العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA > A 516

قديم 08-11-2010, 08:37 PM
الصورة الرمزية سيف الدين سعيد
سيف الدين سعيد سيف الدين سعيد غير متواجد حالياً
من انا؟: انسان بسيط
التخصص العملى: مهندس ديكور . ومدير اداره بالتليفزيون المصرى .
هواياتي: الفن

سيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اول مصائب ما بعد الصيانة !!!!!

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد فاروق سيد مشاهدة المشاركة

بارك الله فيك يا أستاذنا

والأخ سيف على العين والرأس

يا أستاذ أحمد انت بجد أخ عزيز وزى ما قلتلك انا سعيد جدا بمناقشاتنا دى لأنها فى الآخر والأول بتصب فى مصلحتنا جميعا كمالكى سيارات .
انا حاحكيلك على مثال بسيط وقريب جدا : امبارح كنت هناك عند ابو الفتوح مع اختى عشان عربيتها كانت بتغير الدينمو . وعلى فكره ماكانش موجود لمدة شهرين بالظبط ( والعربيات ماليه السوق من 4 سنين ) المهم لقينا مهندس التوكيل بينبه على تغيير سير الكاتينه مع العلم ان العربيه عامله بالظبط 5450 كم . ويتكلف حوالى 1800 جنيه . وعلى فكره هى معاها العربيه الهاتش 113 . لدرجة انها قررتانها تبيعها فى اقرب فرصه . غير عيوب موجوده فى العربيات وهما مش عارفين يعالجوها وكل ما الواحد يتكلم معاهم . يقوللك دا عيب استخدام . ومصاريفه على العميل . وانا شخصيا بعت عربيتى وهى لسه فى الضمان بعيب فى الفتيس عشان نفس المشكله . ( عيب استخدام وتكلفته على العميل )
بصراحه يا أستاذ احمد . الموضوع أصبح ازيد من اللازم . الواحد بيشترى عربيه زيرو عشان يرتاح من اى مصاريف او مشاكل . ودا غير وارد هنا بالمره .

Saif El Deen
قديم 08-11-2010, 08:51 PM
الصورة الرمزية أحمد فاروق سيد
أحمد فاروق سيد أحمد فاروق سيد غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد الله
التخصص العملى: محاسب قانونى
هواياتي: القراءة والأنترنت

أحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سيف الدين سعيد مشاهدة المشاركة

يا أستاذ أحمد انت بجد أخ عزيز وزى ما قلتلك انا سعيد جدا بمناقشاتنا دى لأنها فى الآخر والأول بتصب فى مصلحتنا جميعا كمالكى سيارات .

بارك الله فيك

انا حاحكيلك على مثال بسيط وقريب جدا : امبارح كنت هناك عند ابو الفتوح مع اختى عشان عربيتها كانت بتغير الدينمو . وعلى فكره ماكانش موجود لمدة شهرين بالظبط ( والعربيات ماليه السوق من 4 سنين ) المهم لقينا مهندس التوكيل بينبه على تغيير سير الكاتينه مع العلم ان العربيه عامله بالظبط 5450 كم . ويتكلف حوالى 1800 جنيه .

سير الكاتينة كل 40000 كم

وعلى فكره هى معاها العربيه الهاتش 113 . لدرجة انها قررتانها تبيعها فى اقرب فرصه . غير عيوب موجوده فى العربيات وهما مش عارفين يعالجوها وكل ما الواحد يتكلم معاهم . يقوللك دا عيب استخدام . ومصاريفه على العميل . وانا شخصيا بعت عربيتى وهى لسه فى الضمان بعيب فى الفتيس عشان نفس المشكله . ( عيب استخدام وتكلفته على العميل )
بصراحه يا أستاذ احمد . الموضوع أصبح ازيد من اللازم . الواحد بيشترى عربيه زيرو عشان يرتاح من اى مصاريف او مشاكل . ودا غير وارد هنا بالمره .

