العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > سوزوكى Suzuki > ماروتى MARUTI

قديم 26-05-2010, 11:43 AM
الصورة الرمزية حبيب الناس
حبيب الناس حبيب الناس غير متواجد حالياً
من انا؟: مصر
التخصص العملى: محاسب بشركة العادل لأستيراد والتصدير
هواياتي: الكمبيوتر

حبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond repute
افتراضي رد: سؤال الى مالكى الماروتى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mkotp2009 مشاهدة المشاركة

زي ما قال أ. بدر كله إن أي عربية ممكن تسافر. بس العربيات الصغيرة متعبة في المسافات الطويلة و أكيد أقل أمان من العربيات الأكبر.
و بعدين المواتيير الصغيرة عل السرعات العالية بتتهلك.
فهي استخدامها الأمثل داخل المدن (توفير بنزين، سهولة الباركينج، إقتصادية.....)
ببالظبط زي ما كل الاخوه الاعضاء افادوك
من ناحية السفر الماروتي تسافر واي عربيه في السفر بتكون مرتاحه عن داخل المدينه لكن هنا نقطه مهه اوي ان الماروتي وسائل الامان فيها ضعيفه جدا وكمان ماتورها صغير جدا 800 سي سي و3 سلندر متقلقش هيا هتسافر بس هتروح اسندريه في 3,5 ساعه او 4 ساعات ده لو عاوز تحافظ علي العربيه انا شخصيا بسافر بيها ومعايا بقالها سنتين زبروح اسكندريه والعين السخنه والعريش ما شاء الله جميه بس مش عاوزه جري هتجري بيها هتهلكها وغير كده لصغر حجمها مع المطبات علي سرعه عاليه مش مريحه فلازم تهدي في المطباط هيا داخل المدينه ممتازه وممكن تسافر مره مرتين في الشهر طبعا من غير جري اخرك 90 او 100 وومكن تزود عن كده بس متستمرش في الجري بيها

العربيه ده تحفه انا عن نفسي روحت ركبتلها تكييف ساندن واتكلف 2700 جنيه وعملتلها فاميه حراري والحمد لله مستغني عن التاكسي والماصلات واستغلالها وزحمتها
ده رأئيي عن الماروتي بعد تجربتها سنتين

قديم 10-07-2010, 07:59 PM
aymanay32 aymanay32 غير متواجد حالياً
من انا؟: ايمن
التخصص العملى: 0119449863 موبايل رقم

aymanay32 is a glorious beacon of lightaymanay32 is a glorious beacon of lightaymanay32 is a glorious beacon of lightaymanay32 is a glorious beacon of lightaymanay32 is a glorious beacon of lightaymanay32 is a glorious beacon of light

انا بسافر بالماروتى اسكندرية و طنطا وكفرالشيخ و مفيش مشكلة لها فى السفر بس تخلى باللك من مواعيد تغيير الزيت و ضغط الهواء فى الكاوتش و باقى تظبيطات السفر عشان الطرريق
و لو الكاوتش محتاج يتغير لازم تغيرة طالما هتسافر بيها و ما تقرصش عليها فى السرعة اكثر من 120 و حهدى لما تلاقى اللى فى الاتجاه الثانى بيقلب لك نور و متمشيش وراء عربيات نقل كبيرة و بالاخص اللى شايلة زلط عشان ساعات بيقع منهم و ممكن يجيلك فى الزجاج الامامى زى ما عمل معايا و كلفتنى النقرة 30 جنية
قديم 17-07-2010, 11:11 PM
aymanay32 aymanay32 غير متواجد حالياً
من انا؟: ايمن
التخصص العملى: 0119449863 موبايل رقم

aymanay32 is a glorious beacon of lightaymanay32 is a glorious beacon of lightaymanay32 is a glorious beacon of lightaymanay32 is a glorious beacon of lightaymanay32 is a glorious beacon of lightaymanay32 is a glorious beacon of light

