العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فولكس > باسات PASSAT

قديم 23-11-2010, 06:08 PM
mummy_47 mummy_47 غير متواجد حالياً

mummy_47 will become famous soon enough
افتراضي رد: كل ما تريد أن تعرفة عن الباسات 2010 TSI 1.4 P1

الف الف مبروك علىالسيارة..لكن انا عندي استفسار..السيارة بسعر 217 الف ..حضرتك ليه مفكرتش تشتري بي ام مستعملة الفئة الخامسة مو 2005 الشكل الجديد...مش هتكون افضل من الباسات...
انا بسال السؤال ده لاني محتار بين الباسات والخوف من مشاكلالفتيس الجديد اللي لسية متجربش..وبين شراء الب ام..كمان انا شفت في المنتديات الخليجية مش بيشكروا في الباسات الجديد وبيشتكو من الخرابات الكثيرة للموتور...كمان انا مستغرب ..مش الموتور التربو بيأثر علة الموتور وبيقلل عمره....ازاي ال ار بي ام مش بيعلى في العربية

وتقبل تحياتي
قديم 23-11-2010, 10:16 PM
الصورة الرمزية mshamy
mshamy mshamy غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Executive Management
هواياتي: Cars & PCs

mshamy has a reputation beyond reputemshamy has a reputation beyond reputemshamy has a reputation beyond reputemshamy has a reputation beyond reputemshamy has a reputation beyond reputemshamy has a reputation beyond reputemshamy has a reputation beyond reputemshamy has a reputation beyond reputemshamy has a reputation beyond reputemshamy has a reputation beyond reputemshamy has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mummy_47 مشاهدة المشاركة

الف الف مبروك علىالسيارة..لكن انا عندي استفسار..السيارة بسعر 217 الف ..حضرتك ليه مفكرتش تشتري بي ام مستعملة الفئة الخامسة مو 2005 الشكل الجديد...مش هتكون افضل من الباسات...
انا بسال السؤال ده لاني محتار بين الباسات والخوف من مشاكلالفتيس الجديد اللي لسية متجربش..وبين شراء الب ام..كمان انا شفت في المنتديات الخليجية مش بيشكروا في الباسات الجديد وبيشتكو من الخرابات الكثيرة للموتور...كمان انا مستغرب ..مش الموتور التربو بيأثر علة الموتور وبيقلل عمره....ازاي ال ار بي ام مش بيعلى في العربية

وتقبل تحياتي
الله يبارك في حضرتك
والله لو كان معايا المبلغ كاش ماكنتش إترددت لحظة في شراء البيمر
بس الحقيقة اني شاري السيارة بنظام المرابحة الإسلامية (تقسيط)
فعلا كان في مشاكل في ناقل الحركة DSG في الموديلات السابقة حتى سنة 2009 بس من اول 2010 و على حد علمي الموضوع ده انتهى بشكل كبير
بالنسبة لموضوع التربو اللي بيأثر على عمر الموتور ..انا لي رأي شخصي
يمكن الموضوع ده صح بالنسبة للناس اللي بتركب تربو على عربيتها من غير دراسة صحيحة لمدى قوة التربو و مدى تحمل الموتور...مش بالنسبة للعربيات اللي بتنزل متربنة من بلادها ...أكيد الناس دي عاملين حسابهم .....وإلا كانت اللآنسر الإيفو -على سبيل المثال- فشلت فشل ذريع
و أعتقد إن موضوع التربو مالوش علاقة بإرتفاع ال RPM

قال رسول الله صلي الله عليه وسلم‏(‏ إن لله عبادا اختصهم بقضاء حوائج الناس‏,‏ حببهم إلي الخير‏,‏ وحبب الخير إليهم‏,‏ هم الآمنون من عذاب الله يوم القيامة‏).‏
قديم 24-11-2010, 10:44 AM
trancawy trancawy غير متواجد حالياً