أنت بتروح آى توكيل ؟
لأن المهندس مش مهندس
على فكرة
صيانة الثلاث شهور لو موصلتش للكيلومتر
بتبقى صيانة عادية تربيط عفشة
ومراجعة على السوائل
بس هما ساعات بيستعبطوا

قديم 09-11-2010, 09:16 AM

سيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد فاروق سيد مشاهدة المشاركة

أنت بتروح آى توكيل ؟
لأن المهندس مش مهندس
على فكرة
صيانة الثلاث شهور لو موصلتش للكيلومتر
بتبقى صيانة عادية تربيط عفشة
ومراجعة على السوائل
بس هما ساعات بيستعبطوا
احنا قلنا زيك كده برضو بالنسبه لسير الكاتينه فرد علينا بان السير بينشف ويحتاج تغيير بعد سنتين او 40 الف كم ايهما اقرب .
اما التوكيل فهو توكيل سبيرانزا اللى على الصحراوى بعد البوابات بحوانى 2 او 3 كم . وكلامك دا هو بالظبط اللى انا باتكلم فيه من البدايه . لأن انا باجيب العربيه الزيرو عشان تفضل معايا على استعمال رجلى على الأقل 5 سنين من غير عذاب . وماصرفش فيها مصاريف كتير . غير البنزين والزيت ودول معروف مواعيدهم . انما كل 3 شهور تغيير زيت وفلتر او زيت بس ....... دا جنااااان . طب ماكنت اشترى مستعمل واريح نفسى على الأقل قطع غياره موجوده فى السوق ورخصت عن الأول والميكانيكيه فاهمنها ومش مرتبطه بالتوكيلات ولاد الحراميه دول . انما كده . دى سرقه علنى .

Saif El Deen
قديم 09-11-2010, 01:02 PM
الصورة الرمزية BASSEM BESO
BASSEM BESO BASSEM BESO غير متواجد حالياً
من انا؟: واحد من الناس
التخصص العملى: نائب مدير بأحدى المصانع
هواياتي: السيارات والكمبيوتر

BASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سيف الدين سعيد مشاهدة المشاركة

احنا قلنا زيك كده برضو بالنسبه لسير الكاتينه فرد علينا بان السير بينشف ويحتاج تغيير بعد سنتين او 40 الف كم ايهما اقرب .
اما التوكيل فهو توكيل سبيرانزا اللى على الصحراوى بعد البوابات بحوانى 2 او 3 كم . وكلامك دا هو بالظبط اللى انا باتكلم فيه من البدايه . لأن انا باجيب العربيه الزيرو عشان تفضل معايا على استعمال رجلى على الأقل 5 سنين من غير عذاب . وماصرفش فيها مصاريف كتير . غير البنزين والزيت ودول معروف مواعيدهم . انما كل 3 شهور تغيير زيت وفلتر او زيت بس ....... دا جنااااان . طب ماكنت اشترى مستعمل واريح نفسى على الأقل قطع غياره موجوده فى السوق ورخصت عن الأول والميكانيكيه فاهمنها ومش مرتبطه بالتوكيلات ولاد الحراميه دول . انما كده . دى سرقه علنى .

اؤيد حضرتك جدا جدا جدا يااستاذ سيف بجد انا عربيتى 516 موديل 2010 والعربية نفسها ممتازة بس التوكيل خلانى اندم لأول مرة فى حياتى انى اشتريت عربية منة .......... بس محدش بيتعلم ببلاش انا خلاص خدت خبرة كبيرة بالتوكيلات المصرية وبالتحديد الثلاثة اللى اتعملت معاهم ابو الفتوح - غبور - منصور وانشاء الله لوربنا كرمنى حجيب عربية خليجى واريح نفسى من قرف التوكيلات وسرقتهم ومرة تانية بشكر حضرتك يااستاذ سيف على مشاركتك ..

لّا إِلَهَ إِلاَّ أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ
قديم 09-11-2010, 08:17 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة BASSEM BESO مشاهدة المشاركة

اؤيد حضرتك جدا جدا جدا يااستاذ سيف بجد انا عربيتى 516 موديل 2010 والعربية نفسها ممتازة بس التوكيل خلانى اندم لأول مرة فى حياتى انى اشتريت عربية منة .......... بس محدش بيتعلم ببلاش انا خلاص خدت خبرة كبيرة بالتوكيلات المصرية وبالتحديد الثلاثة اللى اتعملت معاهم ابو الفتوح - غبور - منصور وانشاء الله لوربنا كرمنى حجيب عربية خليجى واريح نفسى من قرف التوكيلات وسرقتهم ومرة تانية بشكر حضرتك يااستاذ سيف على مشاركتك ..
والله يا حبيبى مانا عارف العيب فى العربيه واللا فى التوكيل اللى بيعمل صيانة العربيه واللا فينا احنا . اللى مش عارفين نركب عربيه ... حاجه تجنن .
مانت حتى لو جبت عربيه خليجى أكيد حاتحتاج تعمل لها صيانات . واكيد برضو حاتوديها توكيل . عنى نفس الدايره هى هى .

Saif El Deen