العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA > كيا سيراتو Cerato

كيا سيراتو Cerato من انجح سيارات كيا عامة وسميت باكثر من اسم منها فورت و سبكترا وشوما قديماً

قديم 25-11-2009, 02:32 AM
الصورة الرمزية sa3dawy
sa3dawy sa3dawy غير متواجد حالياً
التخصص العملى: medical student
هواياتي: carsFREAK

sa3dawy has much to be proud ofsa3dawy has much to be proud ofsa3dawy has much to be proud ofsa3dawy has much to be proud ofsa3dawy has much to be proud ofsa3dawy has much to be proud ofsa3dawy has much to be proud ofsa3dawy has much to be proud of
افتراضي رد: ممكن حد يكرهنى فى النيو سيراتو!!!!

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فادى مشاهدة المشاركة

صدقنى تأثير الاعلام أكبر مما تتخيل,
على فكرة الكيا سيراتو هى هى نفسها الهيونداى النترا و لكن متنكرة, المحرك هو نفسه محرك "الجاما" 1.6 الموجود فى الالنترا, و معظم مكونات نظام التعليق مأخوذ من الهيونداى.
و هى تبقى سيارة عادية بالمقارنة بغيرها, و سعرها مبالغ فيه طبعا, للأسف فاننا هنا مش فرافير لكن بنروح نشترى عربية كورى بسعر يتعدى المئة ألف.
مع ان فيه اختيارات أخرى أفضل كثيرا فى هذا السعر.
و لو انت شايف انو الالنترا سيارة مميزة و ثورية يبقى ده موضوع تانى.
موضوع انو شكلها جميل من عدمه فأنا عايزك تشوف العربية دى و تقارن, الكيا شكلها مبالغ فيه و مفتعل لكن المقدمة الهجومية فكرتها مأخوذة من الألفاروميو 159 بالمللى (هوندا برضو نقلتها بالمسطرة فى السيتى) هتلاقى انو كيا خدت الفكرة من الفاروميو و لكن عدلت فى المقدمة و كانت النتيجة انها شوهتها (و لكن يبقى جمال الفكرة و هى سحبة الفوانيس الأمامية من برا لجوه).

شيل مثلث الألفاروميو الشهير, فعلى ماذا تحصل؟؟
انا الصارحة معجب اصلا بموتور(وعلى فكرة موتور السيراتو 3 حاصن اعلى ) وعفشة الانترا .. فلما تجيلى متنكرة فى شكل احسن وكماليات اكتر .. تبقى ثورية بالنسبةلى ..
وسعرها انا شايفة منطقى .... بتبدأ من 98 الف وبتنتهى ب125 الف ... مقارنة بالcompacts التانيين ... كورولا .. لانسر ..سيفيك .. جيتا .. كروز ... كلهم فى حدود 150 الف ...
على العموم انا معاك فى ان التصميم مش مبتكر ولا حاجة ... لكن مش شبة الالفا .. شبة السيفيك النسخة الامريكية .. بص كدا

قديم 25-11-2009, 02:41 AM
الصورة الرمزية koky_90
koky_90 koky_90 غير متواجد حالياً
من انا؟: لاتحسب البسمه على وجهى فرحا فاالطير يرقص مذبوحا من شده الالم
التخصص العملى: طالب
هواياتي: car وبس

koky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond repute

ههههههههههههههههههههه

طبعا طبعا
ده فرصتك يا بشمهندس فاى

بس انا واثق والله لو الموضوع ده اتعمل على اى عربيه خلقها ربنا ده هيكون ردك بره

يعنى مثلا لو احد قال كرهونى في الكورولاا هتكون جاااااااااااااهز

يعنى مثلا لو واحد قال كرهونى في النيسان في السيفيك في الهيونداى هتكون جاهز بره
فرصتك بقا ptmnlo123per122
قديم 25-11-2009, 03:38 AM
ice_wolf
Guest

السيراتوبالنسبة للجرى والشد جريت مع الهوندا شد من 0الى 100 طبعا الهوندا بعد الثالث مشفتش السيراتو حتى فى المراية واتكرر الموضوع 3 مرات و2 اللى ساقو السيراتو و العربية شكل وكماليات فقط قطع غيار غالية جدا تعادل اليبانى فى السعر توكيل نصاب خامات العربية بلاستيك ردىء وجسم العربية الخارجى ضعيف لو بنفس السعر عندى اختيارين الفيات لينيا او الشيفورلية كروز

