العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO > نوبيرا

نوبيرا

قديم 28-12-2014, 07:26 PM
Rekaa Rekaa غير متواجد حالياً

Rekaa is a splendid one to beholdRekaa is a splendid one to beholdRekaa is a splendid one to beholdRekaa is a splendid one to beholdRekaa is a splendid one to beholdRekaa is a splendid one to behold
افتراضي مشاكــل في نوبيرا 2004

السـلام عليكم ورحمه الله وبركاته

ازيـكم ياشبـاب

الحمد لله ربنا كرمني وجبت عربيه نوبيرا اوتوماتيك 2004 فابريكه من جوا وعامله 120 الف ك

بس شويه مشاكل فيهاا

1- العفشه بتاعتها ناشفه جدا يعني انا لو ركبت 128 بحس انها ناعمه عنها

مع العلم ان عندي المساعد يمين ورا خفيف في النزله يعني لو في بلاعه ولا حاجه بيرزع والعجله بتنزل فيها فهل العيب من المساعد بس لو غيرته هتنظبط ولا ايه انا كنت روحت للعفشجي وقالي علي سبب الترزيع وقلتله علي العفشه قالي كويسه مع اني حاسس غير كدا فهل النوبيرا كدا اصلا ولا ايه

2- ضفيره الماتور الي واصله من الكنترول للبخاخات لحساس السلانسيه السلوك فيها محمصه ومقطعه وصوت العربيه عالي وبتقطع عاوز اعرف سعرها كام لاني سألت عليها من 550 لـ 600

3- الفرامل ضعيفه العربيه اتوماتيك هي مش بتزحف بس العربيه يعني يادوب بتلحق نفسها علي اخر لحظه وتقف غيرت التيل وزي الفل ودلوقتي جيت اركبها النهاردهـ لقيت الفرامل واطيه اوي كاركتلها يمكن ترفع مفيش فايده فهل دا عيب زيت ولا ايه انا كنت مرجلش عليها وانا بغير التيل

4- العربيه اوتوماتيك اما تيجي تاخد الرابع بيبقي فيه نتشه قويه في العربيه مع صوت دا عيب ايه عشان بس ابقي عارف من قبل ما اروح لصنايعي الفتيس

5- بيبقي في ريحه بنزين في العربيه وانا مغيرلها طقم سيرفيس كامل وبحطلها بنزين 92

بصراحه كدا الواحد اتعقد من العربيه دي ههههههههه

واسف للاطـاله

قديم 28-12-2014, 08:16 PM
الصورة الرمزية nktis
nktis nktis غير متواجد حالياً

من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: صيدلي
هواياتي: الصيد والتربيه

nktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مشاكــل في نوبيرا 2004

العفشه بتاعتها حلوه و انا شاكك في جلب المقصات تكون اتاكلت .
بالنسبه للفرامل رجلشها و بص علي الزيت و عامه عشان متيحرش نفسك بعد كدا فرامل النوبيرا ضعيفه و ده عيب شائع فيها و ممكن تقلب الفرامل ورا لسكاكين .
موضوع ريحه البنزين لو جوه الصالون فغالبا جلده طرمبه البنزين تحت الكرسي ورا بتنشع و عايزه تتغير , و لو من الكبوت يبقي تكشف علي الرشاشات لا تكون بتسيل .
الاوتوماتيك معرفش فيه بصراحه و هو عامه كل النوبيرا المصري الاوتو فتيسها مشاكله كتيره .
و في انتظار ردود باقي الساده الاعضاء ذوي الخبرات , مستر استرا , ا.فريد , ا.محمد فيصل و ا.هشام و اسف لو كنت نسيت حد .

وأتت ملائكة النعيم كما روت*
روحي بطون أكفها خضراء*
صعدت بروحك والعبير يحفها*
والنور ترسم دربه الأنواء*

شرقت حشاشات النحيب وأينعت*

وشوى الأنين قلوبنا فتفطرت*خلف الجفون دموعنا الخرساء*
أكبادنا فبكاؤنا إيماء*
قديم 28-12-2014, 08:43 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

مع العلم ان عندي المساعد يمين ورا خفيف في النزله يعني لو في بلاعه ولا حاجه بيرزع والعجله بتنزل فيها فهل العيب من المساعد بس لو غيرته هتنظبط ولا ايه انا كنت روحت للعفشجي وقالي علي سبب الترزيع وقلتله علي العفشه قالي كويسه مع اني حاسس غير كدا فهل النوبيرا كدا اصلا ولا ايه

عيب عفشة النوبيرا المشهور هو جلب المقصات
و ايه سبب الترزيع اللى قالك عليه ؟

2- ضفيره الماتور الي واصله من الكنترول للبخاخات لحساس السلانسيه السلوك فيها محمصه ومقطعه وصوت العربيه عالي وبتقطع عاوز اعرف سعرها كام لاني سألت عليها من 550 لـ 600

معرفش الاسعار بس هى طبيعى الضفيرة غالية

3- الفرامل ضعيفه العربيه اتوماتيك هي مش بتزحف بس العربيه يعني يادوب بتلحق نفسها علي اخر لحظه وتقف غيرت التيل وزي الفل ودلوقتي جيت اركبها النهاردهـ لقيت الفرامل واطيه اوي كاركتلها يمكن ترفع مفيش فايده فهل دا عيب زيت ولا ايه انا كنت مرجلش عليها وانا بغير التيل

كدا محتاجة يتخادلها هوا مظبوط

4- العربيه اوتوماتيك اما تيجي تاخد الرابع بيبقي فيه نتشه قويه في العربيه مع صوت دا عيب ايه عشان بس ابقي عارف من قبل ما اروح لصنايعي الفتيس

للاسف من اشهر عيوب النوبيرا الفتيس الاوتوماتيك
على العموم هو رخيص مش حيزيد عن 1000 ج

واسف للاطـاله

زيى ما قال د نوح غالبا جوان مضخة البنزين اللى تحت الكنبة و سهل يتغير

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 28-12-2014, 09:25 PM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Rekaa مشاهدة المشاركة

السـلام عليكم ورحمه الله وبركاته

ازيـكم ياشبـاب

الحمد لله ربنا كرمني وجبت عربيه نوبيرا اوتوماتيك 2004 فابريكه من جوا وعامله 120 الف ك

الف مبروك وربنا يدلك خيرها ويكفيك شرها

بس شويه مشاكل فيهاا

[COLOR="rgb(65, 105, 225)"]بالعكس عفشة العربية دى ناعمة [/COLOR]

[COLOR="rgb(65, 105, 225)"]حلها جنبين استيراد كاملين سوستة ومساعد وقاعدة ومش غاليين متخفش حوالى 300 جنية للجنبين[/COLOR]

[COLOR="rgb(65, 105, 225)"]للاسف معرفش سعرها[/COLOR]

[COLOR="rgb(65, 105, 225)"]طالما لما غيرت تيل الفرامل ومع الرجلشة اتظبطت ورجعت ضعفت تانى ...... يبقى احتمال يكون فى تسريب للزيت وبتاخد هوا منة
واول حاجة اشك فيها مسامير استنذاف الهواء اما انها مش مربوطة كويس او انها عاوزة تتغير [/COLOR]

[COLOR="rgb(65, 105, 225)"]لازم تغير زيت الفتيس بالكامل mobil atf 320[/COLOR]

[COLOR="rgb(65, 105, 225)"]غير حساس الشكمان ابو سلكة بنفسجى وبامر الله هاتظبط[/COLOR]

واسف للاطـاله

[COLOR="rgb(65, 105, 225)"]خلى بالك طويل[/COLOR]

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا