العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > تويوتا TOYOTA > Corolla

Corolla toyota corolla تويوتا كورولا

قديم 13-02-2010, 01:47 AM
eha9179 eha9179 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: دكتور

eha9179 is on a distinguished road
افتراضي رد: الطريقة السليمة لقيادة كورولا MMT

أعلن جهاز حماية المستهلك تلقي عدد من الشكاوى الخاصة بمشكلة "الفصل" خلال نقلات السرعة في السيارة "تويوتا كورولا" المزودة بنظام MMT لنقل الحركة في موديلى 2008 و 2009، وهما اللذان تم دخولهما السوق المصرية من هذا الطراز.

وقرر الجهاز في بيان صدر يوم الخميس إلزام الشركة باستدعاء السيارات التي ظهرت فيها المشلكة والبالغ عددها نحو 6500 سيارة والقيام بإصلاح هذا العيب، بالإضافة إلى إلزام شركة "تويوتا ايجيبت" الوكيل الحصري لـ"تويوتا" في مصر بتحمل كافة التكاليف والمصروفات الخاصة بذلك دون تحميل المستهلك أية تكلفة، وذلك حتى 31 يوليو.

وقال سعيد الألفي رئيس جهاز حماية المستهلك إن لجنة السيارات بالجهاز قد عقدت اجتماعات مستمرة على مدى يومين ضمت أعضاء من كليات الهندسة شعبة السيارات بكل من جامعتي عين شمس وحلوان وبحضور المستشار القانوني للجهاز وعضواً من هيئة المواصفات والجودة، وذلك بحضور ممثلي شركة "تويوتا إيجيبت" فضلا عن حضور المستهلكين المتضررين .

وقام الجهاز بفحص كافة شكاوى المستهلكين من السيارة "تويوتا كورولا" وعددها 33 شكوى لبيان وجود العيب الخاص بهذه الظاهرة في هذه الشكاوى، وأسفرت نتائج الفحص عن وجود عدد من هذه الشكاوى الخاصة بالسيارة "كورولا" المزودة بنظام MMT تعاني من هذا العيب.

وبناء عليه قرر الجهاز إلزام "تويوتا إيجيبت" باتخاذ إجراءات استدعاء جميع السيارات من هذا الطراز وإصلاح هذا العيب على نفقتها والتي تقدر بنحو 20 مليون جنيه، وأكدت اللجنة في تقريرها أنه ليس هناك خطورة لهذا العيب على سلامة المستهلك.

وقال الألفي إن الشركة أكدت التزامها بتنفيذ قرار الجهاز، و أفادت بأنها ستمنح ضمان إضافي على الضمان الأصلي للسيارة على قطعة ناقل الحركة لجميع السيارات من موديل "تويوتا كورولا MMT" في السوق المصرية والتي تم شرائها عن طريق الوكيل.

ودعا الجهاز أصحاب السيارات "كورولا MMT" سرعة الإتصال بشركة "تويوتا إيجيبت" على الخط الساخن 16550 لاتخاذ إجراءات إصلاح العيب وفقا لقرار الجهاز.

وحددت الشركة مراكز الصيانة التي ستستقبل السيارات من هذا الطراز لإصلاح العيب وذلك في مراكز الصيانة الخاصة بها وهى " أبورواش – العباسية – القاهرة الجديدة – الأسكندرية ".

