العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA > كيا سيراتو Cerato

كيا سيراتو Cerato من انجح سيارات كيا عامة وسميت باكثر من اسم منها فورت و سبكترا وشوما قديماً

قديم 25-11-2009, 11:49 AM
الصورة الرمزية Dr. Bolbolan
Dr. Bolbolan Dr. Bolbolan غير متواجد حالياً
من انا؟: مصرى مسلم متزوج وأبو ياسمين و أحمد
التخصص العملى: أخصائى أمراض نساء وتوليد ولكن حاليآ أعمل طبيب طوارىء بمجال البترول ومعى شهادات أميريكية من جوهانسبرج
هواياتي: صيد السمك واصلاح السيارات وأى حاجه بايظه

Dr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ممكن حد يكرهنى فى النيو سيراتو!!!!

[quote=m_o_sakr;102704]الف شكر لحضرتك على الرد
بس ازاى دارك شيرى او ميتال برونز!! المفروض اللون بيتحدد فى استمارة الحجز

quote]

لآ ! فى استمارة الحجز مافيش مكان ( بلانك ) أو خانه للون ! لكن همه قالو لى اختار لونين ممكن السياره

الموجوده ساعة الاستلام تكون منهم ! و تم كتابة اللونين !

حاجه تانيه عايز أقولها بصراحه ! أنا بعد ما حجزت و من الكلام الكتير اللى سمعته عن سيئات العربيه دى

( مش ندمت ) بس بقيت قلقان و مش مستريح ! لكن لم أتراجع لآنها فى الآول و فى الآخر عربيه زى كل

العربيات ! وشىء سهل تغييره أو بيعه أو حتى توليعه ! مش لازم نبقى ميتين على الدنيا ! أمال اللى بيشترى

صينى ولا روسى مع كل الكلام اللى اتقال عنهم يعمل ايه ؟؟ وبعدين أصلا العربيه غاليه آه ! بس ليه ؟ علشان

الجمرك بتاعنا العالى و علشان الجنيه بتاعنا اللى بقى فى الآرض ! ياخوانا كيلو اللحمه أصبح ب 52 جنيه !

ما جتش على حتة سيراتو ! ولو الواحد قعد يتنك على كل حاجه مش ح يعمل حاجه ! أظن كل واحد فينا كان

فاكر قبل الجواز انه ح يتجوز أحسن واحده فى العالم تناسبه ! عايز أسأل المتجوزين دلوقت رأيكم ايه فى الجوازه

دى ؟؟ أنا عن نفسى لو فيه سيات 133 بتاعة زمان جديده موديل السنه دى مع شوية أوبشن حديثه ! لن أتركها !

لكن هوه ده المتاح دلوقت و كل واحد واحتياجاته ! و ملحوظه أخيره ! كل اللى بيشتم فى السيراتو راكب حاجه تانيه !

Dr. Bolbolan ptmnlo123per122

ليت الشباب يعود يوما فأخبره بما فعل المشيب بى ! ptmnlo123per1127
قديم 25-11-2009, 12:23 PM
m_o_sakr m_o_sakr غير متواجد حالياً

m_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bmkbmk مشاهدة المشاركة

انت كدة ظلمتنى بافتراضك انى غير حيادى و غير موضوعى فى تقييمى للسيارة مع انى ماقلتش اى حاجة .. انا أيدت رأى الاستاذ فادى اللى كلامه كان هو اللى انا حاسس بيه و هقوله بس مش بالاستفاضة دى كنت هكتب كلمتين و خلاص
بس فى الاخر انا عبرت عن وجه نظرى و مش معنى انها مخالفة لوجهة نظر حضرتك ان انا مش حيادى و مش موضوعى

و لعلمك فى اراء كتير لأستاذ فادى بكون مخالفه فيها ... بس ده عادى لأن كل واحد يقدر يقول رايه بحرية و بصراحة ما دام لا يجرح فى أحد و بعدين يا عم كلنا مستهلكين يعنى مفيش حد مننا صاحب شركة ولا توكيل علشان آراءه تبقى موجهة و فى الآخر رايى انا صخصيا فى العربية لا هيزود ولا هيقلل فيها ... عادى يعنى