trancawy is on a distinguished road

بجد موضوع روعه ...اشكرك على توضيحاتك .. بس انا لسه محتار اشترى البيزلاين و لا الهاى لاين؟ هل الكماليات الزياده فى الهاى لاين تستحق فرق السعر فعلا؟؟ انا شفت كليب عاليوتيوب للباسات الراجل شغل الاوتو بارك و نزل يتفرج عليها و هيا بتركن نفسها لوحدها بس ايه النظام عندنا فى مصر؟؟ برده التوكيل لعب فى الكماليات و ركب حساسات صينى زى ما غير الكاوتشات الاصليه؟
و تقفيل العربية برازيلى و لا المانى؟ لو حد عنده اى فكره يا ريت يقولى لانى نويت خلاص الحمد لله عالباسات ...اقارن بين البيز و الهاى لاين و لا انتظر الشكل الجديد مع بدايه 2011؟؟؟
قديم 24-11-2010, 12:18 PM
الصورة الرمزية mshamy
mshamy mshamy غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Executive Management
هواياتي: Cars & PCs

mshamy has a reputation beyond reputemshamy has a reputation beyond reputemshamy has a reputation beyond reputemshamy has a reputation beyond reputemshamy has a reputation beyond reputemshamy has a reputation beyond reputemshamy has a reputation beyond reputemshamy has a reputation beyond reputemshamy has a reputation beyond reputemshamy has a reputation beyond reputemshamy has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة trancawy مشاهدة المشاركة

بجد موضوع روعه ...اشكرك على توضيحاتك .. بس انا لسه محتار اشترى البيزلاين و لا الهاى لاين؟ هل الكماليات الزياده فى الهاى لاين تستحق فرق السعر فعلا؟؟ انا شفت كليب عاليوتيوب للباسات الراجل شغل الاوتو بارك و نزل يتفرج عليها و هيا بتركن نفسها لوحدها بس ايه النظام عندنا فى مصر؟؟ برده التوكيل لعب فى الكماليات و ركب حساسات صينى زى ما غير الكاوتشات الاصليه؟
و تقفيل العربية برازيلى و لا المانى؟ لو حد عنده اى فكره يا ريت يقولى لانى نويت خلاص الحمد لله عالباسات ...اقارن بين البيز و الهاى لاين و لا انتظر الشكل الجديد مع بدايه 2011؟؟؟
والله أنا شايف ان فرق الكماليات الهاي لاين تستاهل فرق السعر وده نفس رأي زميل آخر إشترى البيزلاين زي حالاتي ..يعنى على سبيل المثال علشان تركب زينون فقط الموضوع بيتكلف حوالي 20 الف جنيه و بيتعمل خارج التوكيل علشان التوكيل بيقول ان البيزلاين ضفيرة الكهرباء مختلفة و لايمكن تركيب الزينون بأمان و في الحالة دي العربية بتخرج من الضمان...و خد عند طقم الجنط الأصلي ثمنه 11 الف جنيه من غير الكاوتش ...والباركنج سنسورز ما بتركبش بالأوتوبارك و طقم الكراسي الجلد بيتكلف 10 الاف جنيه و النظام الصوتي ثمنه من التوكيل حوالي 15 الف جنيه...ده طبعا غير الستائر الكهربائية و فتحة السقف
بالنسبة للتقفيل العربية ألماني 100% و الشكل الجديد حينزل إن شاء الله على شهر 4 القادم بس هي هي نفس السيارة من الداخل و نفس الموتور و نفس ناقل الحركة...مجرد إختلاف في الشكل الخارجي

قال رسول الله صلي الله عليه وسلم‏(‏ إن لله عبادا اختصهم بقضاء حوائج الناس‏,‏ حببهم إلي الخير‏,‏ وحبب الخير إليهم‏,‏ هم الآمنون من عذاب الله يوم القيامة‏).‏
قديم 24-11-2010, 12:54 PM
Nahas Nahas غير متواجد حالياً

Nahas is on a distinguished road

نسال الله حسن الرزق ويحفظها لك ويزيدك من فضله
تقرير اكتر من رائع وبالصور والاضافات الجميلة تزيد جوهر الموضوع جمالا
من كتر توضيحك للموضوع اسال الله العلى العظيم ان يروزقني مثل ما رزقك ويزيدك افضل وافضل
اسال الله لك ولاسرتك السلامة