العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA > برايد Pride

برايد Pride اقدم سيارات كيا انتشاراً فى مصر تم اعادة تجميعها استنادا على موديل فورد - مازدا المسماه فورد فيستيفا او مازدا 121 ويعاد تصنيعها فى ايران وسوريا حتى الان

قديم 07-09-2010, 12:36 AM
mr.fooz mr.fooz غير متواجد حالياً

mr.fooz is on a distinguished road
عاجل مساعدة فى الرداتير ضرورى

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
انا مش هتطول عليكم انا طالب طلب بسيط انا كنت على الطريق فا ليقت العربية بتهرتل وحرارتها عليت جدا لقيت المؤشر كان هيجيب النهاية وبعدين نزلت ابص فية اية لقيت المروحة شغالة والدنيا زى الفل ببص لقيت الماصورة بتاعت الرداير الى هية واصلة بالفرن بتاع الماكينة مخرومة كل اما ازودلها مية تنقص مش عارف اعمل اية هل هى ممكن تتلحم ولا لا ولا اجبها جديدة واجبها جديدة منين وبكام على شان الميكانيكى قالى لو اتلحمت لحام لمبة هيسيحها اعمل اية بس انا جاتلى فكرة هحاول اجربها هعمل عند الفتحة حتة جلدة والف عليها افيز وااربط علية بس دة لو عملتو ونفع ممكن يبقى حل مؤقت ياريت حد يساعدنى ويقولى ممكن تتلحم ولا لا واجبها جديدة منين وبكام على شان انا مش بمشى بالعربية على شان لما بزودهامية وأمشى شوية القيها سخنت والمروحة تشتغل عادى
قديم 07-09-2010, 01:04 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مساعدة فى الرداتير ضرورى

نصيحتى ليك تجيب واحدة جديدة (معرفش منين و لا بكام)
و خلى الميكانيكى يتاكد ان وش السيلندر مفيهوش مشكله (بينفخ ضغط فى الميه)
قديم 07-09-2010, 02:24 AM

متشكر جدا احمد لاكن فعلا فى هواء بيخرج من الفتحة الى فى الماصورة دة هواء سخونية ولا دة لية علاقة بوش السلندر
قديم 07-09-2010, 09:06 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

هى بتبان و تقدر تحكم عليها احسن من قربة الميه (او من غطاء الرادياتير لو مفيش قربة ميه) عند الضغط على دواسة البنزين بيبان زى نفخ فى الميه و بيبقى دلالة على تلف وش السيلندر فى حتة توئدى لهروب ضغط السيلندر الى دورة المياه موئدية الى انهيار اضعف حتة فيها
علشان كده حبيت ابينلك ان ضرورى حد متخصص يتاكد هلى الى خلى الماسورة تبوظ مجرد ان عمرها كده و لا بسبب وش السيلندر لان لو السبب وش السيلندر يبقى لو غيرت الماسورة حتة تانية اضعف حتضرب
و ان شاء الله تطلع كان عمرها كده و الهواء الى حضرتك زى مابتقول ممكن طبيعى فلازم حد خبرة يبص و يحكم
انا بس حبيت اوؤكد على هذه النقطة الهامة الى هى : الاهم من العطل ايه سبب العطل؟ تجنبا لتحمل مصاريف زيادة او التعطل فى وقت و مكان غير مناسبين
قديم 08-09-2010, 12:24 AM

لا الحمد لله مفيش تى حاجة فى وش السلندر والعربية زى الفل والماتور بسم الله ماشاء الله السبب ان انا عندى رداتير نحاس فاكان بيصضى كل شوية وعامل صداؤ فا خلا الماسورة تصددى وانا الحمد لله نزل الحرفيين النهاردة جبن الماسورة الاصلى كان اخر وحدة وكرمنى فيها وادانى عليها فلترين بنزين كمان فا قولت خليها نضافة بنضافة روحت فكيت رداتير من نص لسة زيرة وجامد جدا احسن من الجديد واصلى وجبت خراطيم قولت تبقى مرة واحدة بقا والحمد لله بس ان شاء الله هركبهم بكرة بس تفضلو المية الخاضرة ولا عادية لانى مش خبير اوى فى العربيات هوة الداتير الجديد الامونيم