التعديل الأخير تم بواسطة ice_wolf ; 25-11-2009 الساعة 03:41 AM
قديم 25-11-2009, 04:20 AM
EgyZizo EgyZizo غير متواجد حالياً

EgyZizo has a brilliant futureEgyZizo has a brilliant futureEgyZizo has a brilliant futureEgyZizo has a brilliant futureEgyZizo has a brilliant futureEgyZizo has a brilliant futureEgyZizo has a brilliant futureEgyZizo has a brilliant futureEgyZizo has a brilliant futureEgyZizo has a brilliant futureEgyZizo has a brilliant future

طيب هو فيه حد قال ان السيراتو تيجى حاجة جنب الهوندا؟

أنا الحقيقة كل اللى أعرفه عن السيراتو هى شكلها ..
أنا ماشفتش اعلانات ولا غيره ، بس أتذكر من كام شهر قبل ما أعرف يعنى ايه سيراتو كنت بأركن فى جرين بلازا فى اسكندرية ولمحتها راكنة وكانت فضى، شكلها شدنى فسبت عربيتى ورحت أشوف ايه العربية دى ولفيت حواليها علشان أشوف نوعها ايه .. كانت تحفة الحقيقة ..

طبعاً الكلام ده قبل ما ترطرط والواحد ياخد على شكلها ..

فالحقيقة العربية فى الصدارة من حيث الشكل ..

أما عن صاحب الموضوع ففيه أسباب كتير تكرهك فيها ..
زى مثلاً ان لما التراب بييجى عليها بتتوسخ ..
ولما البنزين بيفضى منها ما بتدورش ..
ولو اتخبطت بتنجرح ..
أقول ايه واللا ايه بس .. خلينا ساكتين .. ptmnlo123per172
قديم 25-11-2009, 08:30 AM
الصورة الرمزية bmkbmk
bmkbmk bmkbmk غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد كمال
التخصص العملى: Oracle systems consultant
هواياتي: العربيات ... الكمبيوتر ... الجيم

bmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فادى مشاهدة المشاركة

و الله انا مش عارف الناس بتحب العربية دى على ايه؟
الشكل شرس من ادام بس مبالغ فيه جدا و مأخوذ من طابع الألفاروميو 159.
من ورا شكلها تقليدى جدا.
ايه اللى حلو فيها و ايه سبب الاقبال عليها؟
اقولوكو؟ ركزت الحملة الاعلانية بشكل مكثف على شكل السيراتو الجديدة,
فاكرين الاعلان اللى البت الزغلولة بتقول فيه "اصلك مشفتش السيراتو الجديدة!"
ده كان قبل ما العربية تنتشر و قبل ما الناس تشوف شكلها اساسا.
و بالتالى قام الاعلان بعمل شبه تنويم مغناطيسى و ايحاء نفسى للناس انو السيراتو الجديدة ثورة على صعيد الشكل, و طبعا الشكل احدى اهم عوامل التأثير عند شراء السيارة, بل ربما هو العامل الأهم!
هذا الايحاء النفسى تناقل بين الناس و وصل حتى لمن لم يستمع الى الاعلان, و اصبح شعور نفسى ينتقل بالايحاء بين الناس.
لو لم يكن الاعلان بهذه الكفاءة و هذا التأثير (تأثير بعض الاعلانات فى حركة البيع يستحق الدراسة بالفعل) لما بيعت السيراتو بهذا الشكل, و لما كان شكلها جميلا.
من جهة الامكانيات و القيادة هى سيارة عادية جدا, تتشارك مكونات كثيرة مع الالنترا, و ليس فيها ما يستحق الاهتمام و لا فى تصميمها أى شىء مميز.
تحية الى من صنع هذا الاعلان, هو فقط من يستحق التحية, أما شركة "كيا" ذات نفسها, فلا تستحق الكثير من التقدير.
معاك 300% يا فادى باشا

......................... ..

يا ترى جاهزين لتجربة السواقة اللى جاية ؟؟؟؟؟!!!!!!!