ولدى الموزعين المعتمدين في القاهرة "تويوتا العبور" ، والاسكندرية "الرزقى للسيارات"، والمنصورة "شركة النصر للتجارة" ، وشرم الشيخ "اجيكو"
قديم 13-02-2010, 06:00 AM
batanoni batanoni غير متواجد حالياً

batanoni is on a distinguished road

يا جماعة انا معايا كرولا 2008 و اللهي فيها مشاكل انا عامل 38000
اول مشكلة الفتيس فصل مني هديت على مطب و رجعت ادوس بنزين ال ار بي ام بيحرق و العربية مش بتمشي و مديني انها على المور مع انها على ال E

الراجل قالي انا هحطلط سوفت وير 2009 على اساس ان انا راكب ويندوز !!!
صراحة العربية بتجري و بتجمع بسرعة و انا من اوائل الي جابوها و فراملها جامدة جدا
انا شاري عربية جديدة علشان مش كل شوية اروح اصلحها
و دلوأتي المشلكة محلولة في الضمان بعد كده هيعملوا ايه
الي بيعملوهولنا بط بط هيطلع علينا وز وز بعد الضمان

و تاني مشكلة ممكن تكون غريبة شوية
النور العالي بيتحرق على طول !!!!
غيرت اللمبات على حسابي اول مرة علشان مش عليها ضمان و بعد كده عليهم لحد ما غيرتها تلت مرات كل مرة بعد اسبوع او اتنين روحت قلتلهم هعمل فضيحة غيرو علبة الفيوزات
قديم 20-02-2010, 09:16 AM
الصورة الرمزية dr_eslam_66
dr_eslam_66 dr_eslam_66 غير متواجد حالياً
من انا؟: أنا شاب ولاكن عمري ألف عام أخرس وقلبي مليان كلام
التخصص العملى: مهندس مدني
هواياتي: --------

dr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond repute

ptmnlo123per122السلام عليكم
م.أحمد بصراحة طريقك وتناولك للموضوع بيبينو وبيقولوا حاجات كتير يمكن اكتر من الي تيوتا كانت عايزة تقوله بالفتيس الغريب ده.
أنا بحييك جدا وبشكرك جزيل الشكر على التحليل الرائع والإسلوب المتقدم لتناولك للموضوع.
ptmnlo123per144 بس للأسف فعلا إسمحلي أختلف معاك في الرأي أنا شايف إني مجرد الفتيس المانيوال العادي خالص كان هيبقى ارخص وأسهل في التامل من الأسلوب العجيب ده أصل أنا مش ممكن افضل مركز مع العربية علشان اعرف هيا ناوية تنقل إمتى علشان اخف البنزين علشان هيا تنقلptmnlo123per1106
ثانيا كان مجرد بس دراسة وتجربة شوية من شركة عريقة زي كرولا كانت ممكن توفر عليها البلبلة دي كلها وخاصتا غني الفتيس ده حاليا إتغير في موديلات 2010 وأفتكر مش هيرجع تاني.
بس فعلا ياجماعة مش عايزين ننسى إني الفتيس ده حل مشكلة كانا كلنا بنعاني منها في العربيات المانيوال والي هيا دواسة الدبرياج وكمان إدالك فرصة تسارع وعزم المانيوال ولكن يؤخذ عليه إني في حاجات تانية في السوق عملت نفس الموضوع وما اثارتشي نفس مشاكله.
بصراحة خطوة غير موفقة من شركة كان يفترض فيها الاصالة والخبرة وليها ثقة كبيرة مش بس في السوق المصرية لا دا كمان في الأسواق العالمية.

قديم 09-03-2010, 05:51 PM
الصورة الرمزية ahmed el abiad
ahmed el abiad ahmed el abiad غير متواجد حالياً
من انا؟: احمد سمير الابيض
التخصص العملى: مهندس ميكانكا انتاج
هواياتي: ميكانيكا السيارات

ahmed el abiad has a reputation beyond reputeahmed el abiad has a reputation beyond reputeahmed el abiad has a reputation beyond reputeahmed el abiad has a reputation beyond reputeahmed el abiad has a reputation beyond reputeahmed el abiad has a reputation beyond reputeahmed el abiad has a reputation beyond reputeahmed el abiad has a reputation beyond reputeahmed el abiad has a reputation beyond reputeahmed el abiad has a reputation beyond reputeahmed el abiad has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr_eslam_66 مشاهدة المشاركة

