العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 16-04-2012, 06:49 PM
الصورة الرمزية matrux
matrux matrux غير متواجد حالياً
من انا؟: امجد شوقى
التخصص العملى: مهندس زراعى
هواياتي: السيارات والسفر

matrux is a glorious beacon of lightmatrux is a glorious beacon of lightmatrux is a glorious beacon of lightmatrux is a glorious beacon of lightmatrux is a glorious beacon of light
افتراضي رد: سمكرة عتبة العربية

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة reda310 مشاهدة المشاركة

بتهيالى الجهاز مش هتلاقيه هنا او صعب حت لو جبته متعرفش هينفع فعلا ولا لا
بالنسبة للتانى انا بس كنت بوريك بيعملو العربية ازاى بالكمبون والبولش حاجة زى كدا بص

بيحط معجون ازالة الخدوش(الكمبون) ويعملو بلصاروخ
وبعدين ملمع السيارة (البوليش)تلمع وتبقى فلة ومعظم الخدوش بتروح
متشكر يا استاذ رضا
بس ياترى الكمبوند والصاروخ دول موجودين فى مصر ؟؟ وبكام ؟
قديم 16-04-2012, 06:55 PM
الصورة الرمزية matrux

matrux is a glorious beacon of lightmatrux is a glorious beacon of lightmatrux is a glorious beacon of lightmatrux is a glorious beacon of lightmatrux is a glorious beacon of light

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو الشوق كاديلك مشاهدة المشاركة

صباح الفل يا نجم وكل سنة وانت طيب الاول
الخدوش والتجريحات ممكن ببنزين وقماشة وتمسح الخدوش هتروح لان البنزين بيسح البوهيه ( مجربها وتمام التمام )وفيه اسبراي بيتباع عند اي حد بتاع اكسسوارات عربيات في حدود 25 جنيه تقريبا

نيجي للعتب ، اصعب حاجة بالنسبة لاي سمكري انه يعالج العتب المطبق
والسمكري هيعمل حل من اتنين
1) يقطع العتب ويسمكره ويركب
2) يملي المكان المطبق معجون ويساويه
وترش بعد كده

(رأيي الشخصي ) العتب متصلحوش سيبه زي ما هوه

مكان سمكري في المنصورة
كان فيه واحد شاطر اوي اوي في المجزر بتتدخله من الشارع الرئيسي مسافة 5 متر بين العماير بس مش فاكر اسمه هسألك علي اسمه واقولك عليه واسعره رخيصة

وانا عند رأيي سيبه زي ما هوه بلاش تصلح
انا عارف يابو الشوق والله ونفسى اسيبو
وبتلكك انا عشان مادفعش فلوس انا عارف

بس للاسف مدية شكل غبى اوى للعربية ودة اللى مخلينى متنرفز من امبارح وهطق
وانا اعرف سمكرى كويس جدا الصراحة والدى عندو عربية نيسان صنى اتخبطت من ناحية الباب ودخل لجوة وقولت مستحيل يتظبط والله يابو الشوق رجعت العربية فى نفس اليوم ولا كأنها زيرو انا ذهلت وحتى كنت بلمس مكان الحادثة بأيدى ملقتش اى تدرجات او تشوهات خالص
بس حكاية العتبة دى مقرفة اوى يعنى فية عربيات كتير زى الصنى مافهاش عتبة والحكاية دى بتقرف خصوصا اما يجى حد يركن ومايخدش بالو من حتة بارزة من رصيف زى ماحصل معايا كدة
قديم 16-04-2012, 06:58 PM
الصورة الرمزية matrux

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة jojojojojo مشاهدة المشاركة

ان شاء الله سهله ومش هتحتاج ترش في سمكري شاطر جدا وبيشتغل بما يرضي الله وبيرد الخبطات في اي منطقه وبيرجعها زي الاول من غير لا رش ولا اي حاجه هوه الراجل ده في المنصوره جديله الشارع اللي قبل امون للادويه في شارع جانبي في الشارع في كل الصنيعيه والسمكري ده هتلاقي مربي دقنه وشاطر جدا وهيرجعلك العربيه زيرو بشرط ان تكون مش واخده معجون اقبل كده يعني تكون فبريكه واهم حاجه متروحش لاي سمكري لازم يكون بيفهم عشان ميلخبطش ولو محتاج اي مساعده راسليني برساله خاصه وانا اديك رقم تليفوني واشرحلك بالتفصيل
مشكور يا استاذ jojojojojo
بس كنت عاوز اسأل حضرتك هو هيفور العتبة يعنى هيقطعها ويسمكرها ولا هيمعجنها ؟؟ ولو عندو طريقة زى طريقة الشفط يبقى كويس اوى وحضرتك تكون وفرت عليا كتير عشان انا مش عاوز لا اقطع ولا امعجن الصراحة
قديم 16-04-2012, 08:42 PM
الصورة الرمزية Marlborooo
Marlborooo Marlborooo غير متواجد حالياً
من انا؟: Hassan
هواياتي: مش عارف

Marlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond repute

بص انت عندك احسن واشطر صنايعية في المنصورة والسمكري اللي بتحكي انه عمل عربية والدك ومكانها مكانش باين اصلا مصدقك فيه

بخصوص عربيتك شوف سمكري عنده جهاز شفط لو ملقتش خالص وشكل الخبطة مضايقك اوي
ممكن تركب عتب بسيط علي الابواب اهو يدي منظر للعربية
او تستني لما تلاقي حد عنده الجهاز

تحيااااااااااااااااااااات ي
قديم 16-04-2012, 10:41 PM
الصورة الرمزية matrux

اة والله يابو الشوق مضايقنى اوى وانا قاعد لغاية دلوقت بضرب نفسى بالجزمة
وكمان انا سمعت ان جهاز الشفط دة بيكون للاماكن الخفيفة زى السقف والحتت دى بس ماتنفعش مع العتب
طب انا سمعت ان ممكن احط عتبة فايبر على العتبة الاصلية
ياريت حد يقولى هى بكام ؟ والعتبة دى منها الوان يعنى ممكن الاقى نفس لون عربيتى ولا هتكون لون تانى ؟؟