العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 16-11-2009, 07:13 PM
الصورة الرمزية نبيل عبدالرحمن
نبيل عبدالرحمن نبيل عبدالرحمن غير متواجد حالياً
مدير عام المنتدى
من انا؟: مهندس انشائى بالمعاش
التخصص العملى: خبير مدير عام مساعد بقطاع البترول سابقاً
هواياتي: رياضة التجديف وألعاب القوى ( أيام الشباب طبعاً )

نبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond repute
افتراضي رد: نيسان تيدا... ام تيوتا كرولا؟؟

صح ما ذكرته حقيقى فعلاً
قديم 16-11-2009, 07:58 PM
الصورة الرمزية dreamer lover
dreamer lover dreamer lover غير متواجد حالياً

dreamer lover is a splendid one to beholddreamer lover is a splendid one to beholddreamer lover is a splendid one to beholddreamer lover is a splendid one to beholddreamer lover is a splendid one to beholddreamer lover is a splendid one to beholddreamer lover is a splendid one to behold

احب اقول لحضرتك حاجة
عارف انا لية عملت مقارنة مع الكرولا دة لان كل الي حوالية معاهم كرولا
من اول سنة الفين لفاية الجنوب افريقي تقدر تقول كدة تنوع رهيب مع قرايبي واهلي الي
حضرتك تقدر تقول عليهم عاشقي الكرولا اكثر من التيوتا نفسهه
موضوع مين ياكل مين اسرع اعتقد انة موضوع نسبيا مش مهم لان الالمان يقلك اطلع بطئ وبعدين
تاخد سرعتك علشان كدة بيفشلوا في السبقات ذي الفورميلا لانه ضد مبدئهم بصنع السيارات
المهم خليت واحد منهم احرفهم يشد بيهه مع احرفهم بعربيتة الكرولا الي جايبهه من 3 شهور
عايز اقلك ان بتاع الكرولا طلع الاول لان الي كان سايق عربيتي مش واخد قوي علي المانويل فطفت منة الاول
بس المفجئة انة حصلة وجابة وعداه والي كان عاجبة قوي قوي انة محسش علي اي سرعة باي هزة
او انة مش متحكم في العربية بتقول الانسر التربو بتجيب 100 علي الاول تعالي اوريك موتور التيدا
الي مش تيربو بيجيب 90 علي الاول وبخاف اشد اكتر وحاجة تانية صوت الموتور عالي ايوة بس مشابه لصوت
الكرولا علي الاخامس في السرعات العالية يعني موتورهه صوتة مية
بص عدد لفات ااقل قي الموتور بتجيب اعلي عزم هية دي اساس السحب لانة لو جبت
سرعة اعلي بدري فانتة وصلتلهه خلاص وبالتالي لاي سرعة بعدهه يعني انتة قبلة متنساش شئ
حجم الكورولا الجديد بصراحة كبير وموتور 1600علية ضعيف شوية لو 1800يبقة تمام وعلي
فكرة التيدا فية منهه 1800 في الخليج تخيل دي تبقة اية تقارن موتورهه كدة بقة بالالماني مثلا
دعوة اخيرة لسيادتك مش هقلك شد التيدا مع الكورولا لاة شد مع واحد راكب سكودا مثلا
ساعتهه هتحس بقيمة الموتور دة ادعوك يوم ماتروح لمعرض تبص علي حاجة مهمة جدا
حساسات الموتور اكتر من الكرولا والحساسات بتاعة الموتور دية هية روح الموتور
والي بتدية كل شئ من قوة وعزو وسحب والحاجات دي معلومة الحساسات الي في موتور التيدا
مشابهه لعدد حساسات السكودا علي فكرة كان ممكن اقارنها بالسكودا بس انتة عارف اخر المقانة
هكون ميت يابا دي سكودا الالماني
مع اني كان نفسي ان الناس متبصش لاوبشنز زيادة ونياكل وكلام فارغ لاة اداء وميكانيكة سيارة وكدة
علي العموم اتفضل جربهه عند اي حد وشوف موتورهه عند اي معرض ساعتهه هتحس
بالي بقولة جامد
قديم 17-11-2009, 11:17 AM
الصورة الرمزية medo akef
medo akef medo akef غير متواجد حالياً

medo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dreamer lover مشاهدة المشاركة

احب اقول لحضرتك حاجة
عارف انا لية عملت مقارنة مع الكرولا دة لان كل الي حوالية معاهم كرولا
من اول سنة الفين لفاية الجنوب افريقي تقدر تقول كدة تنوع رهيب مع قرايبي واهلي الي
حضرتك تقدر تقول عليهم عاشقي الكرولا اكثر من التيوتا نفسهه
موضوع مين ياكل مين اسرع اعتقد انة موضوع نسبيا مش مهم لان الالمان يقلك اطلع بطئ وبعدين
تاخد سرعتك علشان كدة بيفشلوا في السبقات ذي الفورميلا لانه ضد مبدئهم بصنع السيارات
المهم خليت واحد منهم احرفهم يشد بيهه مع احرفهم بعربيتة الكرولا الي جايبهه من 3 شهور
عايز اقلك ان بتاع الكرولا طلع الاول لان الي كان سايق عربيتي مش واخد قوي علي المانويل فطفت منة الاول
بس المفجئة انة حصلة وجابة وعداه والي كان عاجبة قوي قوي انة محسش علي اي سرعة باي هزة
او انة مش متحكم في العربية بتقول الانسر التربو بتجيب 100 علي الاول تعالي اوريك موتور التيدا
الي مش تيربو بيجيب 90 علي الاول وبخاف اشد اكتر وحاجة تانية صوت الموتور عالي ايوة بس مشابه لصوت
الكرولا علي الاخامس في السرعات العالية يعني موتورهه صوتة مية
بص عدد لفات ااقل قي الموتور بتجيب اعلي عزم هية دي اساس السحب لانة لو جبت
سرعة اعلي بدري فانتة وصلتلهه خلاص وبالتالي لاي سرعة بعدهه يعني انتة قبلة متنساش شئ
حجم الكورولا الجديد بصراحة كبير وموتور 1600علية ضعيف شوية لو 1800يبقة تمام وعلي
فكرة التيدا فية منهه 1800 في الخليج تخيل دي تبقة اية تقارن موتورهه كدة بقة بالالماني مثلا
دعوة اخيرة لسيادتك مش هقلك شد التيدا مع الكورولا لاة شد مع واحد راكب سكودا مثلا
ساعتهه هتحس بقيمة الموتور دة ادعوك يوم ماتروح لمعرض تبص علي حاجة مهمة جدا
حساسات الموتور اكتر من الكرولا والحساسات بتاعة الموتور دية هية روح الموتور
والي بتدية كل شئ من قوة وعزو وسحب والحاجات دي معلومة الحساسات الي في موتور التيدا
مشابهه لعدد حساسات السكودا علي فكرة كان ممكن اقارنها بالسكودا بس انتة عارف اخر المقانة
هكون ميت يابا دي سكودا الالماني
مع اني كان نفسي ان الناس متبصش لاوبشنز زيادة ونياكل وكلام فارغ لاة اداء وميكانيكة سيارة وكدة
علي العموم اتفضل جربهه عند اي حد وشوف موتورهه عند اي معرض ساعتهه هتحس
بالي بقولة جامد
هو اولا الالماني و خاصتا مرسيدس و اودي ملوك الفورميلا 1 و انا متبعها علطول عدد لفات المحرك 18000 دي عربيات اعوز بالله الالماني معاك اه انه تقيل شويه و مش بتاع تغريس داخل المدينه و كدا بس الالمان سياراتهم كلها عملاقه و قويه يعني مثلا مرسيدس c230 سياره اعشقها بمعني الكلمه هذه السياره تعتبر اصدار رياضي من مرسيدس لو حطيت ادمها الكاماري الكامري هتطلع سنه و المرسيدس تنطلق في ثانيه يعني الالماني مش تقال لدرجه الديزل مبتجبشي سرعتها الا بهد ال4 لا الالماني لو فرق بيفرق .1 من ثانيه
واضح من كلامك انك معجب بالعربيه و واضح انها فعلا محركها حلو و انا بردو هجربها و اقول لك
اه فعلا الكورولا البدي الجديد بتعها كبير و المحرك تقيل عن الي ابله بس مفيش خوف من الحوار ده لانها تيوتا و محركتها حتي لو صغرت تيوتا تنافس فولكس فاجن في تكنولوجيا المحركات يعني كدا كدا محركات مفتريه
هو انا كدا كدا مش بحب اليباني خالص بس الثمن و قطع الغيار هما الي معجزني
سكودا اوكتفيا a4 سياره محركها علي قده شويه و مش بتاع جري بس الa5 و الفنتزيا بسم الله ما شاء الله بيقول لك حط رجليك علي البنزين بس و انا هقوم بالواجب و للعلم سكودا تصنيع تشيكي و خبراء المان
انا هحاول ازور التوكيل في اقرب وقت و اقلب في العربيه لاني لسه مشترتشي و عسي ان اغير رايي لاني اصلا من اكثر الناس الي كانت بطنتقض الانسر و في الاخر اجبها!!!!!!!
ولا اثق في شركه ميتسوبيشي بالمره
بس مقلتش لي هي العربيه خفيفه في الغرز يعني اداء رياضي زي الانسر ولا زي الكورولا تقيله؟

لّا إِلَهَ إِلاَّ أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ
قديم 17-11-2009, 12:03 PM
Gamed Gamed غير متواجد حالياً

Gamed has much to be proud ofGamed has much to be proud ofGamed has much to be proud ofGamed has much to be proud ofGamed has much to be proud ofGamed has much to be proud ofGamed has much to be proud ofGamed has much to be proud of

التويوتا تويوتا و التيدا مش ادها
قديم 17-11-2009, 10:45 PM
الصورة الرمزية dreamer lover
dreamer lover dreamer lover غير متواجد حالياً

dreamer lover is a splendid one to beholddreamer lover is a splendid one to beholddreamer lover is a splendid one to beholddreamer lover is a splendid one to beholddreamer lover is a splendid one to beholddreamer lover is a splendid one to beholddreamer lover is a splendid one to behold

استاذ ميدو
هتلاقيهه في الغرز خفيفة بعقل يعني اداء اقرب للرياضي
عكس الكورولا تماما

الكلمات الدليلية
نيسان تيدا, تويوتا كورولا