و هى بصراحة عربية انا مش شايف انها تستحق كل الضجة اللى معمولة عشانها .. بغض النظر عن اى حاجة.. هى من الاخر عربية مابتعجبنيش و لو فكرت يوم اركبها هيكون لسبب واحد بس ..ان ميكونش معايا فلوس اركب عربية احسن منها .. اهى تبقى عربية و خلاص تودينى و تجيبنى
انا فى البدايه احب اشكر حضرتك على الرد و المتابعه
وانا متفق مع حضرتك فى اننا فعلاٍ كلنا مستهلكين و محدش ليه مصلحه وكل واحد ليه حريه الرأى و التعبير
بس حضرتك معروف عنك الحياديه و الموضوعيه فى ردودك علشان كده انا قلت الكلام ده, علشان حضرتك ايدت كلام الأستاذ فادى فى مهاجمه الكورى كله!! و ايدت كلامه بإن السيراتو واخده نفس شكل الألفا روميو (و مفيش وجه شبه خالص - الشبه مفهوش ازواق, لو شكل العربيه عاجبك او مش عاجبك تكون ازواق و وجهات نظر)
و موضوع ان العربيه تستحق الضجه من عدمه ملوش علاقه بعربيه بتعجب الواحد او مبتعجبوش و العربيه محققه اعلى مبيعات فى مصر وفى دول كتير جداً متقدمه زى ما قلت فى مشاركه تانيه, يعنى مش هنا فى مصر بس الى بنقول العربيه كويسه
بس انا لمل عملت الموضوع كنت عايز الناس تكتب تجاربها و حقائق عن العربيه مش الكورى وحش و الهوندا بتجرى اسرع!!!
و شكراً ليك و ارجو المعذره اذا كان اسلوبى دايق حضرتك
و يا سيدى ربنا يكرمنا كلنا و نركب bmw او مرسيدس

.
(لا تنسى ذكر الله)

((لا تنسونا بالدعاء))
>
>

إحترس من السرعه

.

قديم 25-11-2009, 12:27 PM

m_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond repute

[quote=Dr. Bolbolan;102725]

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m_o_sakr مشاهدة المشاركة

لآ ! فى استمارة الحجز مافيش مكان ( بلانك ) أو خانه للون ! لكن همه قالو لى اختار لونين ممكن السياره

الموجوده ساعة الاستلام تكون منهم ! و تم كتابة اللونين !

حاجه تانيه عايز أقولها بصراحه ! أنا بعد ما حجزت و من الكلام الكتير اللى سمعته عن سيئات العربيه دى

( مش ندمت ) بس بقيت قلقان و مش مستريح ! لكن لم أتراجع لآنها فى الآول و فى الآخر عربيه زى كل

العربيات ! وشىء سهل تغييره أو بيعه أو حتى توليعه ! مش لازم نبقى ميتين على الدنيا ! أمال اللى بيشترى

صينى ولا روسى مع كل الكلام اللى اتقال عنهم يعمل ايه ؟؟ وبعدين أصلا العربيه غاليه آه ! بس ليه ؟ علشان

الجمرك بتاعنا العالى و علشان الجنيه بتاعنا اللى بقى فى الآرض ! ياخوانا كيلو اللحمه أصبح ب 52 جنيه !

ما جتش على حتة سيراتو ! ولو الواحد قعد يتنك على كل حاجه مش ح يعمل حاجه ! أظن كل واحد فينا كان

فاكر قبل الجواز انه ح يتجوز أحسن واحده فى العالم تناسبه ! عايز أسأل المتجوزين دلوقت رأيكم ايه فى الجوازه

دى ؟؟ أنا عن نفسى لو فيه سيات 133 بتاعة زمان جديده موديل السنه دى مع شوية أوبشن حديثه ! لن أتركها !