ptmnlo123per122السلام عليكم
م.أحمد بصراحة طريقك وتناولك للموضوع بيبينو وبيقولوا حاجات كتير يمكن اكتر من الي تيوتا كانت عايزة تقوله بالفتيس الغريب ده.
أنا بحييك جدا وبشكرك جزيل الشكر على التحليل الرائع والإسلوب المتقدم لتناولك للموضوع.
ptmnlo123per144 بس للأسف فعلا إسمحلي أختلف معاك في الرأي أنا شايف إني مجرد الفتيس المانيوال العادي خالص كان هيبقى ارخص وأسهل في التامل من الأسلوب العجيب ده أصل أنا مش ممكن افضل مركز مع العربية علشان اعرف هيا ناوية تنقل إمتى علشان اخف البنزين علشان هيا تنقلptmnlo123per1106
ثانيا كان مجرد بس دراسة وتجربة شوية من شركة عريقة زي كرولا كانت ممكن توفر عليها البلبلة دي كلها وخاصتا غني الفتيس ده حاليا إتغير في موديلات 2010 وأفتكر مش هيرجع تاني.
بس فعلا ياجماعة مش عايزين ننسى إني الفتيس ده حل مشكلة كانا كلنا بنعاني منها في العربيات المانيوال والي هيا دواسة الدبرياج وكمان إدالك فرصة تسارع وعزم المانيوال ولكن يؤخذ عليه إني في حاجات تانية في السوق عملت نفس الموضوع وما اثارتشي نفس مشاكله.
بصراحة خطوة غير موفقة من شركة كان يفترض فيها الاصالة والخبرة وليها ثقة كبيرة مش بس في السوق المصرية لا دا كمان في الأسواق العالمية.
اولا دكتور اسلام السلام عليكم و على كل زملائنا الكرام

يا جماعة انا معاكم ان العربية ممكن تضايقك شوية فى الزحمة لكن و الله لو خدت عليها و محطتتش فى دماغك حتلاقيها عادى جدا و طبعا ده فى السرعة 20كيلو فأقل و ده بيرجع ان العربية بتجيب الاول مجرد بتقل السرعة عن 18كم تقريبا فعشان كدة بتحس برجرجة خفيفة زى ما تكون ماشى على على الاول فى المانيوال و طبعا ده مش عيب سوفت وير ده مشكلة حركة الفصل و الوصل فى الفتيس لان فى المانيوال اول لما تحس بالرجرجة بدوس دبرياج و بترجع تدوس بنزين و تترك دبرياج ببطء مرة اخرى علشان كدة التوكيل هيغير نظام فصل الفتيس(طقم الدبرياج) و بيأكد ان المشكلة دى حتنتهى و ان البضاعة حتوصل على اخر شهر مارس و انا اتكلمت مع قريب واحد صاحبى بيشتغل فى التوكيل و اكدلى ان التوكيل حيدى فترة ضمان على الفتيس اكثر من 3 سنين لحد ما تنتهى هذه الازمة و انا طبعا بتمنى كدة .
و على فكرة التوكيل عندة 2010 اوتوماتيك و mmt الاثنين موجدين لكن طبعا الاوتوماتيك اغلى علشان الله يسامحهم الناس اليمبيعرافوش حاجة عن العربية ادوها سمعة تمام لكن انا والله بحبها جدا و على فكرة العربية دى ثابتة على الطريق جدا جدا جدا يعنى اجرى على 230 على ضمانتى و الله يحاسبنى لو كنت بكذب عليكم يعنى ممكن تمشى على 200 و اترك طارة الدركسيون من ايدك بس خلى قلبك جامد.
فى النهاية بشكركم و انا معادى مع التوكيل لتغيير قطعة الغيار على اول ابريل والله حقولكم بصراحة لو فى تحسن و لا لا ومع العلم انى مرتاح فيها كده لكن لو فى احسن يبقى خير.و يا ريت لو حد غير طقم الدبرياج قبلى يبلغنا بالنتيجة و يبقى جزاه الله خير بس يكون غيرها فعلا و النبى بلاش التأليف و شكرا.
اخوكم احمد الابيض.
قديم 10-03-2010, 11:18 AM
الصورة الرمزية dr_eslam_66
dr_eslam_66 dr_eslam_66 غير متواجد حالياً
من انا؟: أنا شاب ولاكن عمري ألف عام أخرس وقلبي مليان كلام
التخصص العملى: مهندس مدني
هواياتي: --------

dr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed el abiad مشاهدة المشاركة

