العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > تجارب اﻷعضاء

تجارب اﻷعضاء ساحة لعرض فيها اﻷعضاء تجاربهم فى شتوى مناحى الحياة

قديم 15-10-2015, 11:03 PM
Modychelsea Modychelsea غير متواجد حالياً

Modychelsea is on a distinguished road
افتراضي رد: اى سؤال بخصوص الرخام و الجرانيت انا تحت امركم

السلام عليكم..
كان عندي استفسار اخر بالنسبة للارضيات
لو عملتها من نوع الفلتو المصري ... ايه رأي حضرتك فيه و سعر المتر بتاعه في حدود كام .. و لو حضرتك ليك نصيحة عن نوع معين يتعمل في الارضيات و يبقا سعره مش عالي و جودته عالية
و شكرا ع مجهود حضرتك
قديم 23-10-2015, 04:10 AM
ahany ahany غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس حر

ahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond repute

اولا اسف جدا على التأخر فى الرد
بخصوص الارضيات من رخام مصرى سواء فلتو او جلالة او صنى فهى للاسف لاتصلح نظرا لمشاكل تلك الخامات من تمليح وتنقير . الخيار الافضل اما رخام مستورد مثل الامبرادور اللايت ودة سعرة يبداء من 500 جنية للمتر المربع او تركيب ارضيات بورسلين
مع خالص تحياتى
قديم 14-11-2015, 07:59 PM
hebahooo hebahooo غير متواجد حالياً

hebahooo is on a distinguished road

لو تسمح انا بعمل رخامة المطبخ فطلبنا من بتاع الرخام يعملنا جيرانيت علشان الشقة ايجار والجيرانيت يتحمل النقل فجابلنا نوع هندي لونه بيج منقط بلون اسود او زيتي كدة سعر المتر منه ب 700 جنيه . وبعدين رجع قال الكمية اللي معاه مش هتكفي فهيعملنا رخام اسمه كاليمارا سعر المتر منه 750 . هل الرخام سعره اعلي من الجيرانيت ولا انضحك علينا . وهل الكاليمارا ده كويس في الصلابة واللمعان ويمكن نقله وتركيبه لمكان اخر؟
قديم 15-11-2015, 03:13 PM
ahany ahany غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس حر

ahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond repute

بصفة عامة لاينصح بعمل قرص المطابخ من الرخام . اما بخصوص نوعية الرخام الكاليميرا فهو رخام تركى لونة بيج ويحتاج للمحافظة الشديدة وخصوصا من الزيوت حيث تسبب بقع لايمكن ازالتها .
اما بخصوص الاسعار فلكى لا اظلم احد شغل المطابخ تحديدا لا يمكن تقييم السعر الا بعد رفع المقاسات وايضا معرفة مكان التركيب ( لحساب تكلفة النقل ) وايضا معرفة الشقة بالدور الكام ( لحساب تكلفة التشوين ) فشقة بالدور الاول تختلف عن شقة بالدور السابع مثلا . واخيرا كمية الرخام بالمتر المربع ( تكاليف مطبخ باجمالى 4م2 تختلف عن مطبخ 10 م2 )
مع خالص تحياتى

https://web.facebook.com/hany.abdelmajeed
01007662010 & 01110005618
قديم 18-01-2016, 01:03 AM
sarahmo sarahmo غير متواجد حالياً

sarahmo is on a distinguished road

انا ليا استفسار هو الجرانيت لسلام العمارة اية احسن نوع ويستحمل و تكلفة ممكن تكون فى حدود كام ؟ شكرا