لكن هوه ده المتاح دلوقت و كل واحد واحتياجاته ! و ملحوظه أخيره ! كل اللى بيشتم فى السيراتو راكب حاجه تانيه !

Dr. Bolbolan ptmnlo123per122
اصل انا مكتوب عندى فى الوصل لون العربيه
انا دورت فى النت على العربيه و وجدت انها عامله مبيعات ممتازه فى استراليا و كندا و حتى امريكا (بس طبعاً هناك بتنزل بمواتير 1600 و 2000 و2400 سى سى) و حتى فى اوروبا الغربيه بدأت تتواجد و تعمل مبيعات كويسه هناك
و محدش فى كل الدول دى اشتكى من اى حاجه فى العربيه ولا العفشه (بس عندهم الشوارع متسفلته مش زى عندنا ptmnlo123per111) و حضرتك ان شاء الله عربيه ممتازه و زى الفل و مفيهاش حاجه تخلى الواحد يقلق جامد

.
(لا تنسى ذكر الله)

((لا تنسونا بالدعاء))
>
>

إحترس من السرعه

.

قديم 25-11-2009, 01:37 PM
الصورة الرمزية bmkbmk
bmkbmk bmkbmk غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد كمال
التخصص العملى: Oracle systems consultant
هواياتي: العربيات ... الكمبيوتر ... الجيم

bmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m_o_sakr مشاهدة المشاركة

انا فى البدايه احب اشكر حضرتك على الرد و المتابعه
وانا متفق مع حضرتك فى اننا فعلاٍ كلنا مستهلكين و محدش ليه مصلحه وكل واحد ليه حريه الرأى و التعبير
بس حضرتك معروف عنك الحياديه و الموضوعيه فى ردودك علشان كده انا قلت الكلام ده, علشان حضرتك ايدت كلام الأستاذ فادى فى مهاجمه الكورى كله!! و ايدت كلامه بإن السيراتو واخده نفس شكل الألفا روميو (و مفيش وجه شبه خالص - الشبه مفهوش ازواق, لو شكل العربيه عاجبك او مش عاجبك تكون ازواق و وجهات نظر)
و موضوع ان العربيه تستحق الضجه من عدمه ملوش علاقه بعربيه بتعجب الواحد او مبتعجبوش و العربيه محققه اعلى مبيعات فى مصر وفى دول كتير جداً متقدمه زى ما قلت فى مشاركه تانيه, يعنى مش هنا فى مصر بس الى بنقول العربيه كويسه
بس انا لمل عملت الموضوع كنت عايز الناس تكتب تجاربها و حقائق عن العربيه مش الكورى وحش و الهوندا بتجرى اسرع!!!
و شكراً ليك و ارجو المعذره اذا كان اسلوبى دايق حضرتك
و يا سيدى ربنا يكرمنا كلنا و نركب bmw او مرسيدس
شكرا ليك يا باشا على متابعتك و على اسلوبك المهذب
و دائما اختلاف الرأى لا يفسد للود قضية
هو بس الاعتراض كان على وصف تعليقى بالغير موضوعى بس عادى يا باشا ولا يهمك..

و انا يا باشا زى ما قلتلك ... انا عبرت عن وجهة نظرى الشخصية فى العربية و قلت ان ده لا هيقلل من نجاحها ولا هيزوده و هى عملية اذواق
و بالنسبة للكورى و اليابانى الاتنين مابيعجبونيش كعربيات (انا بتكلم عن السيدان الصغير زى السيراتو و الالنترا و الكرولا) بس منتشرين جدا فى العالم كله لاعتمادية اليبانى و المحاولات الكورية للتطور المستمر ...

