العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > اليابانى العام

قديم 21-01-2011, 12:14 AM
الصورة الرمزية engima
engima engima غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد الله
التخصص العملى: طالب هندسة
هواياتي: القيادة

engima is just really niceengima is just really niceengima is just really niceengima is just really nice
Smile رد: هل تفوق الكوري على الياباني من حيث الشكل؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mmffor مشاهدة المشاركة

شكرا على قوة الملاحظة و فعلا في صورة جت بالغلط! ارجو من المشرف حذفها لعدم الخلط, بس سا باشا ايه رأيك في الاكيورا مثلا؟
-الشكر لله وكلنا نساعد عشان حضرتك تطلع موضوع جيد لانه موضوع كبير و حضرتك تعبت فى تجميعه
-الالكيورا جميلة جدا تسلم ايدك يا باشا
-و انا رأيى ان الى بيخلى التصميم الكورى بيتطور هوا ان kia&hyundai بقوا شركة واحدة ودة واضح جدا فى مصر والتطور الحاصل لكيا و اقبال الناس عليها بجنون وكل ذلك من اجل الشكل الخارجى(كل الناس بتقول شكلة جامد ومتوحش) رايى عكس كدة خالص...والتبلوة اللى تحس انك راكب طيارة ودة مقارنتا بالسوق المصرى طبعا الا ان خامات تصنيعة رديئة.
-فى المقابل...داخل مصر السيارات اليابانية اقوى ذات شكل جيد ولكن اقل من الكورى فى فئته(رائى المتواضع) وذلك يتضح فى التبلو نجد اليابانى بسيط الا السيفيك وسعرها مرتفع بالنسبة لفئتها(رايى مش مرتفع ولا حاجة العربية دى خسارة انها تنزل مصر)
- ولكن فى الاسواق العالمية التفوق التام لليابانى nissan&toyota&acura وغيرهم ولكن الكورى جيد ولكن لا يرقى لمستوى اليابانى فى التصميم و الشكل
- والدليل ان nissan gtr تصميم فضلو يتكلموا عليه فى توب جير لمدة كبيرة
- انا رايى ان افضل تصميم هو الاوروبى و الاخص الايطالى لانهم بيعملوا عربيات تحس ان لها روح
-فى الختام شكرا ليك على الموضوع الاكثر من رائع و له فكرة رائعة يا mmffor

every thing has gone mad
قديم 21-01-2011, 02:26 AM
الصورة الرمزية MmFFoR
MmFFoR MmFFoR غير متواجد حالياً

MmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond repute
افتراضي رد: هل تفوق الكوري على الياباني من حيث الشكل؟

و الله انت اللي نورت الموضوع! و انا بصراحة اتفق على كل ما ذكر ت!!!!
قديم 21-01-2011, 03:00 AM
الصورة الرمزية engima
engima engima غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد الله
التخصص العملى: طالب هندسة
هواياتي: القيادة

engima is just really niceengima is just really niceengima is just really niceengima is just really nice

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mmffor مشاهدة المشاركة

و الله انت اللي نورت الموضوع! و انا بصراحة اتفق على كل ما ذكر ت!!!!
ربنا يكرمك يا باشا معلش انا ليا استفسار هو مال العربيات الاكيورا فيها شبه كبير من الهوندا هوا اكيورا تبع هوندا ولا ايه

every thing has gone mad

التعديل الأخير تم بواسطة engima ; 21-01-2011 الساعة 03:10 AM
قديم 21-01-2011, 11:00 AM
الصورة الرمزية MmFFoR

MmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond repute

بالظبط كده الاكيورا هي الجناح الفاخر من هوندا زي الانفينيتي من نيسان و اللكزس من تويوتا
علشان كده انا خلتهم الاخر لانهم السيارات الفاخرة اليابانية المنافسة للالمان ( و ليس للكوري )
قديم 21-01-2011, 11:47 AM
الصورة الرمزية MmFFoR

انفينيتي ( رائدة التصميمات الثورية في العالم )

انفينيتي اسينس

اف اكس 35

جي 35

جي 37

اف اكس 50 اس

أم 56

ام 37

كيو اكس 56

اي اكس

اف اكس 45 ( 2005 )