اولا دكتور اسلام السلام عليكم و على كل زملائنا الكرام

يا جماعة انا معاكم ان العربية ممكن تضايقك شوية فى الزحمة لكن و الله لو خدت عليها و محطتتش فى دماغك حتلاقيها عادى جدا و طبعا ده فى السرعة 20كيلو فأقل و ده بيرجع ان العربية بتجيب الاول مجرد بتقل السرعة عن 18كم تقريبا فعشان كدة بتحس برجرجة خفيفة زى ما تكون ماشى على على الاول فى المانيوال و طبعا ده مش عيب سوفت وير ده مشكلة حركة الفصل و الوصل فى الفتيس لان فى المانيوال اول لما تحس بالرجرجة بدوس دبرياج و بترجع تدوس بنزين و تترك دبرياج ببطء مرة اخرى علشان كدة التوكيل هيغير نظام فصل الفتيس(طقم الدبرياج) و بيأكد ان المشكلة دى حتنتهى و ان البضاعة حتوصل على اخر شهر مارس و انا اتكلمت مع قريب واحد صاحبى بيشتغل فى التوكيل و اكدلى ان التوكيل حيدى فترة ضمان على الفتيس اكثر من 3 سنين لحد ما تنتهى هذه الازمة و انا طبعا بتمنى كدة .
و على فكرة التوكيل عندة 2010 اوتوماتيك و mmt الاثنين موجدين لكن طبعا الاوتوماتيك اغلى علشان الله يسامحهم الناس اليمبيعرافوش حاجة عن العربية ادوها سمعة تمام لكن انا والله بحبها جدا و على فكرة العربية دى ثابتة على الطريق جدا جدا جدا يعنى اجرى على 230 على ضمانتى و الله يحاسبنى لو كنت بكذب عليكم يعنى ممكن تمشى على 200 و اترك طارة الدركسيون من ايدك بس خلى قلبك جامد.
فى النهاية بشكركم و انا معادى مع التوكيل لتغيير قطعة الغيار على اول ابريل والله حقولكم بصراحة لو فى تحسن و لا لا ومع العلم انى مرتاح فيها كده لكن لو فى احسن يبقى خير.و يا ريت لو حد غير طقم الدبرياج قبلى يبلغنا بالنتيجة و يبقى جزاه الله خير بس يكون غيرها فعلا و النبى بلاش التأليف و شكرا.
اخوكم احمد الابيض.
ptmnlo123per154 El salamo 3alekom El 2awel
ana moqtane3 gidan be ra2yak we 3omomn ale7`tlaf fi elra2y la yofsed lel wed qadia.
kaman ana ma3andesh corolla MMT.
ana kol 3laqty beha 7awaly sa3a sa3a wenos sew2a mn 3ammy we kanet model 2009.
ana m3ak Eny law ta3`dena 3n raga baseta hteb2a el3arabia zay elfol m3ak tamamn bs e7na kona benetkalem fe eltoqnoligy de nafsaha we mada naga7ha bs msh 2aktar.
we le3elmak ba2a ana fi3lan bafakar asta3`l far2 else3r we ashtery MMT l2any mota2aked 2eny elraga el7`fifa di akeed mesh hathemeny sha7`sian fe 2ay shee2, bas fe nafs el wa2t momken tkoon tehem nas tanyeen.ptmnlo123per122

الكلمات الدليلية
amt, mmt