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حبيب الناس مشاهدة المشاركة

ببالظبط زي ما كل الاخوه الاعضاء افادوك
من ناحية السفر الماروتي تسافر واي عربيه في السفر بتكون مرتاحه عن داخل المدينه لكن هنا نقطه مهه اوي ان الماروتي وسائل الامان فيها ضعيفه جدا وكمان ماتورها صغير جدا 800 سي سي و3 سلندر متقلقش هيا هتسافر بس هتروح اسندريه في 3,5 ساعه او 4 ساعات ده لو عاوز تحافظ علي العربيه انا شخصيا بسافر بيها ومعايا بقالها سنتين زبروح اسكندريه والعين السخنه والعريش ما شاء الله جميه بس مش عاوزه جري هتجري بيها هتهلكها وغير كده لصغر حجمها مع المطبات علي سرعه عاليه مش مريحه فلازم تهدي في المطباط هيا داخل المدينه ممتازه وممكن تسافر مره مرتين في الشهر طبعا من غير جري اخرك 90 او 100 وومكن تزود عن كده بس متستمرش في الجري بيها

العربيه ده تحفه انا عن نفسي روحت ركبتلها تكييف ساندن واتكلف 2700 جنيه وعملتلها فاميه حراري والحمد لله مستغني عن التاكسي والماصلات واستغلالها وزحمتها
ده رأئيي عن الماروتي بعد تجربتها سنتين
التكييف ده ايه رائيك فيه و ايه موضوع الفامية الحرارى ده و بيركب فين و ازاى و عشان ايه
قديم 09-09-2010, 06:58 AM
ABD_CHEMIST ABD_CHEMIST غير متواجد حالياً

ABD_CHEMIST will become famous soon enough

حبيب الناس
ايه حكاية الفاميه الحرارى دى؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
قديم 13-09-2010, 10:08 PM
الصورة الرمزية حبيب الناس
حبيب الناس حبيب الناس غير متواجد حالياً
من انا؟: مصر
التخصص العملى: محاسب بشركة العادل لأستيراد والتصدير
هواياتي: الكمبيوتر

حبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aymanay32 مشاهدة المشاركة

التكييف ده ايه رائيك فيه و ايه موضوع الفامية الحرارى ده و بيركب فين و ازاى و عشان ايه

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ABD_CHEMIST مشاهدة المشاركة

حبيب الناس
ايه حكاية الفاميه الحرارى دى؟؟؟؟؟؟؟
انا اسف اصل المنتدي بيبعتلي علي الايميل بس الظاهر بيبعت بمذاجه انا لسه شايف الاسئله ده دلوقتي
الفاميه الحراري ده عباره عن فاميه شفاف خالص مش بيبان علي الازاز علشان المرور انتم فاهمين
ووظيفته بيحد من حرار الشمس داخل العربيه تقريبا بنسبه 40 % وده الرول منه 45جنيه او 50 بالكتير بتركيبه علشان محدش يضحك علينا لاني سمعت فيه 600 وسمعت فيه 480 وسمعت فيه 280 وواحد بس اللي قالي 45 شكيت فيه وقول ده مش واخد باله او قال السعر غلط رجعتله تاني وسئلته طلع الراجل واخد باله السعر اللي قاله مظبوط قولت هيركبلي فاميه عادي قولتله وريهوني شوفته ورحت للي سئلت عندهم لقيته هوا هوا ونفس الماركه كمان ونفس العلبه ونفس المواصفات رجعت للراجل وقولته ركب اهم 45 لو انصب عليا فيهم مش هيزعلوني الراجل قالي انا بتقي الله انا بكسب 5 او 10 جنيه في الحاجه انما بقيه المحلات نصابين وحرميه وفلا ركبت الفاميه وفرق كتير في الحر الرجل ده اسه مصطفي في اول احمد سعيد من ناحية حدائق القبه علي اليمين وربنا يباركله
هيا ده حكايه الفاميه الحراري
وكمان سمعت ان فيه مكان بحقن الزجاج ماره مانعه لنفاز اشعة الشمس وحرارتها بنسبه 80% ومعاها ضمان وهبقي عامل زي العربيات الحديثه الدنيا بره فرن وتركب العربيه متحسش بشمس والموضوع ده المتر بيتكلف 500 جنيه تقريباً بس مش فاكر فين لو عاوزينه اسئلكم تاني عليه