مدابغ و مصانع اسمنت ..... و شكمانات سيراتو !! ptmnlo123per1146

لما الاول نشرب مياه غير ملوثه و ناكل اكل صالح للأسنخدام الادمي ... ونشم هوا نضيف ptmnlo123per144
لما اكل دينر بوكس من كنتاكي و انا متأكد إن بطني مش حتوجعني ... ptmnlo123per1147
ممكن ساعتها أقول للناس إن الشركات الكوريه بتتضحك علينا !!! ptmnlo123per160
وأسف للأطاله

من تواضع لله رفعه
The ultimate car
would be designed by Italians
engineered by Germans
built by Japanese &

التعديل الأخير تم بواسطة sam ram ; 21-07-2009 الساعة 12:24 PM
قديم 21-07-2009, 12:47 PM
الصورة الرمزية Dr. Bolbolan
Dr. Bolbolan Dr. Bolbolan غير متواجد حالياً
من انا؟: مصرى مسلم متزوج وأبو ياسمين و أحمد
التخصص العملى: أخصائى أمراض نساء وتوليد ولكن حاليآ أعمل طبيب طوارىء بمجال البترول ومعى شهادات أميريكية من جوهانسبرج
هواياتي: صيد السمك واصلاح السيارات وأى حاجه بايظه

Dr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond repute

ايه ده يا حاج سام ! دانت ولا أجدعها محامى ! هندسة مين يا راجل ! ptmnlo123per1147

كلامك و تحلبلك منطقى ! الا م الحق انت بتحلل فين ؟؟

عموما أنا مبسوط جدآ انك المره دى قلت ( كل واحد على قد مقدرته ) و ما قولتش

( كل برغوت على قد دمه ) علشان أنا ما أهرش !! ptmnlo123per122

Dr. Bolbolan

ليت الشباب يعود يوما فأخبره بما فعل المشيب بى ! ptmnlo123per1127
قديم 21-07-2009, 12:49 PM
الصورة الرمزية AHMEDCAR
AHMEDCAR AHMEDCAR غير متواجد حالياً
من انا؟: انسان عادى
هواياتي: السيارات

AHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond repute

انا داخل بس اقول مين اللى فى التوقيع بتاعك ده يا دكتور

®AHMEDCAR

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم
اذكروا الله
اللهم اغفر للمسلمين و المسلمات و المؤمنين و المؤمنات الاحياء منهم و الاموات
قديم 21-07-2009, 12:57 PM
الصورة الرمزية Dr. Bolbolan
Dr. Bolbolan Dr. Bolbolan غير متواجد حالياً
من انا؟: مصرى مسلم متزوج وأبو ياسمين و أحمد
التخصص العملى: أخصائى أمراض نساء وتوليد ولكن حاليآ أعمل طبيب طوارىء بمجال البترول ومعى شهادات أميريكية من جوهانسبرج
هواياتي: صيد السمك واصلاح السيارات وأى حاجه بايظه

Dr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond repute

IT IS MEEEEEEEEE ptmnlo123per146

Dr. Bolbolan

ليت الشباب يعود يوما فأخبره بما فعل المشيب بى ! ptmnlo123per1127

الكلمات الدليلية
كيا سيراتو