و علشان تفهمنى اكتر يا باشا انا اكتر حاجة تهمنى فى العربية هى (الأمان و الاداء) و خصوصا انى راجل بحب السرعة و الجرى فا مبحبش اركب عربية مش واثق فيها من الناحية دى... .انا بتكلم عن سرعات 150 و انت طالع.. يعنى لو العربية فول اوبشن و ضعيفة من الناحيتين دول مش هفكر فيها علشان كدة اكتر عربيات بتعجبنى طبعا هى الالمانى .. عربية بركبها و انا حاطط فى بطنى بطيخة صيفى حتى لو قديمة شوية و مستعملة استعمال نضيف بفضلها عن اى حاجة تانية لو جديدة.. انا كان معايا زلمكة موديل 92 بجد عربية وهمية و معايا دلوقتى كابريس 2004 عبارة عن موتور كورفيت على بودى كبيييير و المرسيدس القديمة كنت ببقى مطمن اكتر بكتير و انا سايقها

فهمتنى يا باشا ؟؟ انا ببص للعربيات من زوايا مختلفة شوية و علشان كدة بيحصل سوء التفاهم و الناس ساعات بتفتكرنى متحيز.. بس انا فعلا فيه اولويات مهمة ببص لها فى العربية قبل الشكل و الاوبشنز

بس يا باشا ...و ادام الله بيننا جميعا المحبة و الاخاء

......................... ..

يا ترى جاهزين لتجربة السواقة اللى جاية ؟؟؟؟؟!!!!!!!
قديم 25-11-2009, 01:52 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bmkbmk مشاهدة المشاركة

شكرا ليك يا باشا على متابعتك و على اسلوبك المهذب
و دائما اختلاف الرأى لا يفسد للود قضية
هو بس الاعتراض كان على وصف تعليقى بالغير موضوعى بس عادى يا باشا ولا يهمك..

و انا يا باشا زى ما قلتلك ... انا عبرت عن وجهة نظرى الشخصية فى العربية و قلت ان ده لا هيقلل من نجاحها ولا هيزوده و هى عملية اذواق
و بالنسبة للكورى و اليابانى الاتنين مابيعجبونيش كعربيات (انا بتكلم عن السيدان الصغير زى السيراتو و الالنترا و الكرولا) بس منتشرين جدا فى العالم كله لاعتمادية اليبانى و المحاولات الكورية للتطور المستمر ...

و علشان تفهمنى اكتر يا باشا انا اكتر حاجة تهمنى فى العربية هى (الأمان و الاداء) و خصوصا انى راجل بحب السرعة و الجرى فا مبحبش اركب عربية مش واثق فيها من الناحية دى... .انا بتكلم عن سرعات 150 و انت طالع.. يعنى لو العربية فول اوبشن و ضعيفة من الناحيتين دول مش هفكر فيها علشان كدة اكتر عربيات بتعجبنى طبعا هى الالمانى .. عربية بركبها و انا حاطط فى بطنى بطيخة صيفى حتى لو قديمة شوية و مستعملة استعمال نضيف بفضلها عن اى حاجة تانية لو جديدة.. انا كان معايا زلمكة موديل 92 بجد عربية وهمية و معايا دلوقتى كابريس 2004 عبارة عن موتور كورفيت على بودى كبيييير و المرسيدس القديمة كنت ببقى مطمن اكتر بكتير و انا سايقها

فهمتنى يا باشا ؟؟ انا ببص للعربيات من زوايا مختلفة شوية و علشان كدة بيحصل سوء التفاهم و الناس ساعات بتفتكرنى متحيز.. بس انا فعلا فيه اولويات مهمة ببص لها فى العربية قبل الشكل و الاوبشنز

بس يا باشا ...و ادام الله بيننا جميعا المحبة و الاخاء
انا سعيد جداً برد حضرتك و الف شكر ليك على المتابعه و توضيح وجهة نظر حضرتك
و قطعاً اختلاف الرأى لا يفسد للود قضيه و أتمنى دائماً ان نظل على علاقه طيبه و روح أخويه فى المنتدى الجميل مصر موتورز

.
(لا تنسى ذكر الله)

((لا تنسونا بالدعاء))
>
>

إحترس من السرعه

.