العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA > كيا سيراتو Cerato

كيا سيراتو Cerato من انجح سيارات كيا عامة وسميت باكثر من اسم منها فورت و سبكترا وشوما قديماً

قديم 14-10-2011, 12:12 AM
Hoooba90 Hoooba90 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طالب فى كلية صيدلة
هواياتي: DJ/Producer

Hoooba90 is a splendid one to beholdHoooba90 is a splendid one to beholdHoooba90 is a splendid one to beholdHoooba90 is a splendid one to beholdHoooba90 is a splendid one to beholdHoooba90 is a splendid one to behold
عاجل مشكلة فى السيراتو!!!

السلام عليكم...
أنا معايا سيراتو 2010 سيدان عاملة 15000 كيلو.... انا بقالى اسبوعين بلاحظ المشكلة دى وهيا إنى بشم ريجة شياط او بلاستك بيسيييح كده... الكلام ده ساعات بيحصل بعد 5 دقائق و ساعات وانا واقف فى مكانى لسه و ساعات بعد ساعة فى الطريق... جربت اعرف المصدر بس هوا غالبا حاجة تحت منطقة الكونسول اللى فى الوسط او الجير بوكس ... جربت افتح التكبف و اقفله و جربت اقفل الهوايات بتاعت التكيف و جربت افتح الكبوت و اشوف و جربت حتى ابوص على الفرامل و الكاوتشات بس المصدر مش منهم ... حد عارف أى حاجة؟؟؟ أو اى نصيحة أكشف على إيه؟؟؟

كمان فى مشكلة السخونة بتاعت الكونسول و منطقة الجير بوكس دى بتسخن على طوول .. كنت سمعت عن عزل حرارى ليها بس حد عارف حاجة عن المشكلة دى كمان؟؟؟!!

آسف على الاطالة ....

إرفع رأسك يا مصرى .... إحنا إللى حررنا بلدنا بأيدينا

My Fan Page ,Check and Share:
http://www.facebook.com/pages/E-kOr/289918907310?ref=ts

قديم 14-10-2011, 12:25 AM
amro atif amro atif غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طبيب اسنان
هواياتي: السيارات

amro atif is a splendid one to beholdamro atif is a splendid one to beholdamro atif is a splendid one to beholdamro atif is a splendid one to beholdamro atif is a splendid one to beholdamro atif is a splendid one to behold
افتراضي رد: مشكلة فى السيراتو!!!

المشكله دي محتاجه كشف على العربيه من مختص او كهربائي لان ريحه الشياط ممكن من لمبه بتسخن سلك او اي بلاستك في الكابينه او ممكن حضرتك مركب اي حاجه زياده زي انذار او دي في دي باختصار راجع الوصلات الجديده لو موجوده وطالما ضمان روح التوكيل
في حاجه برضو حصلتلي كيس زباله اسود ساح على الشكمان عندي وكان بيطله ريحه شياط اشمها كل ما اتوقف لحد ما نزلت ولقيتو تحت العربيه والحمد لله عدت على خير , وعربيه سيراتو برضو ركبنا في الفوج لايت زينون واللمبه الكهربائي مثبتهاش حرقت جسم الكشفاف وكانت بتطلع ريحه شياط
وبالتوفيق

عجبا للزمان في حالتيه وبلاء ذهبت منه اليه
رب يوم بكيت منـــــــه فلما تولى بكيت عليـه
قديم 14-10-2011, 03:27 AM
الصورة الرمزية memodina1
memodina1 memodina1 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد مصطفى..01223907706
التخصص العملى: محامى..حقوق عين شمس
هواياتي: السوفت وير وعالم السيارات

memodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond repute

يااااااااااة رجعتنى لاول مشكلة ليا فى العربية دا كيس زبالة بلاستيك لازم يكون فى الشكمان كل ما يسخن تشم وتعيش انا رفعت العربية سعتها مخضوص ب 20 جنية وجبت سكين وقعدت اشيلة ههههههه كان ابويا بيخاف يركبها بيقولى تولع بينا منالريحة اللى بيشمها
اما السخونة فدى انا معرفش والله بس اسال حد معاة سيراتو بس اعتقد انها عادية والله اعلم
قديم 14-10-2011, 05:44 PM
deblabolbol80 deblabolbol80 غير متواجد حالياً

deblabolbol80 is on a distinguished road

سخونة الكونسول دي طبيعية و خاصة بعد المشاوير الطويلة كلها كده*
قديم 15-10-2011, 01:21 AM
Hoooba90 Hoooba90 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طالب فى كلية صيدلة
هواياتي: DJ/Producer

Hoooba90 is a splendid one to beholdHoooba90 is a splendid one to beholdHoooba90 is a splendid one to beholdHoooba90 is a splendid one to beholdHoooba90 is a splendid one to beholdHoooba90 is a splendid one to behold
Smile رد: مشكلة فى السيراتو!!!

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amro atif مشاهدة المشاركة

المشكله دي محتاجه كشف على العربيه من مختص او كهربائي لان ريحه الشياط ممكن من لمبه بتسخن سلك او اي بلاستك في الكابينه او ممكن حضرتك مركب اي حاجه زياده زي انذار او دي في دي باختصار راجع الوصلات الجديده لو موجوده وطالما ضمان روح التوكيل
في حاجه برضو حصلتلي كيس زباله اسود ساح على الشكمان عندي وكان بيطله ريحه شياط اشمها كل ما اتوقف لحد ما نزلت ولقيتو تحت العربيه والحمد لله عدت على خير , وعربيه سيراتو برضو ركبنا في الفوج لايت زينون واللمبه الكهربائي مثبتهاش حرقت جسم الكشفاف وكانت بتطلع ريحه شياط
وبالتوفيق
لأ يا باشا انا مش مركب خاحة زيادة خالص .. و مشكلة حياتى انى خليجى بس هوا غالبا هيطلع كيس زبالة إن شاء الله .. ألف شكر على ردك و شرفتنى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة memodina1 مشاهدة المشاركة

يااااااااااة رجعتنى لاول مشكلة ليا فى العربية دا كيس زبالة بلاستيك لازم يكون فى الشكمان كل ما يسخن تشم وتعيش انا رفعت العربية سعتها مخضوص ب 20 جنية وجبت سكين وقعدت اشيلة ههههههه كان ابويا بيخاف يركبها بيقولى تولع بينا منالريحة اللى بيشمها
اما السخونة فدى انا معرفش والله بس اسال حد معاة سيراتو بس اعتقد انها عادية والله اعلم
هههههههههههه هى شكلها كده برده ان شاء الله هتأكد و هرد عليك شكرا على ردك

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة deblabolbol80 مشاهدة المشاركة

سخونة الكونسول دي طبيعية و خاصة بعد المشاوير الطويلة كلها كده*
اه بس انا كنت سامع عن تصفيخ او عزل حرارى بيتعمل فى التوكيل ... هل الكلام ده صح؟؟!!

إرفع رأسك يا مصرى .... إحنا إللى حررنا بلدنا بأيدينا

My Fan Page ,Check and Share:
http://www.facebook.com/pages/E-kOr/289918907310?ref=ts

الكلمات الدليلية
مشكلة فى السيراتو, ريحة شياط, سخونة